Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kärsiikö kukaan täällä viivästyneestä unijaksosta?

Vierailija
08.12.2020 |

Itse törmäsin vastikää tuosta kertovaan artikkeliin Facebookissa ja tajusin että taidan kärsiä tuosta. En ollut ikinä ennen edes kuullut moisesta. Lähestyn neljääkymppiä ja olen koko elämäni murrosiästä saakkaa koittanut kääntää omaa rytmiäni, mutta se ei vain onnistu. Saan kyllä unen iltakymmeneltä jos valvon yli vuorokauden putkeen sitä ennen, mutta herään jo alkuyöstä ja koko yön uni on huonoa ja pätkittäistä, koiranunta. Nukun hyvin vain, jos saan nukkua oman rytmini mukaan eli mennä joskus aamulla nukkumaan ja herätä iltapäivällä. Olen myös tuottoisin illalla ja alkuyöstä, aivot toimii silloin parhaiten. Aamuisin ja aamupäivällä en saa ikinä mitään järkevää tai hienoa aikaan, aivot käy hitaalla. Sairauksia on puhjennut myös paljon, kun olen yrittänyt elää vastoin rytmiäni aamuvirkkujen mukaan ja nukuin aina huonosti ja olin aina väsynyt, paitsi lomilla. Uni normaalirytmin mukaan oli niin huonoa, että jossain vaiheessa epäiltiin jopa että kärsin unettomuudesta ja yritettiin tyrkyttää jotain unilääkkeitä, mutta ei se siitä johdu. Tajusin itse että nukun hyvin, jos saan nukkua oman rytmini mukaan. Ainoastaan normaalirytmin mukaan nukun huonosti ja kärsin unettomuudesta. Yrittäjänä on voinut noudattaa paremmin omaa rytmiä.

Onkohan tuo viivästynyt unijakso vaikea diagnosoida? Onko kellään täällä kokemusta? Onko virallisesta diagnoosista edes hyötyä? Googlesta huomasin että on olemassa myös aikaistunut unijakso. Onkohan nämä sukua toisilleen? Voivatko olla perinnöllisiä, niin että samassa suvussa olisi molempia? Tajusin nimittäin siitä luettuani että oma isäni ja hänen yksi sisaruksensa kärsii selkeästi aikaistuneesta unijaksosta. He ovat aina nukahtaneet jo joskus klo 19-20 illalla ja toinen herää kolmelta yöllä ja toinen viideltä aamulla. Eivätkä ole siis mitään maanviljelijöitä navettahommissa, kuten aamuviideltä heräilevät yleensä. Nukahtavat vain alkuillasta tv:n ääreen ja uni loppuu sydänyöstä.

Tuossa on pari artikkelia viivästyneestä unijaksosta, ensin se johon törmäsin nyt Facessa ja sitten toinen viime vuodelta:

https://www.terve.fi/artikkelit/illanvirkku-saara-en-ole-valinnut-uniry…

https://www.iltalehti.fi/mieli/a/4dd40842-ca6f-4221-bb99-783b51797027

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuo diagnoosi ja siitä ei ole hyötyä. "Hoitona" on joku tyyliin, koita jotenkin pakottaa itsesi normaaliksi sepustus jossain omakannassa.

Vierailija
2/3 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että mun miesystävällä on tuo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutustus sivuun www.unirytmi.fi

Ominaisuus voi olla perinnöllinen. Toisella vanhemmistani ja toisella lapsellani on myös se. Myös minulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan