Onko kellään ollut psykoosia jonka oireet on olleet epätyypillisiä?
Eli ei ole esim. kuullut ääniä tai nähnyt näkyjä tai luullut itseä vainottavan yms. (jotka kai tyypillisesti kuuluu psykoosiin) Onko kellään ollut sellaista oloa kuin ois kuplassa? Millaisia muita oireita siihen on kuulunut? Kauanko kesti? (en siis tiedä oliko tuo edes psykoosia, psykiatri vain väitti niin, muttei laittanut edes pakkohoitoon ja ilman lääkkeitä tuo katosi)
Kommentit (13)
Mjaa, voishan se olla joku stressireaktiokin, jolloin havainnot vääristyy ts esim tunnet olevasi kuplassa?! Vai siis millälailla se kuplassaoleminen ilmenee?mitä tarkotat sillä? Jos se ois ollu oikeesti psykoosi niin miksi se lekuri ei lääkkeitä laittanu?
mulla psykoosia on edeltäny sellanen ikäänkuin hidastuminen, oma toiminta ja maailma hidastuu tms omituista. Niinkuin kuukausia ennen psykoosia ollu tuollasia päiviä.
Mjaa, voishan se olla joku stressireaktiokin, jolloin havainnot vääristyy ts esim tunnet olevasi kuplassa?! Vai siis millälailla se kuplassaoleminen ilmenee?mitä tarkotat sillä? Jos se ois ollu oikeesti psykoosi niin miksi se lekuri ei lääkkeitä laittanu?
mulla psykoosia on edeltäny sellanen ikäänkuin hidastuminen, oma toiminta ja maailma hidastuu tms omituista. Niinkuin kuukausia ennen psykoosia ollu tuollasia päiviä.
Höpsis. Tuo psykoosi alkaa olemaan hurjan ylidiagnisoitu. Kaikki tavallisuudesta poikkeava ja selitystä vailla oleva oire tunnutaan laitettavan psykoosin piikkiin.
Minulle tuommoinen kuplassa olo fiilis tulee toisinaan niska-hartia jännityksestä. Samoiten, kun epätodellinen, leijuva tai muuten vain outo irrallinen olo..ja kummasti tälläinen psykoosi laukeaa hierottaessa.
Tietenkin, jos ihminen oikeasti kokee olevansa sata varmasti jonkinlaisessa konkreettisessa kuplassa, niin asia voi olla eri, mutta pelkkä tuntemus ei kyllä riitä tuollaiseen diagnoosiin.
Niin se ei siis ollut mikään konkreettinen kupla, en siis nähnyt mitään kuplaa ympärilläni. En osaa kuvailla sitä oloa. Mutta minulla oli siis ollut masennus jo sitä ennen (ei muita diagnooseja) ja kävin terapiassa. Sinänsä aika outoa että parin vuoden terapian jälkeen iskee yhtäkkiä psykoosi. Jatkoin siis sitä terapiaa sitten vain kun terapeutti väitti että terapiakin voi olla psykoosin hoitomuoto ( se ei tosin uskonut että mulla ois psykoosi, mutta ei kyllä osannut antaa mitään muita vaihtoehtojakaan) Mutta ihan helpottavaa kuulla jos nykyään psykoosidiagnoosi annetaan liian helposti. Säikähdin jo tuota aloitusta jossa psykoosin väitettiin aiheuttavan pysyviä vaurioita ja ettei terapia riitä hoidoksi. Se olo oli kuitenkin minulla aika pitkään, ainakin puoli vuotta.
-aloittaja
Psykoosi ei ole synonyymi pakkohoidolle. Pakkohoidon kriterit täyttyy kun on mielisairautensa vuoksi vaaraksi itseleen tai ympäristöleen, tämä voi täyttyä myös ilman psykoosia.Paljon on psykoottisia ihmisiä, joilla on sairaudentunto olemassa ja he erottavat mikä on totta ja mikä on oman psyykkeen tuotosta.
Googlaa Derealisaatio, voisiko olla syynä?
Itselläni oli nuorempana outoja tuntemuksia, koin itseni ja ympäröivän todellisuuden vieraana/unenomaisena. Silloin säikäytti ja pelkäsin sairastuneeni psykoosiin. Myöhemmin terapiassa psykologi kertoi derealisaatiosta johon masennusherkillä ja stressaantuvilla ihmisillä kuulema taipuvaisuutta. Muistan itselläni noiden "kohtausten" menneen yöunien jälkeen ohi joten väsymys/stressi tod.näk. laukaisi.
Sinun kannattaisi keskustella asiasta lisää terapeuttisi kanssa, mitä hän on tarkoittanut sanomisillaan. Muutenkin hänen pitäisi valaista sinulle enemmän sitä mitä psykoosi on. ei ole oikein, että heitetään ilmaan tällainen diagnoosi, ja jätetään potilas sitten oman onnensa nojaan miettimään. Psykoosi on monimutkainen asia, ei se ole ihan yksiselitteinen joko-tai juttu.
on tapauskai, että ihmisellä on ollut psykoosi esim. jossakin stressaavassa elämäntilanteessa, mutta tilanne on parantunut itsekseen, eikä ihminen ole koskaan ajatellutkaan sairastaneensa psykoosia.
Todellisuudessa vain murto osa, ( vain pahiten sairaat ) pääsee edes sairaalahoitoon, koska paikkoja on liian vähän. psykoosissa olevia ihmisiä kulkee siis joka päivä vastaan muina miehinä.
En oikein osaa sanoa voisiko kyseessä olla tuo derealisaatio, kyllä minusta periaatteessa ulkomaailma oli silloin ihan todellinen, mutta olo oli todella outo. Olen tosi huono kuvailemaan sitä oloa ja tällaisia juttuja, tuntuu ettei niille ole oikein olemassa mitään sanoja millä selittää. Pitää kyllä kysellä terapeutilta lisää tuosta että miksi hänen mielestä psykoosia voidaa hoitaa terapialla ja siitä ei jää pysyviä vaurioita, ja sitten muut väittää että pitäis heti olla lääkitys tai muuten jää pysyviä vaurioita.
-aloittaja
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 00:03"]
Höpsis. Tuo psykoosi alkaa olemaan hurjan ylidiagnisoitu. Kaikki tavallisuudesta poikkeava ja selitystä vailla oleva oire tunnutaan laitettavan psykoosin piikkiin.
Minulle tuommoinen kuplassa olo fiilis tulee toisinaan niska-hartia jännityksestä. Samoiten, kun epätodellinen, leijuva tai muuten vain outo irrallinen olo..ja kummasti tälläinen psykoosi laukeaa hierottaessa.
Tietenkin, jos ihminen oikeasti kokee olevansa sata varmasti jonkinlaisessa konkreettisessa kuplassa, niin asia voi olla eri, mutta pelkkä tuntemus ei kyllä riitä tuollaiseen diagnoosiin.
[/quote]
No ei kukaan kyllä ole diagnosoimassakaan selkäjumeja ja pientä kuplassa oloa psykoosiksi :D Kyllä siihen tarvitaan ihan kunnon oireet. Oletkos ollut useinkin sitä diagnosoimassa?
Olitko ap ahdistunut, väsynyt, stressaantunut? Kyllä ahdistuneisuus saa aikaan kaikenlaista kummaa. Varsinkin jos on paniikkikohtauksia saanut. Joka tapauksessa ahdistukseen voi kuulua todella kumma tunne että kaikki on outoa ja epätodellista. Tsemppiä!
Psykoosi tarkoittaa sitä että näet pikku-ukkoja ja kuulet harhoja. Muutaman kerran elämässäni kun olen ollut vaarallisessa tilanteessa tai ainakin kun olen kuvitellut olevani vaarassa kokenut kuinka maailma hidastuu ja ympäröivät äänet katoavat. Ehkä psykoosin oireina voi olla samanlaisia tuntemuksia.
Kai sitä jokainen on kuplassaan ja voi kehitellä sitä
psykoosiaan lääkärille.