Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävelyharrastus aloitettu kesällä, nyt lonkat on varsinkin nukkumaan mennes kipeät. Mitä teen väärin?

Vierailija
08.12.2020 |

Niin....en vaan haluaisi lopettaa mukavaa harrastusta.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne venyttelyt ei auta? Kuukausitolkulla venytellyt esim.takareisiä. Aina sattuu eikä liikkuvuus lisäänny yhtään. Aina on kuin nollasta lähtisi liikkeelle. Miksi? En ollut nuorenakaan notkea mutta en vaan veny. Jäykistyn vaan entistä enemmän.

Vierailija
22/42 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kävely tuhosi lonkat. En tajuu miten se on mahdollista, uppoisi omaisuuden fyssariehin ja kenkiin. Kävely on vain äärimmäisen rasittavaa laji.

Nyt kun lopetin liikkumisen niin olen paljon paremmassa kunnossa eikä mee särkylääkeitä 50 kilo kuukaudessa.

Mäkin ihmettelen, että miten niin turvallisenoloinen harrastus kuin kävely voi pistää lonkat mäsäksi. :(

Kävely on lähes ilmaista, sinne voi pyrähtää milloin vaan kun on aikaa....uimareissun järkkääminen on paljon vaikeampaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita esim. tästä. Jätä hetkeksi kävely tauolle ja kokeile näitä liikkeitä sen sijaan. pikku hiljaa sitten aloitat kävelyä uudelleen ja jatkat näitä.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLA6bFZmf3PNI0kP9S4TFlPw9cF-KYI1YL

Lisäksi ainakin Elixian online-palvelussa (ei kovin kallis) on tosi hyviä liikkuvuustreenejä. 

Vierailija
24/42 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pitää myös lepopäiviä ja kävellä vain hyötyliikunnat.

Vierailija
25/42 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä johdu kengistä. Voi olla, että et tee tarpeeksi tai oikeanlaisia liikkuvuusharjoituksia. Staattisten venyttelyjen ohjella/sijasta kannattaisi tehdä dynaamista venyttelyä ja muuta kehonhuoltoa. Myös lepopäiviä kannattaa pitää silloin tällöin ja välillä kävelyn sijaan tehdä esim. toiminnallinen kehonhuoltoharjoitus tai vaikka flow-joogaa. 

Ei kävelyharrastus mitään lepopäiviä tarvitse. Minä olen kävellyt keskimäärin 19.500 askelta päivässä viimeisen vuosikymmenen, kun olen asiaa mitannut. En ole tarvinnut sen enempää venyttelyä kuin joogaakaan. 

Eri asia sitten, jos käy punttisella, juoksee tai pelaa jotain nopeatempioista peliä, kuten sählyä, sulkista jne...

Vierailija
26/42 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

lonkankoukistajat istuminen ja kävely kiristää niitä, melko vähäisillä venytysliikkeillä saa säryn pois samantien. 

Pelkkä kävely on aivan liian yksipuolista, pitää hengästyä, rasittaa lihaksia ja huoltaa niitä.

Vierailija
27/42 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne venyttelyt ei auta? Kuukausitolkulla venytellyt esim.takareisiä. Aina sattuu eikä liikkuvuus lisäänny yhtään. Aina on kuin nollasta lähtisi liikkeelle. Miksi? En ollut nuorenakaan notkea mutta en vaan veny. Jäykistyn vaan entistä enemmän.

teetkö staattisia vai dynaamisia venyttelyjä? Staattinen siis tarkoittaa jotain minuutin yms. pitkää pitoa. Staattisilla venytyksillä en minäkään ole saanut yhtään venyvyyttä mutta dynaamisilla eli toiminnallisilla venytyksillä olen saanut eri tavoin liikkuvuutta (en niinkään venyvyyttä). 

Vierailija
28/42 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa kipeät? sattuu paljon vai ovat väsyneen tuntuisia? Jos väsyneet niin se on ihan normaalia.

Ne ei ole kipeät päivällä, paitsi joskus tuolista noustessa. Mutta kun käy kyljelleen nukkumaan, vihloo molemmille puolille ristiselkää ja pakaraa, ulkosyrjää. Vähän iskiakselta tuntuvaa, mut ei sitä.

Vierailija
29/42 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lonkkien kipuni on joskus lamaavaa. Ei vain pysty kävelemään metriäkään. Kipu on lamaavaa ja on pysähdyttävä vaikka 5 min ja sitten jotenkin könkättävä menemään. Yöllinen kipu polttaa kuin lonkka olisi liekeissä ja tuntuu myös että lonkka on jossakin lukossa. Lonkkia myös jäytää. Vaikea selittää. Itselläni on leveä lantio ja maljamaiset lonkkaluut.

-ei ap

Vierailija
30/42 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä jos ei veny niin venyttelee jotenkin väärin. Oletko ollut ohjatussa venyttelyssä tai katsonut venyttelyä youtubesta. Jos venyttelee koululiikunnan pohjalta niin se ei auta mitään kun on suunnattu jo valmiiksi kilpaurheilijoille. 

Vierailija
31/42 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylipainoa reilusti, ja ,mitä harrastit ennen?

Vierailija
32/42 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilmaihminen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä johdu kengistä. Voi olla, että et tee tarpeeksi tai oikeanlaisia liikkuvuusharjoituksia. Staattisten venyttelyjen ohjella/sijasta kannattaisi tehdä dynaamista venyttelyä ja muuta kehonhuoltoa. Myös lepopäiviä kannattaa pitää silloin tällöin ja välillä kävelyn sijaan tehdä esim. toiminnallinen kehonhuoltoharjoitus tai vaikka flow-joogaa. 

Ei kävelyharrastus mitään lepopäiviä tarvitse. Minä olen kävellyt keskimäärin 19.500 askelta päivässä viimeisen vuosikymmenen, kun olen asiaa mitannut. En ole tarvinnut sen enempää venyttelyä kuin joogaakaan. 

Eri asia sitten, jos käy punttisella, juoksee tai pelaa jotain nopeatempioista peliä, kuten sählyä, sulkista jne...

Ei kaikille tarvitsekaan mutta ap:n lonkat kipeytyvät, joten silloin olisi hyvä miettiä myös lepopäivien ja kehonhuollon tarve. Väitän myös, että jos tekisit jonkun aikaa kehonhuoltoa niin huomaisit siitä etuja. Minäkin menin vuosikausia ilman kehonhuoltotreenejä ja luulin, että ne on vain niille, jotka eivät jaksa tehdä oikeita treenejä. Olin väärässä. 

Vierailija
33/42 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lonkkien kipuni on joskus lamaavaa. Ei vain pysty kävelemään metriäkään. Kipu on lamaavaa ja on pysähdyttävä vaikka 5 min ja sitten jotenkin könkättävä menemään. Yöllinen kipu polttaa kuin lonkka olisi liekeissä ja tuntuu myös että lonkka on jossakin lukossa. Lonkkia myös jäytää. Vaikea selittää. Itselläni on leveä lantio ja maljamaiset lonkkaluut.

-ei ap

Kuulostaa, että sinun olisi hyvä käydä lääkärissä? Oletko jo käynyt? Toivottavasti selviää ja saat oikean avun. Kävely on useimmille hyvä liikunta mutta ei kaikille. Esim. mulla on polvivammaa ja lääkäri suositellut, että mielummin (kunto)pyöräilyä kuin kävelyä. 

Vierailija
34/42 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kgfdögödf kirjoitti:

lonkankoukistajat istuminen ja kävely kiristää niitä, melko vähäisillä venytysliikkeillä saa säryn pois samantien. 

Pelkkä kävely on aivan liian yksipuolista, pitää hengästyä, rasittaa lihaksia ja huoltaa niitä.

Tosin moni kävelemään pystyvä ei kykene moneenkaan noihin liikkeisiin. Jos olisi urheilullinen luultavasti harrastus olisi muu kuin kävely.

Vierailija
35/42 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lonkan bursiittia. Itsellä kipeytyy myös ja jos nukun kyljelläni niin lonkat huutaa öisin hoosiannaa.

Itseasiassa kipeydyn kävelystä jaloistani. On jatkuvaa penikkaa, päkiän kipuja, akillesjänne kireä, takareidet jumissa ja polvet välillä kipeät ja pitää hirveää ääntä esim.portaita alaspäin kävellessä. Selkäongelmia jne. Silti vaan vuositolkulla kävelen ja kävelen. Kivutonta päivää ei ole ollut. Maasto on vaihtelevaa.

Mä syön polvien takia glukosamiinia. Auttaa.

Monen päivän lihaskivut kävelylenkin jälkeen ja syynä oli loppujen lopuksi kilpirauhasen vajaatoiminta. Oli muitakin lihaskipuja mm. käsissä.

Vierailija
36/42 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvi tulee ja maa jäätyy ja kovenee.

On rankempi jaloille.

Ehkä metsäpolut olisivat armollisempia, tai sitten kevättä odotellessa.

Vierailija
37/42 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kävely tuhosi lonkat. En tajuu miten se on mahdollista, uppoisi omaisuuden fyssariehin ja kenkiin. Kävely on vain äärimmäisen rasittavaa laji.

Nyt kun lopetin liikkumisen niin olen paljon paremmassa kunnossa eikä mee särkylääkeitä 50 kilo kuukaudessa.

Mäkin ihmettelen, että miten niin turvallisenoloinen harrastus kuin kävely voi pistää lonkat mäsäksi. :(

Kävely on lähes ilmaista, sinne voi pyrähtää milloin vaan kun on aikaa....uimareissun järkkääminen on paljon vaikeampaa.

Kävely on kätevä laji, mutta niin on moni muukin mitä voi harrastaa yhtä matalalla kynnyksellä ja edullisesti. Mä keksin nyt tän alkutalven aikana helpot 20-30 min joogat youtubesta kun ei viitsi lähteä pimeään kävelylle. Luulin eka, että jooga on joko pelkkää makaamista ja hengittämistä tai sitten tosi extreme päälläseisontaa yms. Mutta on myös ihan ns. kävelijän tasolle sopivaa youtubessa, sopivasti hengästyy ja tulee pikkuisen lihaskuntoa myös. 

Vierailija
38/42 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä alustalla kävelet? Kengät pitää uusia usein, sinulla liian vanhat.

Kävele metsässä jos pystyt, kenkien ei tarvi maksaa miljoonia, mutta ei ihan markettikengät.

Venyttele.

Vierailija
39/42 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkoilmaihminen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikille tarvitsekaan mutta ap:n lonkat kipeytyvät, joten silloin olisi hyvä miettiä myös lepopäivien ja kehonhuollon tarve. Väitän myös, että jos tekisit jonkun aikaa kehonhuoltoa niin huomaisit siitä etuja. Minäkin menin vuosikausia ilman kehonhuoltotreenejä ja luulin, että ne on vain niille, jotka eivät jaksa tehdä oikeita treenejä. Olin väärässä. 

Toki, jos kävely aiheuttaa kipua, on sen syyt selvitettävä. Niinhän itsekin tein menemälä fyssarille ja ongelma ratkesi. Noin muuten kävely on aika normaali ja helppo liikuntalaji ihmisille. Moni kävelee töissäänkin tuntikausia ilman erityistä kehonhuoltoa. Jälleen eri asia, jos kantaa, nostaa tai tekee jotain muuta sen lisäksi.

Vierailija
40/42 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian yksipuolista. Ota väliin pyöräilypäiviä ja uintipäiviä, sauvakävelya, hiihtoa ja luistelua kans. Kävele erilaisilla alustoilla, hiekalla, purulla, metsässä.