Mistä tää läskivohkaus oiken tulee?
Tuntuu, että joka päivä av:lla on mitä oudompia aloituksia lihavista ihmisistä. Arvostelua ihan joka suunnasta, milloin pyydetään (vaaditaan) peittämään itsensä kesällä, milloin syytellään verovarojen tuhlauksesta, koska taas ihmetellään miten läskillä voi olla ns normaali puoliso.. Ylipainoisista bloggajista levitellään ihan älyttömiä ketjuja. Yksi päivä näin ketjun missä kysyttiin kuinka sanoa lihavalle ystävälle että näyttää huonolta jossakin vaatteessa - eikö siihen voi käyttää samaa taktiikkaa kuin normaalipainoiselle sanoessa?
Luulisi, että ihmisillä olisi suurempiakin pelkoja kesäisin kuin törmätä läskiin shortsit jalassa (tokihan liian pienet vaatteet ei pue ketään, mutta tämä pätee jo XS koosta alkaen..)
Jokainen ihminen kuitenkin kantaa ne kilonsa itse. Miksi se siis herättää niin suurta haloota?
Olisi myös kiva tietää, minkäpainoinen ihminen tällä palstalla luokitellaan läskiksi?
(Oma painoindeksini on 20,6 .En itse ymmärrä, miten kukaan haluaa kantaa mukananaan kauheita määriä ylimääräistä rasvaa jo ihan sen tunteen vuoksi, näöstä puhumattakaan. Itseäni myös ärsyttää, että verovaroja käytetään ns itseaiheutettuihin sairauksiin, mutta päteehän tämä sama myös tupakoitsijoihin, alkoholisteihin jne..Ymmärrän silti, että ylipainoonkin voi olla sairauksista alkaen useita syitä, tokihan se voi olla myös pelkkää lepsua itsekuria ja laiskuutta. En silti ymmärrä tätä läskivainoa )
Kommentit (6)
Olen miettinyt samaa.. eikö tavallaan pitäisi vain olla onnellinen, että sitten itse on paremmassa kunnossa?
Huonosta itsetunnosta. Ei ole asiat itsellä hyvin, jos pitää toisia haukkua tai halveksia. Eihän se muuta ole. Sama asia kuin koulukiusaaminen.
Samaa asiaa ihmettelen, joka päivä. Lisäksi vielä oikein kehutaan, kuinka on stalkattu joidenkin ostoskärryt kaupassa ja kuinka pikaruokapaikoissakin pitää vahtia ventovieraiden annoksia. Lähentelee, ellei ole jo saavuttanut, vakavanpuoleista mielenterveysongelmaa...
Ja ihmetyttää vielä just toi, että alkkarit ja narkkarit, sun muut saman kategorian ongelmaiset ei aiheuta mitään inhoa, tai tämän palstan mukaan suorastaan fobiaa, vaan ainoastaan ylipainoiset saavat tämän raivon aikaan....???
Moisella raivolla keräis jo pikapikaa kotipaikkakuntansa tienposket koirankasoista tyhjäksi.
Koska läskit ihmiset näyttävät rumilta, ja jo kouluajoista asti iskostuu ihmisten mieliin, että lihavuus tekee ihmisestä enemmän porsaan kuin tasa-arvoisen ihmisen.
Tätä mielikuvaa peitellään sitten terveydenhuoltokulujen ja toisten terveydestä huolehtimisen taakse. Tietysti terveysnäkökulmakin pitää paikkaansa, mutta lihavuuden oksettavuudestahan kaikessa loppujen lopuksi on kyse. Halutaan syy, jolla saadaan nostettua itseä paremmaksi ja joitakin toisia huonommiksi, jotta pärjätään itse elämässä paremmin. Ja varmaan jo luonnonvalinnankin kannalta lihavuus on sellainen asia, joka herättää inhoa vähän samaan tapaan kuin vammaisuus. Ettei jälkeläisille periytyisi huonoja geenejä, olivat ne sitten kilpirauhasvaivoja tai sokerimieltymystä.
Eiköhän se ole lähtöisin samalta sylttytehtaalta kuin fitness-buumi ("jos et käy vähintään kolme kertaa viikossa salilla, et voi sanoa olevasi liikunnallinen ja hyvässä kunnossa") ja ihmisten ruokavalioiden kyttääminen ("höttöhiilarit" ja "laihaläskit" mainittu!).