arvostatko kokin ammattia?entä tarjoilijan?
siinäpä se.
Kommentit (29)
Ensin ihmiset itkee siitä miten joku voi saada sohvalla löhöilystä enemmän rahaa kuin työstä ja sanotaan "mee töihin". Sitten kun on rehellisissä töissä nii sitte pitäs lopettaa työt koska se on 'paskaa' työtä. Päättäkää jo.
Mun mielestä on paljon parempi et on tarjoilija tai kokki kuin 'en tee töitä koska mä saan tekemättä mitään enemmän'-tyyppi.
Itsekin on käynyt tarjoilijakoulutuksen ja oon kahvilayrittäjä. Tuntuu et on nykyään hävettävämpää sanoa olevansa tarjoilija/kahvilatyöntekijä kuin työtön. Sama pätee siivoojiin.
Minähän oon rehellinen ihminen, joka maksaa veroja, joilla tämä yhteiskunta pyörii. Mitä vikaa on olla rehellinen ihminen?
Minullapa onkin kokin ja tarjoilijan tutkinnot mutta en ole oikeissa töissä ollut koskaan. Minulla on paljon vapaa-aikaa ja koska lapsiakin on useampi saan yksinhuoltajana (mies eri osoitteessa) sossusta hyvin rahaa. Mä en suostu tekeen mitään kämäsiä keittiötöitä paskapalkalla ja kun kerran yhteiskunta maksaa niin maksakoon :D
Mun ja lasten virallinen koti on tyhjillään ja asutaan miehen isossa omakotitalossa ja mies maksaa pienimmät elarit mitä mahdollista (kun ei ne voi määrätä isompiakaan jos me sovitaan minimistä) vaikka sillä on iso palkka.
Parempihan meidän on tehdä näin kuin mun ruveta tekeen jotain paskaduunia, vai mitä? ;)
Arvostan ja minua harmittaa kovasti niiden ammattitaitoisten ja osaavien kokkien puolesta, jotka eivät saa työssä hyödyntää osaamistaan vaan työ on lähinnä pelkkää einesten lämmitystä. Samoin tarjoilijan, joskin monissa hienommissa ravintoloissa on vielä ihan oikeaa tarjoilijan työtä, vain viinankaatamista ja astioidenkantamista.
Arvostan. Arvostan kaikkia ammatteja, tai ei ainakaan nyt tule mitään ammattikuntaa mieleen ketä en arvostaisi.
Kokkihan luo ihmisille nautintoja, tai ainakin pitäisi luoda, eihän sellaista voi olla arvostamatta. =)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 18:16"]
Oletkos tyhmä?? Missä tuossa luki, että edelleen pitäisi elää kuin 1600-luvulla? Ja että jos ei arvosta salaatinlehtien asettelun eksperttiä ja eikä arvosta nykyajan mässäilykulttuuria niin on muka sama kuin pitäisi jotain 1600-lukua parempana ja käytännöllisempänä?! Ethän sinä taida tajuta mistään yhtikäs mitään. Olet varmasti etelä-suomalainen pinnallinen mässääjä joka vajoaa hysteriaan jos kaupat on parin pyhän aikaan kiinni ja ruoka loppuu koko maapallolta apuaaaa. :D
[/quote]
Jos olet todella niin tyhmä, että kuvittelet kokin työn olevan salaatinlehtien asettelua tai jotain tv:n kokkiohjelmien mässäilyä, olet aivan väärässä.
Ruoka ei lopu ilman kokkeja ja tarjoilijoita, mutta ilman heitä esimerkiksi kouluissa, sairaaloissa ja varuskunnissa olisi itse kenelläkin maalaissukulaisilta saatuja eväitä. Juu, soittoruokaloiden "ravintolat" ja kaiken maailman hampurilaispaikat ovat turhia, mutta varsinkaan jälkimmäisissä ei oikeita ammattikokkeja ja -tarjoilijoita paljon olekaan.
Koska pidän hyvästä ruoasta ja hyvistä ravintoloista arvostan sekä kokkeja että tarjoilijoita. Hyvällä en tarkoita "hienoa", "trendikästä" tai "kallista", vaan ravintolaa, joka kulkee ruoka edellä, vaikka se sitten olisi makaronilaatikkoa.
Eikö sit ois parempi kouluttautua siihen työhön mikä kiinnostaa?
Asiaan. Itekin kans sanoisin et mua eniten ärsyttää nää sossupummit, jotka haukkuu töitä ja hehkuttaa sitä kuinka sossusta saa enemmän rahaa. Sama pätee huonosti käyttäytyviin ja loisiviin manneihin ja mamuihin. Ymmärrän tarjoilijoita ja kokkeja,hehän ovat rehellisiä ja ahkeria kansalaisia, jotka elättävät itsensä toisin kuin mannet ja mamut.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 16:56"]joo tottakai on hyvä että tekee töitä,mut tarkoitin lähinnä sitä kysyä,ettö onko se teidän mielestä ns paskaduuni niinku kaupan kassa tai siivooja? ja ei, itse en ajattele noistakaan ammateista huonoa!!
[/quote]
Arvostan hyvää ruokaa, eli kyllä arvostan kokin ammattia
Kuulkaahan nyt, mun on pakko puolustaa itteäni + muita catering-alan opiskelijoita, me tehdään parhaamme, jotta te muut saisitte hyvää ja laadukasta ruokaa niin kaupungilla kuin työpaikoillanne ( sairaaloissa, päiväkodeissa jne..) Me huolehditaan jokaisen eri ihmisen erityisruokavalioista, jotta myös te moniallergiset voisitte nauttia hyvästä ruoasta. Me ei olla mitenkään vähäpätösempää porukkaa, me ihan oikeesti "suurinosa" halutaan kehittyä ruoanlaiton saralla jatkuvasti. Itse opiskelen tarjoilijaksi ja rakastan ko. ammattia ylikaiken<3 se kuinka sä saat olla ihmisten keskuudessa & palvella heitä parhaantaitos mukaan on musta ihanaa, mutta kaikkein parasta on se, kun sä todellakin onnistut jossakin & asiakas todellakin vilpittömästi kiittää suo hyvin tehdystä työstä<3 P.s : Monethan pitää tarjoilijan vaatteita seksikkäinä :P ;) mikä ei ainakaan haittaa mua.. Kuten yllä jo eräs ihminen on sanonut, meitä kaikkia tarvitaan, eikä kenenkään työ oo musta mitään paskaduunia <3 T: Evelin