Miten saada 18-vuotias holhouksen alaiseksi?
Ei muuten, mutta kaikki raha-asioihin liittyvä pitäisi hoitaa jotain muuta kautta, kuin hänen itsensä kautta.
Onko mahdollista joku holhous/edunvalvonta/mikälienee systeemi, millä voi estää nuoren tekemästä esim. velkaa ja antaa sille päiväkohtaiset käyttörahat?
Kommentit (13)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:37"]
Hänet täytyy lääkärin todeta mt-ongelmaiseksi tai vammaiseksi.
[/quote]
Jos 18-vuotias tahtoo itse holhoukseen, onko se silloin mahdollista ilman diagnoosia?
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:41"]
[/quote]
Jos 18-vuotias tahtoo itse holhoukseen, onko se silloin mahdollista ilman diagnoosia?
[/quote]
Ei.
[/quote]
[/quote]
Jos ei ole kumpikaan noista niin miksei voisi muka hoitaa itse raha-asioitaan?
[/quote]
[/quote]
No en usko, että virallisesti ilman oikeaa syytä, on mahdollista. Mutta voithan ottaa hänen suostumuksellaan hänen tilinsä hallintaasi ja antaa vain käyttörahaa, jne.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No ei varmaan ongelmia saada diagnoosia, kunhan nyt kysyin onko systeemissä vapaaehtois-mahdollisuutta.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:47"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No ei varmaan ongelmia saada diagnoosia, kunhan nyt kysyin onko systeemissä vapaaehtois-mahdollisuutta.
[/quote]Onko hän siis mt-ongelmainen tai vammainen, jos diagnoosin saaminen ei kerran ole ongelma?
Ihan niin kuin muunkin täysi-ikäisen. Eli holhousta haetaan käräjäoikeudesta ja oikeus päättää asiasta. Holhouksen määräämisen syyn pitää olla laissa määritelty eli lääketieteellinen syy.
Henkilö ei lääketieteellisten syiden takia - vakava mielenterveyden häiriö, kehitysvamma tai sellainen sairaus (esim. pitkälle edennyt dementia, aivovaurio yms.), joka estää normaalin aivotoiminnan ja käsityskyvyn - pysty hoitamaan kohtuudella asioitaan, vaan tarvitsee edunvalvojan.
Edunvalvojien valvonta on sitten asia erikseen. Jos oikeus ei myönnä edunvalvontaa omaiselle, vaan määrää ulkopuolisen edunvalvojan, voi siinäkin tulla ongelmia.
Suomessa on viime vuosina ollut lukuisia ulkopuolisten edunvalvojien tekemiä laiminlyöntejä ja suoranaisia väärinkäytöksiä. Edunvalvojat ovat esimerkiksi jättäneet valvomiensa vanhusten laskut ja vuokrat maksamatta, jonka takia vanhuksille on tullut maksuhäiriömerkintä ja heidät on häädetty kodeistaan.
Itse en omalle omaiselleni koskaan hakisi ulkopuolista edunvalvojaa, vaan sopisin omaiseni kanssa hoitavani hänen asiansa. Jos olisi pakko hakea holhousta, hakisimme sitä omaisen kanssa yhdessä, niin että hän itse haluaisi minut edunvalvojakseen.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:49"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:47"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]Onko hän siis mt-ongelmainen tai vammainen, jos diagnoosin saaminen ei kerran ole ongelma?
[/quote]
Varmaan molempia.
Holhouksen ideanahan on suojella ihmistä itseltään. Jos ihminen tekee itselleen taloudellista vahinkoa, niin eikö silloin voi tehdä maistraattiin tutkintapyynnön holhouksen tarpeesta?
Itse miettisin kyllä kevyempiä vaihtoehtoja kuin virallinen edunvalvonta. Eikö jonnekin rekistereihin voi tehdä vapaaehtoisen luottohäiriömerkinnän, vai onko se luottokielto, joka estää luottojen myöntämisen?
Kun omalta äidiltäni alkoi raha-asioiden hallinta pettää, hoidin aluksi hänen asioitaan epävirallisesti hänen myöntämillä tilien käyttöoikeuksilla. Vasta sairauden edettyä siihen pisteeseen, ettei hän muistanut yhdessä sopimiamme asioita, hoidin edunvalvonnan virallisesti maistraatin kanssa kuntoon.
Tällainen epävirallinen edunvalvonta voisi olla hyvä keino monelle, joka ei ole oppinut vielä raha-asioitaan hoitamaan. Joku ulkopuolinen luotettava taho voisi säännöstellä rahankäyttöä, kunnes tuhlari oppii elämään tulojensa mukaan.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:56"]
Holhouksen ideanahan on suojella ihmistä itseltään. Jos ihminen tekee itselleen taloudellista vahinkoa, niin eikö silloin voi tehdä maistraattiin tutkintapyynnön holhouksen tarpeesta?
Itse miettisin kyllä kevyempiä vaihtoehtoja kuin virallinen edunvalvonta. Eikö jonnekin rekistereihin voi tehdä vapaaehtoisen luottohäiriömerkinnän, vai onko se luottokielto, joka estää luottojen myöntämisen?
Kun omalta äidiltäni alkoi raha-asioiden hallinta pettää, hoidin aluksi hänen asioitaan epävirallisesti hänen myöntämillä tilien käyttöoikeuksilla. Vasta sairauden edettyä siihen pisteeseen, ettei hän muistanut yhdessä sopimiamme asioita, hoidin edunvalvonnan virallisesti maistraatin kanssa kuntoon.
Tällainen epävirallinen edunvalvonta voisi olla hyvä keino monelle, joka ei ole oppinut vielä raha-asioitaan hoitamaan. Joku ulkopuolinen luotettava taho voisi säännöstellä rahankäyttöä, kunnes tuhlari oppii elämään tulojensa mukaan.
[/quote]
Luottokielto se on, ja on muuten kuulemma hyvä myös niille, jotka ovat joutuneet identiteettivarkauden uhreiksi tai joiden pankkitietoja on vuotanut tms. Ei siis sinällään liity luottohäiriömerkintään, joka taas johtuu kykenemättömyydestä maksaa laskuja.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:52"]
Ihan niin kuin muunkin täysi-ikäisen. Eli holhousta haetaan käräjäoikeudesta ja oikeus päättää asiasta. Holhouksen määräämisen syyn pitää olla laissa määritelty eli lääketieteellinen syy.
[/quote]
Holhousta voi hakea myös maistraatista, jos päämies on siihen suostuvainen ja ymmärtää, mistä on kyse. Minä olin äidin kanssa tällaisesta järjestelystä sopinut, mutta olimme asian kanssa hieman myöhässä kun maistraatissa joutuivat toteamaan, ettei äiti oikein ymmärrä mistä on kyse. Asia meni käräjäoikeuden kautta ja äiti sai kauheat ahdistukset niistä papereista ja raivosi, mitä olen mennyt tekemään hänen selkänsä takana (kuuluu taudin kuvaan).
Mutta jos päämies on sopivan tolkuissaan, hommasta voi selvitä ilman käräjäoikeutta maistraatin päätöksellä. Toinen hyvä vaihtoehto on edunvalvontavaltuutus, jonka voi tehdä vielä kun on järjissään ja joka astuu sitten voimaan, kun raha-asioiden hoitokyky heikkenee. Tämä jälkimmäinen ei toki sovellu 18-vuotiaan tapaukseen, mutta puhukaa tästä mahdollisuudesta vanhempienne kanssa hyvissä ajoin, ennen kuin huomaatte että rahaa on hävinnyt ja laskuja maksetaan kahteen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten, mutta kaikki raha-asioihin liittyvä pitäisi hoitaa jotain muuta kautta, kuin hänen itsensä kautta.
Onko mahdollista joku holhous/edunvalvonta/mikälienee systeemi, millä voi estää nuoren tekemästä esim. velkaa ja antaa sille päiväkohtaiset käyttörahat?
Holhousta ei enää ole. Edunvalvonnan tarpeesta voit ilmoittaa maistraattiin, lomake löytyy netistä. Maistraatti sitten selvittää asian ja hakee tarvittaessa käräjäoikeudelta edunvalvojan määräämistä.