Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Facebook vallankäytön välineenä?

Vierailija
23.04.2014 |

Ihmetyttänyt jonkin aikaa ihmisten käyttäytyminen fb:ssa. Olen nuori mies, jolla on alle 200 kaveria facebookissa. Uusia kavereita ei ole juurikaan tullut vuosiin, koska tapaan harvoin uusia ihmisiä. En ole todellakaan ns. suosittu ja minulla on melko vähän kavereita arkielämässä, koska parhaat kaverisuhteet ovat muuttaneet muille paikkakunnille asumaan.

Facessa en ole koskaan ollut aktiivinen. Seurailen jonkin verran muiden turhanpäiväisiä päivityksiä. Lähinnä käytän fb:tä ryhmätapahtumien ja harrastusporukoiden takia. Olen sittemmin huomannut tuon alle 200 kaveria olevan viiteryhmieni kuten ikäisteni joukossa poikkeuksellisen pieni kaveriluku. Who cares, aivan. Kysymykseni kuitenkin kuuluu, että minkä takia ne 10-20 henkilöä, jotka ovat poistaneet minut kaverilistaltaan vuoden sisään, ovat kaikki suosittuja naisia?

Minun teoriani on se, että he ovat huomanneet tuon pienen kaverilukuni, säikähtyneet ja todenneet, etteivät he voi olla fb-kavereita kaltaiseni vähemmän suositun ihmisen kanssa ja käyttäneet valtaansa poistamalla minut. Uskoakseni joku käyttäytymistieteilijä voisi tämän teoriani vahvistaa (facebookiahan tutkitaan nyt paljon miten se vaikuttaa ihmisiin). Vastauksen saatuani minun ei ainakaan tarvitse ihmetellä jos tuo kaveriluku tuosta pienenee jatkossakin - ilmiö siis ruokkii itseään ("mitä vähemmän kavereita sitä vähemmän kavereita"), vaikka yleisestihän nuorten aikuisten fb-kaverimäärä on jatkuvasti nouseva käyrä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä se johtuu siitä, että et ole aktiivinen. Minä ja moni muu siivoaa pois sellaisia tuttuja, jotka eivät koskaan kommentoi mitään eivätkä itse kerro mitään. Eli ei ole mitään jaettavaa yhdessä. 

Vierailija
2/10 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilota kaverilukusi. Jos kato jatkuu niin syyt olivat muualla. Kuten ihan varmasti olivatkin.

En usko, että poistaminen on henkilökohtaista. Suurin osa haluaa, että kaverit tuottavat viihdettä seurattavaksi. Jos sinä et tuota tai ole edes tarpeeksi ärsyttävä ollaksesi käänteisviihdettä, voit joutua poistetuksi.

Osa poistaa siksi, että yhtäkkiä herää miettimään yksityisyyttään ja sitä keille jakaa elämäänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai oisko todennäköisempi selitys se, että olet rasittava nillittäjä joka ottaa kaiken loukkauksena ja syyttää kaikesta muita ihmisiä, varsinkin niitä joilta ei saa pillua?

Vierailija
4/10 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihka aito ATM. Kiehtovaa!

Vierailija
5/10 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mjaa... mulla on, ja on ollut ne samat n. 40 kaveria siitä saakka kun sinne liityin. Olen tainnut kaksi päivitystä tehdä kuudessa vuodessa. Minä nyt vaan käytän tuota palvelua ihan omiin tarkoitusperiini sopivalla tavalla... Vielä ei ole kukaan närkästynyt =)

Vierailija
6/10 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kukaan vähääkään fiksu ihminen katselee kuinka monta kaveria kenelläkin on. Sitä paitsi, sen saa piilotettua niin ettei kukaan näe kavereitasi. Olen piilottanut omani, mutta siksi etten halua kavereiden näkevät keitä kaikkia on kavereinani. Kavereita minulla on reilu sata. En pyytele kavereiksi ketään tuttavuuksia. 

Sellaisia poistellaan kavereista, jotka eivät ole tekemisissä IRL ja jotka eivät ole facebookissa aktiivisia. Joskus sitten saattaa kaverilistalla törmätä tuohon hilajiseen tuttuun ja poistaa ohi mennen. Ei kai sen kummempaa. 

Minutkin on pari tyyppiä poistanut. En ikinä päivittele mitään, mutta muuten olen aktiivinen facebookissa oleskelija ja mukana ryhmissä jne. 

Vierailija
7/10 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sinulla on noin paljon kavereita, oletan, että nuo naiset ovat poistaneet sinut koska ovat siivonneet kavereistaan ne, joiden kanssa eivät ole tekemisissä oikeasti tms. 

En minä ainakaan tiedä kavereideni kaverimääriä eikä kiinnosta. 

Vierailija
8/10 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mitään vallankäyttöä ole, jos et mitään kirjoittele, niin tulee mieleen että olet stalkkeri.

Vierailija
9/10 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 19:33"]

Tai oisko todennäköisempi selitys se, että olet rasittava nillittäjä joka ottaa kaiken loukkauksena ja syyttää kaikesta muita ihmisiä, varsinkin niitä joilta ei saa pillua?

[/quote]

Tämä avaus ei liity pillunvonkaukseen tms, koska olen ihan vakiintuneessa suhteessa. Sen takia noita poistamisia vain mietin, että näillä poistajilla on 500-1000 kaveria ja se on varmasti heille statuskysymys (osoittavat sillä kuinka suosittuja ovat). Ihmetyttää sitten miten ovat osanneetkin juuri meikäläisen poistaa - ja minä epäilen kaverilukuni olevan syy. Kyllä heillä varmasti olisi paljon muitakin henkilöitä, joita voisi poistaa sen takia ettei ole aktiivinen tai ettei olla tekemisissä IRL. Taustalla ei siis myöskään ole minkäänlaisia huonoja välejä näiden poistajien kanssa IRL. Useamman olen tavannutkin sattumalta ravintolassa tai kaupungilla tämän jälkeen ja he ovat kysyneet vilpittömästi kuulumisia.

Ap

Vierailija
10/10 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on alle 200 kaveria ja siivoilen säännöllisesti "vieraimmat" pois kaverilistaltani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi