Muita, joita ärsyttää Suomen byrokratia ja virastokulttuuri?
Itse ehkä eniten ihmettelen sitä, mistä tällainen sikiää.
Suomi on ollut yli 100 vuotta itsenäinen ja on ollut kaikki aika ottaa etäisyyttä Neuvostoliiton kaltaiseen byrokratiakoneistoon ja luoda oma, liberaali ihmiskeskeinen systeemi. Byrokratia sisimmissään, varsinkin pakotettu sellainen, on vapauden vastakohta ja Suomi kun on varsin liberaali maa, ainakin se mielletään sellaiseksi.
Onko meillä yksinkertaisesti kehitys vain jämähtänyt ja ihmiset pelkäävät muutoksia?
Olen itse harkinnut muuttamista muualle, kun tätä kehitystä ei tunnu tapahtuvan suuntaan eikä toiseen.
Kommentit (22)
Et siis tunne lainkaan muiden maiden virastokulttuuria.
Monissa maissa mikään asia ei hoidu päivässä. Monissa maissa mikään ei hoidu ilman pientä lahjaa asiaa hoitavalle virkailijalle.
Vierailija kirjoitti:
Muuta pois.
Tuollaiset inisijät ja valittajat joutavatkin lähteä tästä maasta, ja kauas.
Sanon tämän puoli-ironisesti: tukehdu papereihisi.
Niin kauan kuin Sanna Marinin kaltaiset diktaattorit ovat vallassa, on turha haaveilla vapaudesta.
Ap, Suomi kiittää ja kumartaa kun otat hatkat täältä.
Emme tarvitse valittajia ja sohvalla makoilijoita.
Sinulla ei selvästikään ole minkäänlaista ymmärrystä siitä miten muissa maissa byrokratia toimii/ei toimi.
Suosittelen asumista muissa maissa vähän aikaa.
Anna nyt muutama konkreettinen esimerkki sitä, kuinka byrokratia on tehnyt elämäsi vaikeaksi. Turha täällä on tyhjiä tuuleen huudella.
Tervemenoa ap, eipä tule sun kaltaistesi tyyppien takia suru puseroon!
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei selvästikään ole minkäänlaista ymmärrystä siitä miten muissa maissa byrokratia toimii/ei toimi.
Suosittelen asumista muissa maissa vähän aikaa.
Tanska on esimerkkimaa byrokratian vähentämisestä. Annetaan brutaalisti potkuja konttoripoppoolle ja siirretään kaikki nettiin.
Sama Suomeen, kiitos
Itsellä meni kokonainen työpäivä verobyrokratian parissa.
Verobyrokratia vähentää yhteiskunnan tuottavuutta merkittävästi.
Kuinkahan monta työtuntia saataisiin ihan hyötykäyttöön vuosittain, jos tuosta helvetistä päästäisiin eroon?
Monessa muussa maassa almuja ei tipu, vaan kadulle saa luvan kuolla, jos ei pysty huolehtimaan elatuksestaan; tai on almuja, mutta vain muodollisuutena. Ap on vapaa lähtemään esim. Venäjälle ja tulee sitten sanomaan, miten tukijärjestelmä maistui.
Missä maissa olisi Suomea parempi tilanne?
Vierailija kirjoitti:
Monessa muussa maassa almuja ei tipu, vaan kadulle saa luvan kuolla, jos ei pysty huolehtimaan elatuksestaan; tai on almuja, mutta vain muodollisuutena. Ap on vapaa lähtemään esim. Venäjälle ja tulee sitten sanomaan, miten tukijärjestelmä maistui.
En saa tukia. Minulla on hyvä koulutus ja antoisa työpaikka. Taistelen jatkuvasti valtiollista vastarintaa vastaan ja kuulun nettomaksajiin. Firman kautta voisin siirtyä ulkomaan yksikköön vaihtoon ja tätä harkitsen voimakkaasti. ap
Muuta vaikka jonnekin Kolumbiaan ja katsotaan sitten, että kuinka mielipiteesi Suomesta muuttuu nopsaan.
Mitä et AP ole ollut vapaa tekemään? Mikä Suomen byrokratia estää sinua?
Ärsyttää byrokratia, mutta se on siellä huijausten ja väärinkäytön ehkäisemiseksi. Viranomaisten tulee saada mustaa valkoisella mahdollisia ristiriitatilanteita varten.
Laittoi miettimään missä virastossa olen viimeksi asioinut.
Kymmeneen vuoteen en ole muuta tarvinnut kuin henkilökortin, sen takia jouduin käymään poliisilaitoksella, kun aiemmasta todistuksesta (passi) oli kulunut yli 10 vuotta. Jos olisin ajoissa hoitanut asiani, ei tuota käyntiä olisi kai tarvittu vaan asiani olisi hoitunut verkossa.
Mitä virastoja sinä ap. tarvitset kyllästymiseen asti?
no olen samaa mieltä kuin kritisoijat. esim.kunnis jos yrittäjä haluaa perustaa tehtaan joutuu vuosia tappeleen luvista ja tontista,
sit kun on se yritys siellä juoksee virkamiestä ja tarkastajaa viikottain.
sit ku maksat veroja rupee tuleen erikoisverontarkastuksia jne jne
ilmeisesti joissain kehitysmais saa vapaasti yrittää kunhan maksaa vaan verot näin oon ymmärtäny.
Ihmiskeskeinen systeemi? Mitä sinä sillä tarkoitat? Mikä muuttuisi?
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin Sanna Marinin kaltaiset diktaattorit ovat vallassa, on turha haaveilla vapaudesta.
Eivät Sanna Marin tai Sauli Niinistö ole mitään diktaattoreja parhaalla tahdollakaan vaan he ovat päässeet nykyisen asemaansa vapaiden ja rehellisten vaalien tuloksena.
Suomessa virkakoneisto on siltä kaikkien vähiten korruptuituneesta päästä eikä täällä tarvitse yksityisen kansalaisen maksaa ylimääräisiä seteleitä virkamiehille, lääkäreille, opettajille tai poliiseille että he tekisivät työnsä kunnolla.
Muuta pois.
Tuollaiset inisijät ja valittajat joutavatkin lähteä tästä maasta, ja kauas.