Miksi jouluruokaa mässätään jouluna päivätolkulla?
Sellaista pula-ajan mössöä ja tönkköä kinkkua, jotain pasteijaa jonka päällä on luumuhilloa. Oikeasti, onko se ruoka niin hyvää, että täytyy urakalla vetää niin että napa ruskaa ja loppiaisena mietitään tosissaan voiko jouluna lihoa 10 kg tms.
Eihän Suomessa useimmat edes paastoa tuota ennen! Ruokaa on muutenkin yllin kyllin. Jotenkin kummallinen junttiperinne tämä joulumässääminen.
Kommentit (31)
Syö kuule vaikka hiekkaa jouluna, ei meitä kiinnosta.
Miksi itse stressaat ja mietit muiden joulusyömisiä? Eikö ole oikeita ongelmia kun pitää turhasta asiasta tehdä itselle ongelma?
Käyttäjä37018 kirjoitti:
Joo, jotkut syövät joulunajan ikään kuin ei muulloin olisi ruokaa tarjolla lainkaan. Mutta vain jotkut. Meillä esimerkiksi ostetaan jouluruokia "vain" parille-kolmelle päivälle ja vain sellaista ruokaa mistä tykätään ja tulee varmasti syödyksi. Ehkä on jo jäämässä historiaan ne ajat, kun ihmiset suunnilleen kilpailivat keskenään kuinka iso kinkku kelläkin jouluna on!
No mutta sinähän varsinainen taituri olet. Kyllä nyt ihaillaan, tässä palkintosi. 🏆
Jos joku tykkää kinkusta niin annetaan hänen sitä syödä. Kaikki ei härkiksestä 🤮 jaksa innostua.
Koska se on hyvää.Eikä saa haaskata.Roskiinko pitäisi loppuruoat heittää???
Jos ap ei halua jouluruokia, niin hänvoi ostaa itselleen jouluksi ison salaattikerän. Siitä voi sitten rouskutella pupun ruokaa ja samalla miettiä, jaksaisinkohan nyt syödä kokonaisen lehden vai otanko vain puolikkaan. Mutta älä sitten mene norkoilemaan muiden joulupöytää ja sen herkkuja kuola valuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä sinua siihen pakottaa?
No tyhmyys tietenkin, ap on niin ääliö, ettei se itse osaa ajatella.
Itsehän tosiaan syön noin... voi hyvää päivää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos ap ei halua jouluruokia, niin hänvoi ostaa itselleen jouluksi ison salaattikerän. Siitä voi sitten rouskutella pupun ruokaa ja samalla miettiä, jaksaisinkohan nyt syödä kokonaisen lehden vai otanko vain puolikkaan. Mutta älä sitten mene norkoilemaan muiden joulupöytää ja sen herkkuja kuola valuen.
Mulle riittää yksi joululounas vuodessa ja mitään mässäystarpeita en tarvitse. Vietän tuon lisäksi ortodoksijoulun. Ap
No juu eihän jotkut laatikot ole maata mullistavia maultaan, mutta kun kerran vuodessa kun 3 päivää syö, niin tosi hyvin maistuu!
Syön muutenkin kasvispainotteisesti, pidän kasviksista ja juureksista. Ei sitä vaan arkena jaksa punajuuren sotkuja ja juuresrallia (pesu, kuoriminen, pilkkominen, keittämine jne.).
Iso osa joulua mulle on herkkujuustot ja suklaa. Ei niitä viiti ihan koko aikaa arkena syyä, joten spessufiilistä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusin J U N T T I perinne on perinteiden mitätöinti ja haukkuminen. Noin 10 vuotta joka joulunalus kuullut tän saman itkun toisten tekemisistä. Oisko ap. aika alkaa elää sitä omaa elämää parhaaksia katsomallasi tavalla itseksesi ja jättää muut rauhaan.
Joulukuu on palstan terveysnatsin riemuaikaa! No, jokaisella omat perinteet, tällä muiden viettojen haukkuminen.
Toinen klassikko on alkoholinatsi, joka tulee kertomaan että "alkoholi ei kuulu jouluun". Koska se viini ja olut ruuan kanssa ja konjakki jälkkäriksi on kauheaa konttauskänni-pämppäämistä tälle palstahullulle.
Minusta jouluruoka on hyvää. Mielelläni syön sitä sen 3-4 päivää vuodessa. Meillä pöytään kuuluu myös itse graavattua kaloja, mätiä, rapuja yms. Joka aterialla ei ole pakko syödä samaa.
Ideana lienee se, että ei juhlapyhinä tarvitse tehdä joka päivä ruokaa vaan voi keskittyä siihen juhlaan.
Kyllä minä ainakin syön joulukinkkua noin viikon, rosollia ja laatikoita joulun kolme päivää. Ja nautin.