Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttaako kipeänä oleminen ferritiinin mittaustulokseen?

Vierailija
07.12.2020 |

Olen epäillyt että itsellä raudanpuutetta, mutta tutkimustulokset näyttivät melkein 80. Olin mittauksen aikaan vielä jonkunverran puolikuntoinen, ja nyt kuulin että kipeänä olon jälkeen tulisi odotella jonkun aikaa ennen kokeiden ottoa. Onko näin? Lääkäri ei määrännyt uutta koetta, kun oli sitä mieltä, ettei vaikuta millään tapaa. Olen siis aikaisemmin kärsinyt samasta vaivasta ilman mitään oireita, nyt hiukset tippuneet päästä monta kuukautta, lihasnykinää, aivosumua jne jne..

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kipeänä /toipilaana rauta - arvot ovat alempia.

Vierailija
2/7 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa myös muut vitamiiniarvot ja kilpirauhasarvot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nimenomaan käsitin että kipeänä oleminen voisi vääristää arvoja ylöspäin?

Kilpirauhasarvot on otettu, ei mitään niissä. Ei kauheen halpaa lystiä lähteä ottamaan noita arvoja omakustanteisesti, lääkäri vaan pyörittelee sormiaan..

Ap

Vierailija
4/7 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemoglobiinin arvoon en tiedä miten vaikuttaa, mutta jo pienikin flunssa voi nostaa ferritiinin arvoa merkittävästi. Tuosta lääkäristä oikeasti voisi tehdä valituksen jos väittää ettei vaikuta.

Vierailija
5/7 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulehduksen aikana ferritiiniarvot nousevat. Jos haluat varmistuksen, käy yksityisessä laboratoriossa vielä mittauttamassa.

Vierailija
6/7 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hemoglobiinin arvoon en tiedä miten vaikuttaa, mutta jo pienikin flunssa voi nostaa ferritiinin arvoa merkittävästi. Tuosta lääkäristä oikeasti voisi tehdä valituksen jos väittää ettei vaikuta.

Joo olin kovasta flunssasta toipumassa tuolloin, ehkä käyn ottamassa jossain omakustanteisesti tuon ferritiinin uudestaan.. Lääkärin mukaan kipeänä olo voisi vaikuttaa ehkä trombosyytteihin, mut itsellä ne aina mitattaessa ollut aikalailla samaa vaikka olis kuoleman kielissä melkein ollut. Hb sama homma.

Ap

Vierailija
7/7 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulehduksen aikana ferritiiniarvot nousevat. Jos haluat varmistuksen, käy yksityisessä laboratoriossa vielä mittauttamassa.

Juurikin näin.

Yhdessä Ferritiinin kanssa olisi hyvä tutkia CRP (ns. tulehdusarvo). Jos CRP on koholla, on myös Ferritiini virheellisen korkea. Miten paljon vaikuttaa tulokseen, sitä en osaa sanoa, mutta kävisin terveenä uusintanäytteessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi