Vinkkejä kaupunkilomalle ja lentokoneeseen 1-vuotiaan kanssa
Hei kokeneet mammat! Olen lähdössä hieman yli 1-vuotiaan lapsen kanssa kaupunkilomalle Milanoon. Kertokaa parhaat vinkit lentomatkustukseen, hotellin valintaan ja päiväohjelmaan. Kaikki kantapään kautta opitut neuvot ovat kullan kalliita! Tämä on lapseni ensimmäinen ulkomaanmatka, ja lähdemme kaiken kukkuraksi kaksin (mieheni odottaa perillä).
Kommentit (7)
Lapselle leluja koneeseen ja pientä naposteltavaa. Mä otin tytölle mukaan värityskirjan, tarroja ja tarravihon, sekä ostin uuden pienen nuken. Ei kannata stressata lentoa hyvin se menee.
Milano on vähän tylsä paikka, mutta ainakin Duomo on hieno.
Milanosta en tiedä mitään, mutta lentoa ei kannata stressata-se nimittäin tarttuu lapseen. Lensin viime kesänä 1,5 vuotiaan kanssa ja ainoa murhe oli nousu. Lapsi huusi suoraa huutoa kunnes oltiin taivaalla. Lennon ajan puuhasteli kirjojen, kynien ja napisteltavien kanssa.
Hotellin valinnassa kiinnittäisin huomiota sijaintiin ja varusteluun. Esimerkiksi jääkaappi on kätevä. Huoneistohotelli olis ihan mahtava, kun voisi tehdä osan aterioista itse.
Päiväohjelmasta voin omasta kokemksesta sanoa, että ainakin meillä lapsi väsähti normaalia aiemmin, joten emme kukkuneet missään iltamyöhään. Päikkärit on myös hyvä nukkua hotelliss rauhassa, jos vain mahdollista. Paras neuvo on olla murehtimatta, kaikki kyllä menee omalla painollaan :)
Italiassa lapsen kanssa voi hyvin kukkua myöhään. Siellä on tapana lähteä perheen kera illalla ravintolaan. Kukaan ei katso kieroon jos teillä nukkuu mukula rattaissa ja itse siemailette vähän kanavan varrella viintä. Milanossa on hauska laivaravintola jossa tarjoillaan hyvää antipastoa. Nimeä en valitettavasti muista. Ja muista ettet osta teko-vuittoneita afrikkalaisilta jotka myyvät niitä kankaan päältä kadulla. Se on rikos.
Kutonen vielä lisää, että jokin kantoväline on tosiaan kätevä. Mutta jos lapsi ei ole sellaiseen tottunut, nin välttämättä loma ei ole paras aika opetella ;)
Kätevä apu on kunnon lapsenkantorinkka. Meillä oli aikoinaan Deuterin hyvä rinkka jossa lapsi voi vaikka nukkua. Usein kätevämpi kuin matkarattaat. Hyvässä rinkassa on myös aurinkokatos ja se "seisoo" itsestään maassa vaikka lapsi kyydissä. Tuollaisessa Deuterin rinkassa jossa on monipuoliset säädöt ja tukeva runko, voi kantaa mukavasti vielä melko isoakin lasta, joten vaikka ostohinta on kova, siitä on iloa moneksi vuodeksi ja on haluttu kohde jossain huutonetissäkin. Kannattaa myös käytettynä etsiskellä. Meidän lapsi kävi esim Puolassa suolakaivoksessa, minne laskeuduttiin satoja rappusia maan alle. Rinkassa hän nukkui välillä ja kantaminen ei ollut kamalan raskasta. Rattailla reissusta ei olisi tullut mitään.