Mitä mieltä taiteellisista miehistä?
Mitä ajattelette miehistä, jotka harrastavat intohimoisesti jotain taiteenlajia? Maalaavat, säveltävät, tanssivat, kirjoittavat, näyttelevät, soittavat ja niin edelleen?
Entä suhtaudutteko eri tavalla miehiin, jotka harrastavat taidetta ja miehiin, jotka tekevät sitä ammattimaisesti?
Kommentit (33)
En todellakaan näe taiteellisia miehiä heterogeenisena joukkona, josta pitäisi ajatella jotakin, vaan täysin yksilöinä.
Olen kyllä itse taiteilija, joten taiteilijamiehiä on paljon ystäväpiirissä.
Yksilöitä kaikki. Muutenkaan en tykkää lokeroida ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 09:15"]Ok jos oikeasti osaavat jotain. Sellainen taitamaton "harrastelu", jossa kuvitelmat itsestä ja muiden huomiot eivät kohtaa ollenkaan, on lähinnä säälittävää, oli kyseessä mies tai nainen. Ja ryppyotsainen "taiteellisuus" yleensäkin, jopa taitavallakin.
[/quote]
Eivät ne taitavatkaan taiteilijat aina ole olleet taitavia. Kyvyt syntyvät harjoittelulla. Tarkoitatko siis, että aloittelevaa harrastajaa pidät säälittävänä ja hyväksyt harrastuksen vasta, kun mies on jo kehittynyt?
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 09:15"]Ok jos oikeasti osaavat jotain. Sellainen taitamaton "harrastelu", jossa kuvitelmat itsestä ja muiden huomiot eivät kohtaa ollenkaan, on lähinnä säälittävää, oli kyseessä mies tai nainen. Ja ryppyotsainen "taiteellisuus" yleensäkin, jopa taitavallakin.
[/quote]
Mitä muuten on ryppyotsainen taiteellisuus?
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 09:15"]Ok jos oikeasti osaavat jotain. Sellainen taitamaton "harrastelu", jossa kuvitelmat itsestä ja muiden huomiot eivät kohtaa ollenkaan, on lähinnä säälittävää, oli kyseessä mies tai nainen. Ja ryppyotsainen "taiteellisuus" yleensäkin, jopa taitavallakin.
[/quote]
Eivät ne taitavatkaan taiteilijat aina ole olleet taitavia. Kyvyt syntyvät harjoittelulla. Tarkoitatko siis, että aloittelevaa harrastajaa pidät säälittävänä ja hyväksyt harrastuksen vasta, kun mies on jo kehittynyt?
[/quote]
No mielessä kävi opiskeluaikojan tuttavuus, joka koki olevansa "singer-songwriter" ja järjesti itselleen keikkoja, joihin kavereiden oli pakko tulla ja myötähäpeää pidätellen olla olevinaan ihastuksissaan epävireisestä esityksestä ja pateettisista sanoituksista... Ja ryppyotsaisella tarkoitan sellaista "taiteellisuutta" mikä ottaa itsensä haudanvakavasti eikä kestä mitään kritiikkiä.
Muusikot ok. Muita taiteenlajeja en itse ymmärrä, joten ei varmaan olisi mitään yhteistä sellaisen miehen kanssa.
Itseäni suorastaan ärsyttää nämä itseään taiteilijoina pitävät ihmiset, vailla mitään kummempia taitoja ja lahjakkuutta, esittelevät töitään/tekemisiään kuin suurien mestarien töinä.
Valtaosa taidealan koululaitoksistakin on täynnä näitä wannabe-taiteilijoita, se vaan on niin vitun coolia olla taiteilija.
Oikeat lahjakkuudet ovat asia erikseen, sen näkee ja kuulee heti jos kyseessä on aidosti taiteellinen ihminen, jälki on aivan erilaista, jopa lehmät tunnistavat oikean taiteen.
Tykkään. Minusta on tosi hyvä jos mieskin harrastaa jotakin luovaa eikä vaan nökötä kaljapurkki kourassa netin tai tv:n ääressä.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 09:51"]Tykkään. Minusta on tosi hyvä jos mieskin harrastaa jotakin luovaa eikä vaan nökötä kaljapurkki kourassa netin tai tv:n ääressä.
[/quote]
Onko noi ne vaihtoehdot? Mieshän voi harrastaa/olla kiinnostunut vaikka urheilusta (ei penkki-) tai eri tieteenlajeista.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 09:51"]
Tykkään. Minusta on tosi hyvä jos mieskin harrastaa jotakin luovaa eikä vaan nökötä kaljapurkki kourassa netin tai tv:n ääressä.
[/quote]
Näitä kaljapurkin ääressä nököttäjiähän nämä suurin osa näistä "taiteilijoista" on, sen taiteellisuuden verukkeella on niin hyväksyttyä olla enemmän spurgu kuin normi.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 09:47"]
Itseäni suorastaan ärsyttää nämä itseään taiteilijoina pitävät ihmiset, vailla mitään kummempia taitoja ja lahjakkuutta, esittelevät töitään/tekemisiään kuin suurien mestarien töinä.
Valtaosa taidealan koululaitoksistakin on täynnä näitä wannabe-taiteilijoita, se vaan on niin vitun coolia olla taiteilija.
Oikeat lahjakkuudet ovat asia erikseen, sen näkee ja kuulee heti jos kyseessä on aidosti taiteellinen ihminen, jälki on aivan erilaista, jopa lehmät tunnistavat oikean taiteen.
[/quote]Muusikot, säveltäjät, kirjailijat, näyttelijät, tanssijat, kuvataiteilijat, mediataiteilijat, elokuvaohjaajat, sirkustaiteilijat, graafikot, kuvanveistäjät, kuvittajat jne. Ja sinä näet silmänräpäyksessa kenen jälki on oikeaa taidetta? Herranjestas mikä kyky.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 10:15"]
[/quote]Muusikot, säveltäjät, kirjailijat, näyttelijät, tanssijat, kuvataiteilijat, mediataiteilijat, elokuvaohjaajat, sirkustaiteilijat, graafikot, kuvanveistäjät, kuvittajat jne. Ja sinä näet silmänräpäyksessa kenen jälki on oikeaa taidetta? Herranjestas mikä kyky.
[/quote]Lahjakas tunnistaa lahjakkaan, älykäs älykkään. t. ohis
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 10:15"]
[/quote]"Jos se on kultaisissa kehyksissä ja hinnan voi määritellä, se on oikeaa taidetta"
*tsih*
Mun kokemukset ns. taiteellisista miehistä on huonoja. Juoppoja ovat olleet (sekä muusikot että kuvataiteilijat). Ja kuten joku jo sanoikin, tuota luovuutta ja taiteellisuutta ovat käyttäneet verukkeena olla "boheemi" (=juoppo). Muuten toki aivan ihania ihmisiä, mutta...
[/quote]
Ahaa, mitenköhän ne lahjattomat wannabe-taiteilijat ovat niihin kouluihin sitten päässeet?
Siitä olen varma, että sinä et ole koskaan opiskellut yhdessäkään taideoppilaitoksessa.
Minä olen elänyt yli 20 v kuvataiteilijan kanssa, joka tosin nykyisin lähinnä opettaa. Harrastaa sitten musiikkia. eli soittaa eri kokoonpanoissa Eikä ryyppäää ja on erittäin säntillinen ihminen. Harrastuksista löytyy perhokalastus, metsästys, golf yms.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 10:25"]
Minä olen elänyt yli 20 v kuvataiteilijan kanssa, joka tosin nykyisin lähinnä opettaa. Harrastaa sitten musiikkia. eli soittaa eri kokoonpanoissa Eikä ryyppäää ja on erittäin säntillinen ihminen. Harrastuksista löytyy perhokalastus, metsästys, golf yms.
[/quote]Minunkin musiikkia harrastava mieheni on raitis tapaus. Mulla on vain hyviä kokemuksia luovista miehistä.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 10:25"]
[/quote]Minunkin musiikkia harrastava mieheni on raitis tapaus. Mulla on vain hyviä kokemuksia luovista miehistä.
[/quote]minun mieheni luo vain lunta. mutta on sitten myöskin 100% hetero.
Kyllä niitä lahjattomiakin taidekouluihin sujahtelee. Samalla tavalla kuin muillakin aloilla, eivät kaikki ole yhtä hyviä alalla, jota opiskelevat.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 09:47"]Itseäni suorastaan ärsyttää nämä itseään taiteilijoina pitävät ihmiset, vailla mitään kummempia taitoja ja lahjakkuutta, esittelevät töitään/tekemisiään kuin suurien mestarien töinä.
[/quote]
Saisiko siis vain poikkeuksellinen huippu-urheilijatason ihminen harrastaa liikuntaa? Ärsyttääkö sinua myös tavallinen kuntoilija? En ymmärrä miksi taiteen harrastaminen olisi eri asia.
Toinen asia tietenkin, jos pitää itseään aivan poikkeuksellisena kykynä (oli kyse sitten taiteesta, urheilusta tai vaikka kokkauksesta) vaikka on ihan tavallinen.
Minusta ei pitäisi kuitenkaan olla kuin suurta kynnystä taiteen harrastamiseen, että pitäisi kokea itsensä virtuoosilahjakkuudeksi edes yrittääkseen.
Sitä paitsi suurin osa ammattitaiteilijoistakin on oikeastaan harrastajia. Erittäin harva tekee mitään taidetta päätyökseen.
Ok jos oikeasti osaavat jotain. Sellainen taitamaton "harrastelu", jossa kuvitelmat itsestä ja muiden huomiot eivät kohtaa ollenkaan, on lähinnä säälittävää, oli kyseessä mies tai nainen. Ja ryppyotsainen "taiteellisuus" yleensäkin, jopa taitavallakin.