Te, jotka kirjoitatte paljon älykännyköillä, mikä on tekniikkanne? Yksi- vai kaksikätisesti, ja mitkä sormet?
Kysyn ihan tosissani, koska mielestäni älypuhelimella on mahdotonta kirjoittaa. Ottaa koko ajan viereisen kirjaimen.
Kommentit (40)
Yleensä nojailen vasemmalla kyynärpäällä pöytään tai käsinojaan ja kirjoitan oikean käden etusormen syrjällä. Lyöntivirheitä tulee melkein yhtä paljon kuin oikeitakin merkkejä.
Olen joskus kokeillut kahden käden tekniikkaa, mutta siinä vaaditaan minulle ylivoimaisen ryhdikästä asentoa. Toisekseen olen niin rintava, että joutuisin puristamaan rintojani käsivarsillani, mikä on rasittavaa lyhyenkin aikaa. Jos lasken käsivarteni niin alas, etteivät ne syleile rintojani, puhelin on napani tienoilla eli näkymättömissä.
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä kädellä, peukalolla. Puhelimessa popsocket, joten todella helppo ja luonnollinen asento kädelle pitää puhelinta ja kirjoittaa nopeasti yhdellä peukalolla pitkiäkin tekstejä.
Tuleeko paljon virheitä?
Vasemman käden etusormella ja oikean käden peukalolla naputtelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä kädellä, peukalolla. Puhelimessa popsocket, joten todella helppo ja luonnollinen asento kädelle pitää puhelinta ja kirjoittaa nopeasti yhdellä peukalolla pitkiäkin tekstejä.
Tuleeko paljon virheitä?
Ei tule, miksi tulisi? Virheitä tulee enemmän, jos kirjoittaa tietokoneen näppäimistöllä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä nojailen vasemmalla kyynärpäällä pöytään tai käsinojaan ja kirjoitan oikean käden etusormen syrjällä. Lyöntivirheitä tulee melkein yhtä paljon kuin oikeitakin merkkejä.
Olen joskus kokeillut kahden käden tekniikkaa, mutta siinä vaaditaan minulle ylivoimaisen ryhdikästä asentoa. Toisekseen olen niin rintava, että joutuisin puristamaan rintojani käsivarsillani, mikä on rasittavaa lyhyenkin aikaa. Jos lasken käsivarteni niin alas, etteivät ne syleile rintojani, puhelin on napani tienoilla eli näkymättömissä.
Miten voi tulla paljon lyöntivirheitä? Kai sulla kuitenkin toimii ihan normaalisti käskyt aivoista sormiin ja hallitset kätesi? Miksi painat O-kirjainta mikäli tarkoituksesi on painaa P-kirjainta? En ymmärrä.
Peukaloilla. Olen oikeakätinen ja puhelin lepää alareunasta oikean pikkusormen varassa, loput oikean käden sormet on puhelimen takana. Vasemman käden etusormi tukeutuu äänenvoimakkuusnäppäimen kohdalle (vasen yläreuna) ja loput sormet vasemmastakin kädestä puhelimen takana. Hirveän työläältä näyttää tyyli, jossa tökitään näyttöä etu- tai keskisormella. Ikää 39, jos sillä on jotain merkitystä..
Vierailija kirjoitti:
Peukaloilla. Olen oikeakätinen ja puhelin lepää alareunasta oikean pikkusormen varassa, loput oikean käden sormet on puhelimen takana. Vasemman käden etusormi tukeutuu äänenvoimakkuusnäppäimen kohdalle (vasen yläreuna) ja loput sormet vasemmastakin kädestä puhelimen takana. Hirveän työläältä näyttää tyyli, jossa tökitään näyttöä etu- tai keskisormella. Ikää 39, jos sillä on jotain merkitystä..
Ei minusta ole työlästä kirjoittaa etu- ja keskisormella. Olen käyttänyt vain kännykkää tai tablettia jo vuosia. Nytkin laite itse lepää pöydällä. Hankalaa on peukulla sohia.
Kirjoitan yleensä kahdella peukalolla. Varsinkin väsyneenä tulee paljon virheitä.
Aiemmassa Lumissa tuntui olevan paljon parempi kosketustarkkuus kuin mihin tämä nykyinen iPhone pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi tulla paljon lyöntivirheitä? Kai sulla kuitenkin toimii ihan normaalisti käskyt aivoista sormiin ja hallitset kätesi? Miksi painat O-kirjainta mikäli tarkoituksesi on painaa P-kirjainta? En ymmärrä.
Lyöntivirheitä tulee sen vuoksi, että näppäin on pikkuruinen ja sormi iso. Osaan tehdä kaikenlaista pikkutarkkaa työtä, mutta tämä vain ei onnistu. Olen katsellut joidenkin nopeaa kirjoittamista ja ihmetellyt, miten täysin nakin muotoisilla eli putkimaisilla ja tylpillä peukaloilla tai muilla sormilla voikin kirjoittaa virheittä. Minun sormeni ja peukaloni ovat profiililtaan litteät ja reunoiltaan terävämmät, mutta silti osuvat minne sattuu. En minäkään ymmärrä.
Millä hakusanoilla tuollaisia näpyttelyvideoita sitten löytyy youtubesta? Etsin how to write texts on a mobile phone, mutta siellä tulee vain lähetysohjeita for dummies. Olen ap enkä oikeasti ole nyt päässyt osalliseksi älypuhelinnäpyttelyn saloista.
Joko yksikätisesti etusormella tai kaksikätisesti peukaloilla. Riippuu siitä, kumpi kännykkä käytössä (työ vai priva). Ovat eri kokoisia ja tuosta isommasta, työkännystä en jotenkin saa sellaista otetta, että pystyisin pitämään kännyä tukevasti ja samalla naputtelemaan molemmilla peukaloilla niin, että osuisin haluamiini kirjaimiin edes toisinaan, niin pakko mennä etusormella tökkimällä.
Kaksikätisesti peukaloilla. Pienet kädet, yhdellä kädellä kirjoittaminen ei onnistu.
Kahden sormen taktiikan onnistumiseen vaikuttaa merkittävästi puhelimen ja käden koko. Itsellä niin kapea puhelin ja isohkot kädet, ettei kahdella peukalolla yksinkertaisesti ole järkevää yrittää kirjoittaa, koska muuten puhelinta joutuu jatkuvasti ottamaan kauemmaksi kämmenestä. Ei muuta treenaus sitä seikkaa.
Minääd kokeoorn tälöä årikilla lotkoitas.
Se vasta hidasta oli, kun kirjoitti sillä vanhalla ei älykännyllä. Numerotkin piti löytää :)
Vierailija kirjoitti:
Se vasta hidasta oli, kun kirjoitti sillä vanhalla ei älykännyllä. Numerotkin piti löytää :)
Ja kun refleksinomaisesti painoi kerran liikaa, sai aina aloittaa sen näppäimen kirjainten pyörittelyn uudestaan