Olen lopen kyllästynyt amerikkalaisten sarjojen ja leffojen kliseisiin ja sukupuolirooleihin!
Mies on mukamas aina naista pidempi - ja paljon. Aina tapittaa kaunis nainen suurilla silmillään ylöspäin miestä.
Naiset ovat aina nuoria ja kauniita. He esittävät nimenomaan naista.
Miehet ovat eri alojen toimijoita ja mitättömän näköisiä. Tusinaturpia.
Aina löytyy kohtauksia, joissa näytetään naisen rinnat ja perse. Aina ovat menossa suihkuun, tulossa sieltä, pukemassa päälle, riisuutumassa ja tietysti harrastamassa seksiä. Seksissä nainen nauttii aina. Jos ei nauti niin ei ilmaise sitä mitenkään vaan mielistelee miestä että hyvin se meni.
Mies on aina vaatteet päällä. Mies ei mene suihkuun eikä tule sieltä jne. Ja vaikka menisi niin ei pullota peniksen kaari pyyhkeen alta, ei näy hyvät paljaat pakarat, ei ole upeita rintakehiä jne.
Miehen voihkimista seksissä ei juuri kuule vaikka tosielämässä mies on usein se äänekkäämpi. Hänen nautintoaan ei myöskään kuvata lähikasvokuvana vaikka mies on useammin se joka nauttii aina yhdynnästä.
Amerikkalaisissa ohjelmissa on perheessä aina teini-ikäinen tytär, jotta saadaan pedofiileille silmäniloa. Tytöllä on aina pikkuveli, joka on näsäviisas pikkunilkki ja, se tuikitärkeä "son"... "my son, your son" jne.
Perheen äiti puuhastelee aina keittiössä. Aina tarjoamassa myös miehelleen aamupalaa, kahvia jne. Koskaan ei äiti röhnötä rennosti sohvalla ja mies toisi hänelle jotain purtavaa.
Nämä samat kliseet toistuvat vuosikymmenestä toiseen.
Kommentit (132)
Yrittäkääpä löytää vaikka Netflixistä tavallinen toiminnallinen tai rikos/trilleri-elokuva, jossa pääosassa ei olisi lauma äijiä jotka mennä koheltaa. Naisia on rooleissa ehkä yksi, nuori kaunis seksikäs nainen. Jos löytyy elokuva jossa pääosassa on nainen, niin hän on tosi kova jätkä, paitsi super hyvännäköinen ja seksikäs, tavallistakin enemmän. Tylsää!
Katsokaa joskus suomalaisia elokuvia. Jokaisessa elokuvassa on joku tunnettu miespuolinen näyttelijä kikkeli paljaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisena ärsyttää erityisesti se, että naisilta vaaditaan kiiltokuvamaista ulkoista täydellisyyttä, mutta miehet saa olla luonnollisen näköisiä. Pitää botoksoida rypynalutkin jo pois, laittaa täydelliset valkoiset kuoret hampaisiin jne. Ja jos ei näitä tee, yökötellään. Mutta miehille ei ole näin. Esim. superhottiksella Henry Cavillilla on todella vinot alahampaat ja paljon ryppyjä, mutta ei kuulu yököttelyjä ja kehotuksia mennä korjauttamaan.
En ole edes huomannut, että Cavillilla olisi paljon ryppyjä tai vinot alahampaat :D
En minäkään huomannut aikoihin, koska miehissä ei ole tapana katsoa tuollaisia yksityiskohtia niin. Mutta sattumalta kiinnitti huomiota kun aloin katsoa miehen seuraksi Witcheriä jossa Cavill on, kun juuri olin ennen eräässä toisessa sarjassa ärsyyntynyt koomisuuteen asti menevän nukkemaisista ja täydellisistä naisista ja oikean ihmisen näköisistä miehistä. (naiset myös oli kaikki max 30 v, miehiä löytyi kaikenikäisiä). Silloin kiinnitin huomiota, että Cavillkaan ei ole näköjään sellainen täydellinen nukke, mikä on hyvä vaan, antaa särmää ja karskiutta ulkonäköön. Naiselta vaan ei helposti sallittaisi tuollaista, naiset juoksee täyteainepistoksilla ja nose jobeissa että saa alalta duunia.
Samahan se on siinä pelissä. Geraltilla on täydellinen kroppa, mutta se on täynnä arpia. Kaikki naiset ovat yliluonnollisen kauniita kaikilla tavoilla ja tietysti max 30-vuotiaita. Toisaalta he ovat jotain noitia, jotka saavat valmistuessaan noitakoulusta täydellisen ulkonäön, joten se selittää asian.
Ollaan miehen kanssa katsottu HBOlta His Dark Materialsia, ja siinä on virkistävän rähjäistä porukkaa (ja monikulttuurista), varsinkin pienemmissä rooleissa. Tärkeimmät aikuiset on jo kirjassa kuvailtu kauniiksi ja komeaksi, joten siinä linja tietty pitää.
Aika harva perus--jenkkikeffa läpäisee Bechdelin testin: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Bechdelin_testin
Elokuva ”läpäisee Bechdelin testin”, jos sen tarinassa
esiintyy vähintään kaksi naishahmoa
jotka keskustelevat keskenään
jostakin muustakin kuin miehistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoratoistopalveluista löytyy kyllä paljon sarjoja, joissa perinteiset sukupuoliroolit on jo jätetty taakse. Kannattaa kokeilla hieman uudempia sarjoja ja elokuvia.
Siltä se voi vaikuttaa pikaisella vilkaisulla.
Monesta leffasta löytyy vahva naishahmo nykyään. Mutta puhuuko hän leffassa muiden naisten kanssa? Vai pelkästään miesten?
Entä miltä tuo vahva, itsenäinen ja pärjäävä nainen näyttää? Hän ampuu singolla ja hakkaa pahiksia. Mutta painaako yli 50 kiloa? No ei varmasti!
Ei niitä rooleja ole jätetty taakse juuri missään. Ei oikeasti.
Itsekin olen pari kertaa pyöritellyt silmiäni naishahmoille, jotka heiluttelevat painavia aseita ja pistävät raavaita miehiä pakettiin, mutta muistuttavat vartaloiltaan Instagram-malleja laihoine käsivarsineen ja kapeine vyötäröineen, sekä tietysti riehuvat toiminnan ytimessä pitkät hiukset käytännöllisesti auki ja kivoilla Hollywood-kiharoilla. Esimerkiksi Wonder Woman -elokuva oli hienoinen pettymys juuri päähenkilön ulkomuodon takia, vaikka muuten pätevä näyttelijä olikin. Sen sijaan The Mandalorian -sarja yllätti positiivisesti Cara Dune -nimisellä naishahmollaan, joka on ulkoisen habituksensa takia erittäin uskottavan näköinen toimintakohtauksissa.
https://i.pinimg.com/originals/5d/34/52/5d34520bb701296787fc8df6188714a…
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkääpä löytää vaikka Netflixistä tavallinen toiminnallinen tai rikos/trilleri-elokuva, jossa pääosassa ei olisi lauma äijiä jotka mennä koheltaa. Naisia on rooleissa ehkä yksi, nuori kaunis seksikäs nainen. Jos löytyy elokuva jossa pääosassa on nainen, niin hän on tosi kova jätkä, paitsi super hyvännäköinen ja seksikäs, tavallistakin enemmän. Tylsää!
Tämä keskustelu kiertää nyt vähän ympyrää, tässä kohtaa palataan Homelandiin. Pääosassa on ainakin kasvoiltaan hyvin tavanomaisen näköinen nainen, joka lisäksi mt-potilas. Seksikäs ei ole ainakaan tavanomaisella tavalla, vaikka ihan tavallinen nainen toki, hyvin hoikka ja tissitön. Koheltaa kyllä monenkin miehen edestä.
Vierailija kirjoitti:
Netflixissä on oudon huono valikoima. Siis on paljon sarjoja ja elokuvia, mutta niistä 95% on täyttä kuraa. HBOlla on huomattavasti parempi paska/laatu-suhde. Lisäksi ne harvat hyvät sarjat, jotka on Netflixissä, on myös HBOlla, eli en tajua kuka enää viitsii maksaa Netflixistä. Itse heivasin sen muutama kuukausi sitten, kun kukaan ei ollut katsonut sitä kuukausiin.
Vierailija kirjoitti:
No nämä ihan samat kliseet ovat joka maan tuotannossa. Olen kyllästynyt ihan kaikkeen. Olen kyllästynyt siihen että lapsi joutuu sotilaaksi. Olen kyllästynyt demonikauhuun. Olen kyllästynyt alkoholistin tarinaan. Olen kyllästynyt urheilustaran tragediaan. Olen kyllästynyt gaslight-tarinoihin. Olen kyllästynyt romanttisen komedian kompuroivaan tyttöseen. Olen kyllästynyt stalkkereihin. Olen kyllästynyt sarkastisiin hahmoihin, ja kaikkiin hahmoihin jotka epätodellisen nokkealasti sanailevat. Olen erityisen kyllästynyt superhero-paskaan. Wonder Woman ja Black Panther aivan erinomaisen paskoja. Olen kyllästynyt rotuongelma-paskaan ja apua perheessämme on gay-paskaan.
Samaistun. Minä olen erityisen kyllästynyt murhiin, tappamiseen ja sen selvittelyyn että kuka nyt tappo ja kenet ja miks ja blääblää. Tuntuu et kaikki on jo nähty
Minäpä näin oikeasti amputoidun näyttelijän yhdessä Ylellä tänä vuonna esitetyssä amerikkalaissarjassa. TAisi olla nimeltään The Village. Ajattelin, että olipa jo korkea aikakin.
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen Netflixistä ikinä katsomani elokuva oli nimeltään Spy who Dumped Me, ja se oli lähes täysin naisten kohellusta. Ei ollut erityisen huono elokuva omassa hömppägenressään.
Pahinta amerikkalaisissa tuotannoissa on näyttelijöiden stereotyyppinen ulkonäkö: kaikki leikelty saman kaavan mukaan, nenät muistuttaa toisiaan naisille.
Katsoin juuri ranskalaisen Agentit-sarjan ja tajusin, että muiden maiden tuotannoissa ihmiset ovat luonnollisen näköisiä, esim. kyseisen sarjan päähenkilö Andrealla on iso kaareva ranskalaisnenä, jollaisen omistaja ei pääsisi Hollywoodissa edes koe-esiintymiseen.
Voin suositella Agentit-sarjaa niille, jotka ovat väsyneet amerikkalaisten sarjojen stereotyyppisyyteen ja tunkkaiseen tunteellisuuteen.
Miten joku jaksaa naputtaa tuollaisen nollakommentin?