Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Estynyt persoonallisuus - kokemuksia?

Vierailija
07.12.2020 |

Onko jollakin diagnosoitu/omakohtaisia kokemuksia kyseisestä diagnoosista? Itse epäilen, että minulla on tämä. Onko kyseisen dg:n saaneet täysin erakoituneita, vai voiko esim parisuhteessa oleva ja lapsen äiti saada kyseisen dgn?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ruohon vihreys ole sosiaalinen konstruktio. 

Vierailija
22/26 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin epäilisin, onko sinulla estynyt persoonallisuus, koska kuitenkin olet selkeästi ihmisten ympäröimä, etkä välttele sosiaalisia tilanteita niin voimakkaasti.

Mitä oireita sinulla on?

Halu erakoitua, ei kiinnostusta ylläpitää sosiaalisia suhteita ihmisiin (mutta mieheen, lapseen ja perheeseeni kylläkin haluan pitää), ahdistuneisuus sosiaalisissa kanssakäymisissä, kritiikki ulkopuolisilta tuntuu musertavalta, huono itsetunto yms. Ap

Eli hän on ujo ja viihtyy kotona. Kotinen olen joskus kuullut vanhan kansan sanoneen. Hieno piirre ihmisessä. Eikä sitä tarvitse kuuluttaa toreilla. 

Ei tarvita mitään lääketieteellistä psykiatrista estynyt persoonallisuus diagnoosia tai ”häiriötä”. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

''Halu erakoitua, ei kiinnostusta ylläpitää sosiaalisia suhteita ihmisiin (mutta mieheen, lapseen ja perheeseeni kylläkin haluan pitää), ahdistuneisuus sosiaalisissa kanssakäymisissä, kritiikki ulkopuolisilta tuntuu musertavalta, huono itsetunto yms. Ap''

Tämähän koskee sitten puolta suomalaisista. 

Vierailija
24/26 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain erään toisen persoonallisuushäiriödiagnoosin, mutta papereissa on maininta siitä, että myös estyneen persoonallisuuden piireitä esiintyy runsaasti.

Olen (täysin omasta tahdostani) melkein kokonaan eristäytynyt ympäröivästä yhteiskunnasta enkä kaipaa tähän mitään muutosta. Ainoat ihmissuhteet ovat mies ja lapset. Psyykkisen yleistason kohoaminen terapian avulla on saanut aikaan sen, että ulkomaailmassa käyminen (kaupat jne.) on nyt helpompaa kuin ennen, mutta ei missään nimessä miellyttävää edelleenkään.

Skitsoidinen (eristäytyvä) persoonallisuus? Kiinnostaisi tietää, koska itselläni on samoja piirteitä.

Vierailija
25/26 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä sitä onkin psykiatrille ajattelemista onko joku estynyt vai eristäytyvä persoonallisuus. 

Mitä ihmeen tarvetta tehdä tikuista asiaa? 

Näistä psykiatri palveluista saisi vähentää Sote rahoitusta. Ovat luxus palveluita jos vielä Kelan terapiat päälle. 

Kaikenlaiset oikeasti mielisairaiksi luokittelua tarvitsevat rikolliset saavat rauhassa mellastaa ja mihinkään ei puututa ennen rikoksia ja laiteta pois yhteiskunnasta psykiatriseen hoitoon laitokseen tai vankilaan. 

Vierailija
26/26 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

''Halu erakoitua, ei kiinnostusta ylläpitää sosiaalisia suhteita ihmisiin (mutta mieheen, lapseen ja perheeseeni kylläkin haluan pitää), ahdistuneisuus sosiaalisissa kanssakäymisissä, kritiikki ulkopuolisilta tuntuu musertavalta, huono itsetunto yms. Ap''

Tämähän koskee sitten puolta suomalaisista. 

No ei varmaan samoissa määrin kuitenkaan. Näkyy kuitenkin suurin osa tuolla ulkona ihan vapaaehtoisesti kulkevan. Minulla on tuo estynyt diagnosoitu enkä todellakaan halua olla missään tekemisissä vieraiden enkä puolituttujenkaan kanssa. En halua kauppaan, enkä muuallekaan. Ulos en tahdo mennä, koska siellä on muita ihmisiä.  En kaipaa sosiaalisia kontakteja. Perhe riittää. En ymmärrä sitä hehkutusta ystävistä. En käsitä mitä lisäarvoa ystävistä voi olla. Jotenkin epäilen, että puolet suomalaisista eivät ole tällaisia.