Imetys loppunut kuukausia sitten, mutta menkkoja ei näy
Hei! Imetin vauvaani 2 ensimmäistä kuukautta, ja vauva on nyt 6kk ja menkat eivät ole vielä alkaneet.. Onko muilla ollut samanlaista? Silloin tämä varmaan olisi normaalia jos imettäisin vielä, mutta kuinka kauan on vielä normaalia että menkkoja ei tule, kun on lopettanut imetyksen?
Kommentit (3)
Heippa!
On varmaan tosi yksilöllistä miten menkat alkaa imetyksen jälkeen. Minun kokemukseni kolmea imettäneenä on se, että tilanne vaihtelee ihan samallakin ihmisellä raskaudesta toiseen.
Esikoista imetin lähes päivälleen 6kk ja menkat alkoivat lapsen ollessa suunnilleen vuoden ikäinen. Eli puolisen vuotta meni imetyksen lopetuksesta menkkojen alkuun. Keskimmäistä imetin noin 9kk ja menkat alkoi 2kk päästä. Kuopuksen imetys kesti suunnilleen 10kk ja menkat alkoi noin 3kk päästä.
Odottele siis rauhassa, kyllä ne sieltä tulee. Tietty jos teillä on kiirus saada alkaa yrittää uutta raskautta niin kannattaa jossain vaiheessa mainita neuvolassa niin voit saada avuksi esim terolutit menkkojen käynnistykseen.
LMC
Ajattelin vielä muutaman kuukauden odotella, ja jos ei ala niin otan yhteyttä neuvolaan tai lääkäriin :) kuinkahan helposti tuollaisen kuurin saa, jos imetyksen lopettamisesta esim olisi 8 kuukautta mutta menkat eivät olisi alkaneet?
Mulla alkoi menkat molempien lasten jälkeen lapsen ollessa n. 10kk. Molempia lapsia olen osittain imettänyt, ekaa 2kk ja toista 1kk.