Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä kulkee etävanhemman raja?

Vierailija
21.04.2014 |

Tultiin tänään aiemmin päivällä vauvan kanssa  viikon mittaiselta pääsiäislomalta vanhemmiltani. Oli sovittuna,että ex hake vauvan luokseen parin tunnin visiitille. No,hän tulee aikanaan, mutta alkaa sättiä minua siitä, että jatkossa voisin olla kaappamatta hänen lastaan vanhemmilleni ilman sopimista. Aśian todellinen laita on se alkoi sättimään mua siitä, etten ollut sopinut hänen kanssa lainkaan. Aśian todellinen laita on se, että hänelle kerrottiin asiasta 2 viikkoa ennen lähtöä. Lisäksi hän tiesi pari päivää ennen äitini tuloa, että tämä on tulossa käymään ja hakemaan minut luokseen. Mainitsin siitä pari kertaa. Sen herralle sanoin, mutta hänen mielestä se ei ole mitään sopimista, että mä vaan ilmoitan meneväni vanhemmilleni. Sanoin hänelle loppujen lopuksi, että lähivanhempana mun ei tarvitse sopia mitään hänen kanssa vaan riittää, kun kerron aikomuksistani. Hän ei sitten siihen sanonut mitään. Selvisi sitten samalla se, että hänen luonaan odottavat hänen kierot vanhempansa ja veikkaan, että äitinsä laittanut poikansa sättimään mua. Jotenkin vaan tuntuu siltä.

Nyt kysynkin teiltä, että onko etävanhemman oikeus rajoittaa lähivanhemman ja lapsen ainoa huoltajaa menemästä minnekään kaupunkin ulkopuolelle? Ex kuitenkin tiesi, että missä lapsi on.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa se menee niin, ettei sun tarvitse edes ilmoittaa etävanhemmalle minne matkustelette jos se ei vaikuta etävanhemman kanssa sovittuihin tapaamisiin. Eli jos ootte lomareissulla viikon, mutta tulette takaisin ennen kuin on tapaamissopimuksessa mainittu etävanhemman lapsen noutoaika, sun ei tarvitsee kertoa etävanhemmalle mitään koko matkasta. 

Sama homma tietysti toisinkin päin; etävanhemman ei tarvitse kertoa sinulle reissuista jotka tekevät jos se ei vaikuta lapsen palauttamisaikoihin.

Tietysti olisi sujuvaa arjen kannalta jos puheyhteys säilyy, mutta kannattaa ensi kerralla laittaa reissupäivät (jos haluaa ilmoittaa) vaikka tekstarina. Silloin sulla on näyttää etävanhemmalle että kyllä sitä on infottu.

Vierailija
2/4 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exälläsi ei ole moiseen oikeutta. Eikä sinulla ole mitään velvoitetta kertoa hänelle mitään menojasi. Ainoa velvollisuutesi on se, että annat lapsen sovitusti tapaamisiin. On tietenkin ihan asiallista ilmoittaa lapsen isälle, jos menee jonnekin pidemmälle, esim. ulkomaille, varsinkin, kun kyseessä on vauva, mutta mikään pakko ei ole. Sinullekaan ei kuulu, mitä lapsi tekee isänsä kanssa, kunhan lapsi ei ole fyysisessä tai henkisessä vaarassa. Ja sekin on vähän tulkinnanvaraista...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä laita tekstiviestinä vaan sähköpostilla, siitä jää paremmin näkyvää.

Vierailija
4/4 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sovittuna tapaamiset 5 päivänä viikossa plus joka toinen viikonloppu. Joutuisimme siis olemaan ikuisesti vankina kaupunkissa, jos pitäisi hänen kanssa sopia kaikesta erikseen. Olen aina ajoissa hänelle puhunut erikoisista menoistamme ja hän muistakoon jos muistaa. Kaikista paikkakunnan vierailuista en raportoi, jos se ei koske minun vanhempiani tai muita sukulaisia. Yleensä kaverien yöreissut tapahtuvat viikonloppuisin, jolloin hänen kanssa ei ole sovittu ajoissa montaa päivää aikaisemmin, että aikooko ottaa poikaa jonnekin. Enkä edes ole aina suostunut kertomaan, että missä ollaan sinä hetkellä kun exä pyytää häntä luokseen ja ei ole sovittuna tapaamiskertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi