Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluruoat raskausaikana esim. sienisalaatti

Papukaija123
06.12.2020 |

Ensimmäisenä kiinnostaa onko sienisalaatin syöminen suotavaa tai liittyykö siihen esim. listeriariski? Onko eroa valmissienisalaatilla vai itse kaupan suolasienistä tehdyllä? Neuvolan nivaskassa ei ollut mainintaa. Asiallisia ja tietoon perustuvia vastauksia pyytäisin.

Sitten toiseksi kun homejuusto, graavilohi, sillisäilykkdet ym on kielletty, niin onko teille tullut uusia jouluherkkuja tai miten olette mahdollisesti korvanneet perinteisiä joulupöytään kuuluvia ruokia?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes miettinyt tuota sienisalaattia, että se voisi olla ongelma. Kerrotaan perheelle vasta jouluna raskaudesta, joten olisipa tylsää, jos sienisalaatti ei kävisi.

Graavilohen tilalle teen porkkalaa, se sopii hyvin saaristolaisleivän päälle. Juustotarjottimelle varmaan hyvää cheddaria, homejuustot eivät onneksi muutenkaan ole olleet itselle se juttu.

Minua mietityttää lähinnä juomapolitiikka. Uskaltaako esimerkiksi kotikaljaa juoda, kun niissä on kuitenkin vähän alkoholia samoin kuin alkoholittomissa oluissa? Tai ehkä ostan itselleni alkoholittoman punaviinin.

Vierailija
2/10 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä riski sienisalaatissa olisi? Graavilohikin kielletty vain vakuumipakattuna. Ikinä ole kuullutkaan sillikiellosta tai homejuustokiellosta!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sienisalaattia voi tehdä itse ihan tuoreista sienistä? Jos nyt joku todella pieni riski täyssäilykkeenä olevissa epäilyttäisi?

Vierailija
4/10 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä riski sienisalaatissa olisi? Graavilohikin kielletty vain vakuumipakattuna. Ikinä ole kuullutkaan sillikiellosta tai homejuustokiellosta!?

Ainakin homejuusto on kielletty neuvolan ohjeissa hyvin selvästi samoin osa kalavalmisteista. Silli taitaa olla kypsentämätöntä kalaa ja siten kielletty.

Raa´at, tyhjiö- ja suojakaasupakatut tai itse valmistetut graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalatuotteet sekä mädit ja niitä sisältävät ruoat kuten pateet ja sushit:

- Syödään vain kuumennettuna. Tuotteen lämpötilan tulee olla kauttaaltaan vähintään 70 astetta. Sushia vältetään.

- Voivat sisältää listeria-bakteeria. Se tuhoutuu yli 70˚ C:n kuumennuksessa, ei tuhoudu pakastettaessa tai suolattaessa. Listeria-bakteeri voi aiheuttaa ruokamyrkytyksen, johon liittyy keskenmenoriski.

Pastöroidusta maidosta valmistetut home- ja kittijuustot (esim. brie, gorgonzola, chévre, vacherol ja taleggio):

- Käytetään vain kuplivan kuumaksi kuumennettuina, vaikka ne olisikin tehty pastöroidusta maidosta tehty

Vierailija
5/10 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei sienisalaattia voisi syödä. Graavikala ja homejuusto täksi jouluksi pannaan. Ensi vuonna voit varmaan syödä. Panosta niihin herkkuihin, joita saat syödä. Kohtuudella.

Vierailija
6/10 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkalaa olisin minäkin ehdottanut, jos kylmäsavulohta haluaa korvata. Toki on aika suolaista mutta tuskin sitä nyt valtavasti muutenkaan ahmitaan. Sienisalaatin suurin riski liittynee siihen, että sienet on tunnistettu oikein. 

Voithan kysyä neuvolasta vinkkejä joulun ruokiin, jos jokin epäilyttää. 

Vierailija
7/10 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinun neuvolanivaskassa ollut aivan tarpeeksi kieltoja ilman sienisalaattia?

Minun raskausaikana kieltolistaa ei ollut. Oli vain muutama sellainen ruoka, joita ei sopinut syödä kovin usein. En muista niistä enää muuta kuin isot petokalat ja sianmaksa. Ensinmainituissa oli elohopeaa, jälkimmäisissä A-vitamiinia.

Käsittämätöntä, että nykyään on muka hygienia niin paljon huonommalla tolalla kuin viime vuosisadalla, jolloin lapsikuolleisuus oli kuitenkin niin pientä, että ei se siitä paljon pienemmäksi ole mahdollista saada.

Vierailija
8/10 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniset tuotteet sopivat usein. Sienisalaatissakin kai munamajoneesi on riskaabelimpi kuin ne itse sienet.

Vierailija
9/10 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniset tuotteet sopivat usein. Sienisalaatissakin kai munamajoneesi on riskaabelimpi kuin ne itse sienet.

Tämä on totta, kun niissä ei ole kerrottu onko majoneesin muna kypsennettyä vai ei. Luulisi että on.

Vierailija
10/10 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sienisalaattiin majoneesia tule!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi