Valmiissa joulutorttutaikinoissa palmuöljyä
Kuluttajille ei kerrota tarkkaa määrää kuinka paljon sitä on torttutaikinoissa.
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/58b3e07c-0a35-403a-b43f-55f47b0725…
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Yllätyitkö? Minä en.
Kyllä tavallaan. Itse en niitä tee vaan ostan niitä valmiiksi tehtyinä. Harvoin tulee katsottua tuoteselostuksia.
Palmuöljyhän on terveellistä kasvisruokaa ja kaikenlisäksi hyvää.
Joulutortut on herkullisia. Nam. Palmuöljy on maailman käytetyin kasvirasva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllätyitkö? Minä en.
Kyllä tavallaan. Itse en niitä tee vaan ostan niitä valmiiksi tehtyinä. Harvoin tulee katsottua tuoteselostuksia.
:D
Ethän sä voi yllättyä, jos et edes vaivaudu tuoteselostuksia lukemaan? Vai onko arkesi jatkuvaa ylläriä toisensa perään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllätyitkö? Minä en.
Onhan se nyt päivänselvää, että lehtitaikinassa oj oltava kovaa rasvaa. Ei pelkkää rypsiöljyä voi kaaviloida kerrosten väliin. Mieti nyt, sehän valuu pois. Siksi se alunperin onkin voitaikina. Mutta kun voi on kallista ja muutenkin pannassa ollut vuosia, se on korvattu halvemmalla, eli palmuöljyllä. Eikä tämä ole uusi asia. Palmuöljyä niissä on ollut niin kauna kuin on myyty jotain muuta kuin voitaikinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllätyitkö? Minä en.
Onhan se nyt päivänselvää, että lehtitaikinassa oj oltava kovaa rasvaa. Ei pelkkää rypsiöljyä voi kaaviloida kerrosten väliin. Mieti nyt, sehän valuu pois. Siksi se alunperin onkin voitaikina. Mutta kun voi on kallista ja muutenkin pannassa ollut vuosia, se on korvattu halvemmalla, eli palmuöljyllä. Eikä tämä ole uusi asia. Palmuöljyä niissä on ollut niin kauna kuin on myyty jotain muuta kuin voitaikinaa.
Torttutaikinassa ei ollut 90-luvulla palmuöljyä. Olikohan voin ja rypsin sekoitus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllätyitkö? Minä en.
Ethän sä voi yllättyä, jos et edes vaivaudu tuoteselostuksia lukemaan? Vai onko arkesi jatkuvaa ylläriä toisensa perään?
En ole edellinen mutta joistain yksinkertaisista tuotteista nyt vaan odottaa että sinne ei ole tungettu *askaa. Mutta kaikkeen on nykyään tungettu *askaa, näköjään. Siksi ihmiset ovat valtavia ja sairaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllätyitkö? Minä en.
Torttutaikinassa ei ollut 90-luvulla palmuöljyä. Olikohan voin ja rypsin sekoitus?
Margariinia niissä oli. Ja margariineissa oli jo sillonkin useimmiten pallmuöljyä. Silloin riitti aineosaksi vain merkintä kasvirasva, ei niitä tarvinnut eritellä.
Mikäs uutinen tämä nyt oli? Eivätkö ihmiset oikeasti lue mitä ostamansa tuotteet sisältävät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllätyitkö? Minä en.
Ei ole ollut tarvetta lukea kun en ole allerginen millekään. Tää juttu vaan pisti silmään. Monethan täällä vastustavat palmyöljytutantoa. Ajattelin vaan jos tää kiinnostaa muita.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs uutinen tämä nyt oli? Eivätkö ihmiset oikeasti lue mitä ostamansa tuotteet sisältävät?
En minä lue muuta kuin suolan, sokerin ja rasvan määrän pakkauksista.
Itse katson lähinnä hiilarit ja erityisesti sen kohdan "joista sokeria..".Jos oon samalla nähny maininnan palmuöljystä on tuote jäänyt hyllyyn.
Kuka noita edes käyttää (maitoallergisia lukuunottamatta)?
Voita sen pitää tietysti olla.
Ajattelin jatkossa alkaa itse tekemään kun tätä kehuttiin.
1 prkrahkaa
250 gvoita
4 dlvehnäjauhoa
1 tlleivinjauhetta
Mitäs jos korvaisi tavallisen vehnäjauhon täysjyvävehnäjauholla.
Palmuöljy-hullu aktivoituu taas kun joulu lähestyy 😂
Olen ostanut jo pitkään voitaikinaa torttutaikinan sijaan. On kalliimpaa mutta ei sisällä palmuöljyä ja makukin parempi.