SYÖPÄRISKI POIS OIKEIN SYÖMÄLLÄ!
Lähes puolet syövistä liittyy (väärään) ruokavalioon:
Syö ja söytä perheellesi näitä runsaasti (pääasiallisesti), niin syöpäriski pienenee huomattavasti:
3-4 krt/vko parsakaali
pureskele perusteellisesti ruusukaali, kaali, kukkakaali lehtikaali
muskattu valkosipuli runsaasti
inkivääri tuoreena, säilytä jääkaapissa
kurkuma, oliiviöljyyn imeytettynä
vihreä tee
karpalot, mustikat
villi, lohi, sardiini, makrilli
tomaattikastike
sitrushedelmät
40 g tumma ksuklaa (väh. 70 % kaakaomassa)
oliiviöljy
pellavansiemenet (mile. Itse jauhettuna, koska rouheen säilyvyys lyhyt)
omenat kuorineen luomu
(hieman punaviiniä silloin tällöin)
LÄHDE: syöpä ja ravintotutkija tohtori Richard Beliveau
http://www.richardbeliveau.org/en/cancer-prevention.html
http://olipakerranrintasyopa.blogspot.fi/2014/01/syopa-pois-syomalla.html
Kommentit (33)
On länsimaisen ihmisen hybristä uskotella että kun elää OIKEIN, elää ikuisesti terveenä ja onnellisena.
Newsflash, täältä ei ole kukaan vielä hengissä selvinnyt.
Punainen liha on iso riskitekijä, max. 300g viikossa suositellaan. Itse en syö ollenkaan :)
Ja ruuan paistamista kannattaa välttää ja suosia keittämistä. Joopa joo. On sitä ennenkin terveellistä elämää eläneet ja "oikein" syöneet saaneet syövän, joten enpä usko että minunkaan terveelliset elämäntapani kokonaan geeneissä kulkevaa syöpäriskiä poistavat.
Ja mikä siinä syövässä on niin ihmeellistä? On niitä muitakin vakavia juttuja, lonkkamurtuman jälkeen alle kolmasosa toipuu kotikuntoon, loput ovat joko mullan alla tai laitoksessa.
Näinkö vähän ihmiset tietää syövästä!? Ei se millään ruokavaliolla pysy poissa, vaikka hitusen riskiä pienentäisikin. Myöskään tupakoimattomuus ei estä muita kuin keuhkosyöpää tulemasta. Itselläni on ollut syöpä, johon elintavoilla ei ole pystynyt mitenkään vaikuttamaan. Ja joo, syöpä ja lonkkamurtuma eivät ole verrattavissa keskenään. Syöpä on etenevä sairaus, lonkkamurtuma ei. Syöpä on pitkälti sattuman kauppaa.
Näinkö vähän ihmiset tietää syövästä!? Ei se millään ruokavaliolla pysy poissa, vaikka hitusen riskiä pienentäisikin. Myöskään tupakoimattomuus ei estä muita kuin keuhkosyöpää tulemasta. Itselläni on ollut syöpä, johon elintavoilla ei ole pystynyt mitenkään vaikuttamaan. Ja joo, syöpä ja lonkkamurtuma eivät ole verrattavissa keskenään. Syöpä on etenevä sairaus, lonkkamurtuma ei. Syöpä on pitkälti sattuman kauppaa.
Syöpä voi olla myös synnynnäinen, kuten minulla. Siihen ei voinut vaikuttaa mitenkään. Nyt olen terve keski-ikäinen, sairastin n. 5 v. sitten, kun sikiöaikainen kasvain alkoi kasvaa ja muuttui pahanlaatuiseksi.
Kyllähän ruokavalio pienentää paljon syövän riskiä. Aamulehdessä oli vasta tutkimus siitä, kuinka eläintutkimuksessa länsimaista ruokaa syövät hiiret kuolivat muistaakseni ainakin puolet useammin kuin ne, joille syötettiin vain terveellistä ruokaa. Kiinassakin on ollut vähän syöpiä, mutta länsimaisen ruokalukulttuurin ottaessa jalansijaa syövät lisääntyvät. Jos geeneistä puhutaan, ympäristö (ruokavalio ym.) vaikuttaa paljon siihen, aktivoituvatko jotkut haitalliset geenit.
Olin juuri ajatellut ottaa selvää, millainen ruokavalio olisi terveellisempi ja alkaa elää sen mukaisesti. Ruokavalio ei pienennä riskiä hitusesti vaan paljon.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 11:13"]
Hölöhölö.
Syöpä on geeneissä. Siihen ei auta vaikka eläisit elämäsi kuin pyhimys.
[/quote]
Nykyään tiedetään, että elintavat "sammuttaa" geenejä, eli elintavat vaikuttavat oikeasti todella paljon, eli vaikka sulla olisi geenimuunnos johonkin syöpään, tietyt elintavat voivat sammuttaa sen geenin uinumaan, sitten taas toiset elintavat voi aktivoida sen taas.
Tähän liittyy myös epigenetiikka, eli vanhempien, ja jopa isovanhempien elintavat voivat aktivoida geenejä, tai sammuttaa niitä.
Noihin elintapoihin liittyy tietysti stressi, ruokavalio, puhdas ilma (pienhiukkasten määrä), liikunta jne.
Tutkimuksissa liikunta vaikuttaa tosi paljon syöpien ilmaantumiseen.
Mutta ei mikään ole pomminvarmaa, ja koska esi-isienkin elintavat vaikuttavat meihin, niin silläkin tavalla ei kannata varmaan paljon stressasta koko asiasta, mutta koittaisin kyllä liikkua ja syödä edes kohtuuterveellisesti.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 11:13"]
Hölöhölö.
Syöpä on geeneissä. Siihen ei auta vaikka eläisit elämäsi kuin pyhimys.
[/quote]
Nykyään tiedetään, että elintavat "sammuttaa" geenejä, eli elintavat vaikuttavat oikeasti todella paljon, eli vaikka sulla olisi geenimuunnos johonkin syöpään, tietyt elintavat voivat sammuttaa sen geenin uinumaan, sitten taas toiset elintavat voi aktivoida sen taas.
Tähän liittyy myös epigenetiikka, eli vanhempien, ja jopa isovanhempien elintavat voivat aktivoida geenejä, tai sammuttaa niitä.
Noihin elintapoihin liittyy tietysti stressi, ruokavalio, puhdas ilma (pienhiukkasten määrä), liikunta jne.
Tutkimuksissa liikunta vaikuttaa tosi paljon syöpien ilmaantumiseen.
Mutta ei mikään ole pomminvarmaa, ja koska esi-isienkin elintavat vaikuttavat meihin, niin silläkin tavalla ei kannata varmaan paljon stressasta koko asiasta, mutta koittaisin kyllä liikkua ja syödä edes kohtuuterveellisesti.
[/quote]
Äitini menehtyi rajusti levinneeseen ja todella kiduttavaan mahasyöpään puolessa vuodessa. Ei mitään tehtävissä enää toteamisvaiheessa.
Kuusikymppinen, normaalipainoinen, koko ikänsä urheillut ja syönyt terveellisesti, ikinä ei maistanutkaan tupakkaa, alkoholia kohtuudella. Ei käyttänyt mitään lääkkeitä, ei sairastanut edes flunssaa koskaan.
Mutta silti se tuli, syöpä.
Kaatoi yliterveen ihmisen puolessa vuodessa. Sukuperimänä syöpä erittäin vahva.
Minä en usko mihinkään huuhaajuttuihin enää. Geenit on ne jotka sairastumisesi sanelee.
Kyllä. Olen helvetin katkera.
(Terveisiä tutuille)
TVssä oli ohjelma miehestä joka suuri noilla mössöillä pääsi eroon laajalle levinneestä mahasyövästä.
Ravinto on tehokasta.
25% on itse asiassa aika paljon.