Opettajat! Annetaanko todistusten numerot aika lailla suoraan kokeiden keskiarvon perusteella?
Vai voiko todistuksen numero erota siitä keskiarvosta?
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Varmaan enemmän vaikuttaa tuntiosaaminen ja osallistuminen.
Oletko opettaja?
Saatan korottaa yhdellä numerolla kokeiden keskiarvoa, jos oppilas on osoittanut selvää osaamista tunnilla tai kotitehtävissä. Harvoin lasken numeroa kokeiden keskiarvosta, sillä oppilas on osoittanut kokeella päässeensä tiettyyn osaamistasoon.
Yritän laatia ja arvioida kokeet, esitelmät ja kirjoitelmat niin, että arvosanat ovat osaamistason mukaiset. Näin arvosana ei tule oppilaalle yllätyksenä. Eihän ole mitään järkeä siinä, että pidän niin helpot kokeet, että kaikki saavat vähintään kasin, kun en sitten kuitenkaan voi antaa kaikille kasia tai parempaa todistukseen.
Sinänsä ole mitään sääntöä, että arvosana olisi keskiarvo kokeista tms. Itse asiassa tämä olisi vastoin opsin ohjeita eli virkavirhe.
Opettajan tulee miettiä, toteutuvatko arviointikriteerit, eikä ynnäillä keskiarvoja. Mutta kuten sanoin, hyvin laadittu koe testaa juuri niitä. Oppilaalla on myös oppitunneilla aina mahdollisuus osoittaa osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Yritän laatia ja arvioida kokeet, esitelmät ja kirjoitelmat niin, että arvosanat ovat osaamistason mukaiset. Näin arvosana ei tule oppilaalle yllätyksenä. Eihän ole mitään järkeä siinä, että pidän niin helpot kokeet, että kaikki saavat vähintään kasin, kun en sitten kuitenkaan voi antaa kaikille kasia tai parempaa todistukseen.
Sinänsä ole mitään sääntöä, että arvosana olisi keskiarvo kokeista tms. Itse asiassa tämä olisi vastoin opsin ohjeita eli virkavirhe.
Opettajan tulee miettiä, toteutuvatko arviointikriteerit, eikä ynnäillä keskiarvoja. Mutta kuten sanoin, hyvin laadittu koe testaa juuri niitä. Oppilaalla on myös oppitunneilla aina mahdollisuus osoittaa osaamista.
En tiennytkään.
Varmaan enemmän vaikuttaa tuntiosaaminen ja osallistuminen.