Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

50-50 vanhemmuus ja elarit

Vierailija
06.12.2020 |

Olen muuttamassa yhteen miehen kanssa, jolla on kaksi lasta edellisestä liitosta. Vanhemmuus ja kulut jakautuvat ilmeisesti aika tarkkaan 50-50 lasten vanhempien kesken. Molemmat vanhemmat käyvät töissä, isällä lienee hieman parempi palkka. Lapsilisät menevät äidille.
Ohimennen sain kuulla, että isä maksaa lisäksi elareita ja koska olemme yhdistämässä talouksiamme, se mietityttää. Ei siinä mielessä, että rahaa ei saisi ja pitäisikin käyttää lapsiin, mutta ehkä lasten säästötilit olisivat parempi kohde, kun kulut kerran jo puolitetaan.
Olen ymmärtänyt, että elarit ovat lasten kulujen kattamista varten, voin toki olla väärässäkin.
Mikä teidän mielestänne on reilua?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono merkki. Mies on luultavasti muutenkin exän kontrollissa eikä uskalla tehdä tai sanoa mitään. Kaikissa. Muissakin. Asioissa.

Olisinpa itse tajunnut aiemmin. T. Saman kokenut

Suoraan sanottuna tämähän se on, mikä eniten arveluttaa. Toisaalta täällä moni on sanonut, että on normaalia, että vaikka lasten kulut jaetaan tasan, toinen vanhempi kattaa vielä toisen vanhemman kuluja lisäksi. Vaikeita nämä uusperhekuviot.

Vierailija
22/26 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan lisäksi kannattaa miettiä haluaisitko oikeasti yhteisen huushollin (kodin!) vieraiden lasten kanssa, joihin sinulla ei ole veri- eikä tunnesidettä, saati mitään kontrollia heidän asioihinsa. Itse en ikinä lähtisi tähän...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikki kulut laittavat puoliksi, isä ostaa vaatteita myös. Synttärilahjat kavereille ostaa se, jonka viikolla synttärit ovat. Isä maksaa vakuutukset, äiti pyytää häneltä myös lääkärikulut. 

Tuntuu hankalalta ajatus yhteisestä taloudesta, jossa mies minun nähdäkseni rahoittaa eksänsä elämää. Miehen on asiasta vaikea keskustella ja se on mielestäni pieni punainen lippu. Kysyin onko tilanne hänen mielestään reilu, hän totesi että ehkä ei, mutta eksä ei halua muutoksia. 

Minähän en tästä tietenkään tappele. Mietin vaan onko tilanne reilu ja kannattaako tällaiseen soppaan lähteä itse mukaan.

Mikä soppa? Jos vanhemmat ovat sopineet asiasta keskenään, antaisin olla. Lasten isä on ilmeisesti halukas takaamaan jälkikasvulleen hyvät olot myös taloudellisesti. Elatusmaksut ei yleensä ole kovin suuria summia, ja niillä ei kummoisia herkkuja tai harrastuksia hankita perustoimeentulon päälle. Itse pitäisin isän vastuunkantoa omista lapsistaan positiivisena merkkinä. Jos et ymmärrä tätä, ei ehkä kannata ryhtyä äitipuoleksi. 

Kuten joku jo sanoikin, isän menojen katsotaan pienenevän, kun sinä tulet jakamaan asumiskustannukset ja jos elarit lasketaan uudestaan, ne voivat jopa nousta. Jos näitä lähdetään vääntämään jossain oikeudessa, kaikki häviävät.

Elareita ei ole laskettu lainkaan. Se olisikin mielestäni järkevä tapa sopia asioista. Isä sitä kerran ehdotti ja äiti torppasi. Syytä en tietenkään tiedä.

Kuten jo aiemmin olen sanonut, mielestäni rahat pitääkin käyttää lapsiin. Ja olen halukas itsekin heihin taloudellisesti panostamaan. Koen tämän asetelman vain kummalliseksi, kun asiasta ei voi lainkaan keskustella.

Vierailija
24/26 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahan lisäksi kannattaa miettiä haluaisitko oikeasti yhteisen huushollin (kodin!) vieraiden lasten kanssa, joihin sinulla ei ole veri- eikä tunnesidettä, saati mitään kontrollia heidän asioihinsa. Itse en ikinä lähtisi tähän...

Lapset ovat oikein ihania ja meillä on hyvät välit keskenämme. Siksi tätä olenkin uskaltanut edes harkita. Tosiaalta olet oikeassa, että osani heidän elämässään olisi kuitenkin hyvin pieni ja se varmasti olisi rankkaa.

Vierailija
25/26 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla toiveena saada omia lapsia? Siinä tapauksessa miettisin vieläkin huolellisemmin...

Vierailija
26/26 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten joku jo sanoikin, isän menojen katsotaan pienenevän, kun sinä tulet jakamaan asumiskustannukset ja jos elarit lasketaan uudestaan, ne voivat jopa nousta. Jos näitä lähdetään vääntämään jossain oikeudessa, kaikki häviävät.

Tähän totean vielä, että äidin uusi avoliitto ei vaikuttanut elareiden määrään. Se tuntui minusta vähän oudolta. Mutta oletan, että sekin on ihan normaalia.