Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmalämpöpumpun ihmettelyä

Vierailija
06.12.2020 |

Hankin lopulta ilmalämpöpumpun, pitkään olin sitä harkinnut. Yksi juttu ihmetyttää.

Mulla on talossa suora sähkölämmitys lattialämmityksellä, ja olen nyt ne termostaatit säätänyt mahdollisimman pienelle, paitsi märkätiloissa ovat ennallaan. Ilmalämpöpumpun (heat on päällä, ei auto) olen säätänyt nyt 20 asteeseen (alussa oli 24 kun asentajan mukaan kannattaa pitää pari astetta korkeammalla kuin mitä haluaa sisälämpötilan olevan, mutta se oli ihan liikaa ja oon siitä vähä vähältä sitä tiputtanut) ja silti täällä on 23-24 astetta. Lattiat on kyllä ihan kylmät, en usko että mulla on kahta lämmitystä päällekkäin.

Kysymys kuuluu: voiko pumpun termostaatti olla noin pielessä ja kokeilemallako se oikea lämpötila pitää vaan selvittää?

Ensimmäisiä sähkölaskuja odotellessa.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan ihmettely jatkuu...

Yhden viikon (joo joo, tiedän) kulutusraportin perusteella sähkönkulutus ei ole tippunut yhden ainutta kWh verrattuna aiempaan :D Miten on mahdollista? Mikä tässä talossa syö valtaosan sähköstä koska lattialämmitys se ei näemmä ollut. Kokemuksia? Veikkauksia?

Sulla on kone automaatilla päällä, eikä pelkällä lämmitystoiminnolla kuten pitäisi olla. Automaattitoiminnolla ilppi käy välillä jäähdytyksen puolelle.Toinen vaihtoehto on, että olet nostanut huomaamattasi huoneiston todellista lämpötilaa parilla asteella. Näillä keleillä ilpin pitäisi väkisinkin tuottaa säästö kilowatteja.

mies52v

Ei ole automaatilla. Heat päällä. 19 astetta termostaatissa. On täällä 22-23 silti. Pitänee laskea edelleen.

Vierailija
22/40 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan ihmettely jatkuu...

Yhden viikon (joo joo, tiedän) kulutusraportin perusteella sähkönkulutus ei ole tippunut yhden ainutta kWh verrattuna aiempaan :D Miten on mahdollista? Mikä tässä talossa syö valtaosan sähköstä koska lattialämmitys se ei näemmä ollut. Kokemuksia? Veikkauksia?

Sulla on kone automaatilla päällä, eikä pelkällä lämmitystoiminnolla kuten pitäisi olla. Automaattitoiminnolla ilppi käy välillä jäähdytyksen puolelle.Toinen vaihtoehto on, että olet nostanut huomaamattasi huoneiston todellista lämpötilaa parilla asteella. Näillä keleillä ilpin pitäisi väkisinkin tuottaa säästö kilowatteja.

mies52v

Ei ole automaatilla. Heat päällä. 19 astetta termostaatissa. On täällä 22-23 silti. Pitänee laskea edelleen.

Outo juttu. Kannattaa tosiaan laskea vielä lämpöä. Siltikin kyllä pitäisi tuottaa näillä lämpötiloilla hyvän copin.

mies52v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöriikö se ilmalämpöpumppu koko ajan? Meillä en ole nähnyt pyörivät ehkä koskaan tai ehkä kerran näin, kun pyöri hitaasti. Patterit on lähes kiinni, paitsi kylpyhuoneessa on lattialämmitys. Meillä on lämmön talteenotolla varustettu tulo- ja poistonilmanvaihtojärjestelmä. Milloin ilmalalämpöpumpulle on käyttöä vai riittäisikö tämä ilmanvaihtokone? Ilmanvaihtokone ja ilmalämpöåumppu ovat jotenkin yhteydessä toisiinsa, mutta en ymmärrä miten.

Ei tää nyt ihan koko ajan hurise mutta paljon. Mä en kans ymmärrä näistä mitään. Mulla on koneellinen ilmanvaihto mutta siinä ei kai ole lämmön talteenottoa. Kai. Kuka näistä tietää :D

Vierailija
24/40 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyöriikö se ilmalämpöpumppu koko ajan? Meillä en ole nähnyt pyörivät ehkä koskaan tai ehkä kerran näin, kun pyöri hitaasti. Patterit on lähes kiinni, paitsi kylpyhuoneessa on lattialämmitys. Meillä on lämmön talteenotolla varustettu tulo- ja poistonilmanvaihtojärjestelmä. Milloin ilmalalämpöpumpulle on käyttöä vai riittäisikö tämä ilmanvaihtokone? Ilmanvaihtokone ja ilmalämpöåumppu ovat jotenkin yhteydessä toisiinsa, mutta en ymmärrä miten.

Ei tää nyt ihan koko ajan hurise mutta paljon. Mä en kans ymmärrä näistä mitään. Mulla on koneellinen ilmanvaihto mutta siinä ei kai ole lämmön talteenottoa. Kai. Kuka näistä tietää :D

Mitäh!:-) Senkin provo

mies52v

Vierailija
25/40 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäh!:-) Senkin provo

mies52v

Valitettavasti ihan totisinta totta :) Kuten todettu, miesten hommia!

Joo, tietenkin monet naiset ymmärtää näiden päälle. En vaan satu olemaan yksi heistä :)

Vierailija
26/40 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietit jossain kohdassa sitä, mikä on kotisi sähkösyöppö. Se on koneellinen ilmanvaihto.

Tuon ilmalämpöpumpun säädön tulisi olla aina pari astetta (ainakin) enemmän, kuin varsinaisen tai toisen lämmönlähteen. Nyt tällä hetkellä varaava takkasi tuottaa enemmän, kuin 19 astetta. Veikkaan takkasi pintalämpötilan olevan noin 45-55 astetta. Tuosta se tippuu hiljalleen alemmas riippuen tilojen koosta, lämmöntalteenotosta ja eristyksistä talossa. Itselläni tuo varaava lämmönlähde on toisessa huoneessa, eikä vaikuta ilmalämpöpumpun toimintaan. Itselläni se pumppu käy lähes koko ajan. Sinun sijassasi antaisin tuon olla koskematta nyt jonkun aikaa. On turha säätää sitä pienemmälle, jos se nytkään ei käy. Jos sinulla on Caruna sähkönsiirtäjänä, rekisteröidy heidän sivuilleen: näet sieltä jopa tuntikohtaista tietoa sähkönkulutuksestasi. Uskoisin muilla sähkönsiirtofirmoilla olevan vastaavat sivut.

Pintalämpömittareilla on mukava seurata lämpötiloja eri tiloissa; näkee paljonko ilmalämpöpumppu työntää ulos ja mikä on toisen lämmönlähteen todellinen lämpötila jne.

Vierailija
27/40 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei! Koneellinen ilmanvaihto siis. No, siihen ei kyllä ilmalämpöpumpulla vissiin vaikuteta. Hämäävää kyllä kun sanotaan että suoralla sähköllä lämpiävissä taloissa voi vaikuttaa merkittävästi sähkönkulutukseen tuolla pumpulla, kun näemmä ei voi ainakaan tässä mun. No, täytyy ottaa asuinmukavuuteen sijoittamisen kannalta. On tämä ylhäältä tuleva lämpö mukavampi kuin alhaalta. Ja kesällä sitten viilennysmahdollisuudet ihan toista luokkaa. Mun sähkönsiirtoyhtiö tarjoaa kyllä nuo tuntikohtaiset luvut ja niitä olen tässä mielenkiinnolla tutkinut.

Kiitos kommenteista ja vinkeistä. Jatkan opiskelua.

Vierailija
28/40 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pumppua ei saisi välillä ottaa pois? Mä nukun joskus olkkarissa pumpun alla olevalla sohvalla, otan hurinan takia niiksi öiksi pois päältä ja pistän lattialämmityksen päälle sen sijaan. Onko tää siis huono tapa?

Vierailija
29/40 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on huono tapa. Lattialämmitys reagoi hitaasti ja vie eniten sähköä juuri alkulämmityksellä. Pärjäät varmaan yön yli ilmankin lämmitystä ja laitat sitten aamulla taas pumpun päälle.

Meillä ei ole miehellä mitään asiaa koskea pumpun säätöihin, on heti päin p:tä.

Meillä myös varaava takka, suorasähkö ja koneellinen ilmanvaihto. En koske pumpun asetuksiin ja lähes joka ilta talviaikaan poltetaan takkaa. Pumppu ei juuri pärise näillä keleillä ollenkaan. Säädetty siis 19asteeseen ja sisälämpötila on siinä 21- 22 ulkoseinästä mitattuna, takka keskellä taloa ja ilmalämpöpumppu ikäänkuin levittää lämmintä ilmaa. Mielestäni on sellainen asetus, joka suuntaa puhalluksen sinne, missä viileinä.

Juuri takan kanssa käytettynä säästö on suurin.

Vierailija
30/40 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on huono tapa. Lattialämmitys reagoi hitaasti ja vie eniten sähköä juuri alkulämmityksellä. Pärjäät varmaan yön yli ilmankin lämmitystä ja laitat sitten aamulla taas pumpun päälle.

Meillä ei ole miehellä mitään asiaa koskea pumpun säätöihin, on heti päin p:tä.

Meillä myös varaava takka, suorasähkö ja koneellinen ilmanvaihto. En koske pumpun asetuksiin ja lähes joka ilta talviaikaan poltetaan takkaa. Pumppu ei juuri pärise näillä keleillä ollenkaan. Säädetty siis 19asteeseen ja sisälämpötila on siinä 21- 22 ulkoseinästä mitattuna, takka keskellä taloa ja ilmalämpöpumppu ikäänkuin levittää lämmintä ilmaa. Mielestäni on sellainen asetus, joka suuntaa puhalluksen sinne, missä viileinä.

Juuri takan kanssa käytettynä säästö on suurin.

Kiitos vastauksesta! T. Kysyjä

Vierailija
31/40 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista tätä on pähkäillä! En mä kyllä tajua. Lattialämmitys on 10 asteessa muualla kuin märkätiloissa, joissa se on 25 asteeseen säädetty. Ilmalämpöpumppu 19 asteessa. Takka ei ole tällä hetkellä lämmin, poltin vain yhden pesällisen eilen kokeeksi. Sisällä 22-23 astetta, makkareissa vähän vähemmän.

Esimerkkikulutus viime viikolla ennen pumpun asennusta, kokonaiskulutus 49 kWh. Samanlaiset olosuhteet pumpun asentamisen jälkeen, kokonaiskulutus 51 kWh.

Jotain mä sitten väärin teen, mutta en kyllä ymmärrä mitä. Tuntikulutuksessa näkyy piikkejä. En osaa yhdistää niitä mihinkään, mutta olen ajatellut että liittyy eri koneiden käyttöön, ehkä lämminvesivaraajaan joku.

Mystistä.

Vierailija
32/40 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nuo kulutukset esimerkkivuorokaudet.

Vierailija
33/40 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin oli tallissa yli 100€/kk laskussa eroa lämmittikö lattialämmityksellä vai ilpillä.

kumpi oli kalliimpi. kovalla pakkasella ilmeisesti ilp

Vierailija
34/40 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyykö siinä kulutusdatassa ulkolämpötilan keskiarvo? Se on laskenut viime päivinä useita asteita ja varmasti näkyy kulutuksessa.

Toki lukemat muuttuvat oleellisesti myös jos joku päivä käydään paljon suihkussa ja toisena ei, tai käytetään liettä.

Itse asiassa on ollut vähän lämpimämpää. 1,9 astetta viime viikolla ennen pumppua, 3,4 astetta pumpun jälkeen.

Nää on oikeasti tosi mystisiä nämä mun luvut. Tsekkasin kulutuksen viime vuonna samaan aikaan. Ulkona -3 ja kokonaiskulutus 35 kWh. Ja nyt siis plusasteilla pumpun kanssa 51. En vaan tajua.

Aloin nyt pitää kirjaa kaikista kodinkoneiden sun muiden käytöstä. Jospa mä löytäisin syyllisen. En voi vaan antaa olla! :D

Vierailija
35/40 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ilmanvaihtokoneessa ole jälkilämmitys sähköllä?

Vierailija
36/40 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ilmanvaihtokoneessa ole jälkilämmitys sähköllä?

Ei mitään hajua, mutta saattaa ollakin! Nimittäin olen alkanut tuota ilmanvaihtokonetta tässä tutkia, en oikein vielä osaa sen toimintaa.

Vierailija
37/40 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja täällä, kiitos kaikille kommentoijille, tämä on ollut kyllä mielenkiintoinen asia mulle pohtia. Ilmanvaihtokoneessani on lämmöntalteenotto vesipatterilla. Alan epäillä että yksi sähkösyöppö voisi olla lämminvesivaraaja.

Silti se ei minusta selitä sitä että kokonaiskulutus ei ole pumpun asentamisen jälkeen laskenut yhtään. Napsaisin lattialämmitykset nyt kokeeksi kokonaan pois päältä (pl. märkätilat) ja katson mitä tapahtuu.

Vierailija
38/40 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol, ota ne suorasähköt pois ja teet vain ILPillä, niin kauan kun siinä riittää potkua, vasta sitten muut avuksi.

Vierailija
39/40 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis tässähän kävi niin, että kun otin lattialämmitykset kokonaan pois käytöstä (paitsi märkätiloista, mutta niitäkin säädin vähän alaspäin ja huolehdin siitä että ovi on koko ajan kiinni) niin kulutus nousi :) Ei paljon, mutta nousi kuitenkin.

Tosin nyt kun mä olen näitä mun lukemia tutkinut, kulutus on vuositasolla ollut 13-15 000 kWh mikä on käsittääkseni aika vähän suoralla sähköllä lämpiävässä 120 neliöisessä talossa? Ei siinä ehkä niin paljon ole edes säästämisen varaa.

Vierailija
40/40 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan hankkimassa ILPiä suorasähkörivariin nyt, ja tiedetään, ettei saada maksimihyötyä lämmityskaudella juuri siksi, että meillä on lattialämmitys ja noin 1/4 asunnosta kaakelilattialla (+ vessa ja kylppäri ja sauna, joihin en laske ILPin paljon vaikuttavan). Kaakelilattioita ei voi pitää nolla-lämmityksellä kuin helteellä, mutta eihän niissä mitään mukavuuslämpöä sentään pidetä, tänne paistuisi jos pitäisi. Me ollaan totuttu 20 asteen sisälämpötilaan ja yli 21 on ihan liikaa. Makkarissa ei ole lämpöä päällä, mutta ovi on auki ja siellä on noin 18. Villasukat ja ns. kylpylätossut on jalassa vaikka lattioissa on lämpö. En siis usko, että me saadaan paljon rahallista hyötyä ILPistä, mutta viime kesän helteellä meinasin tulla hulluksi kun sisällä oli +30 kuukauden. Ostamme sen siis ensisijaisesti viilennykseen ja toivomme saavamme jotain hyöytä lämmityksessäkin, mutta paljon emme odota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan