Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmalämpöpumpun ihmettelyä

Vierailija
06.12.2020 |

Hankin lopulta ilmalämpöpumpun, pitkään olin sitä harkinnut. Yksi juttu ihmetyttää.

Mulla on talossa suora sähkölämmitys lattialämmityksellä, ja olen nyt ne termostaatit säätänyt mahdollisimman pienelle, paitsi märkätiloissa ovat ennallaan. Ilmalämpöpumpun (heat on päällä, ei auto) olen säätänyt nyt 20 asteeseen (alussa oli 24 kun asentajan mukaan kannattaa pitää pari astetta korkeammalla kuin mitä haluaa sisälämpötilan olevan, mutta se oli ihan liikaa ja oon siitä vähä vähältä sitä tiputtanut) ja silti täällä on 23-24 astetta. Lattiat on kyllä ihan kylmät, en usko että mulla on kahta lämmitystä päällekkäin.

Kysymys kuuluu: voiko pumpun termostaatti olla noin pielessä ja kokeilemallako se oikea lämpötila pitää vaan selvittää?

Ensimmäisiä sähkölaskuja odotellessa.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen. Ja sittenpä vasta ihmettelin kun se kuuluisa "sähkölaskut tippuu roimasti" lasku tuli. Oli 48€ enemmän kuin viime vuoden marraskuun lasku jolloin lämmitys sähköpattereilla. Kallis seinäkoriste.

Vierailija
2/40 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen. Ja sittenpä vasta ihmettelin kun se kuuluisa "sähkölaskut tippuu roimasti" lasku tuli. Oli 48€ enemmän kuin viime vuoden marraskuun lasku jolloin lämmitys sähköpattereilla. Kallis seinäkoriste.

No sepä. Se siitä "itsensä maksamisesta takaisin". :) Toki sähkön hinta nousee koko ajan, että on ehkä vaikea verrata suoraan laskuista edellisiin vuosiin. Pitänee seurata kulutuksen määrää ennemminkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kaikki muut lämmitykset kokonaan pois paitsi märkätiloista ja märkätilojen ovet kiinni.

Sitten haet pumpulla lämmön sopivaksi.

Lämpö heat.

Ja puhallus auto.

Minkä merkkinen pumppu?

Meillä oli ennen talossa ja tallissa fujitsu ja lämmössä/pumpun asetuksessa heittoa 1-2°.

Tallin pumppu hajosi ja vaihdettiin midea, uusi pumppu tekee paljon paremmin lämpöä kuin vanha, mutta lämmönsäätö on vähän sinne päin.

Voihan pumpussa olla termarissa tai jossain vikaa vaikka uusi onkin, ota myyjään yhteyttä.

Vierailija
4/40 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin oli tallissa yli 100€/kk laskussa eroa lämmittikö lattialämmityksellä vai ilpillä.

Vierailija
5/40 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitsulla putosi sähkölasku ja ollaan jo 13 vuotta käytetty. Hieno peli!

Vierailija
6/40 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita kaikki muut lämmitykset kokonaan pois paitsi märkätiloista ja märkätilojen ovet kiinni.

Sitten haet pumpulla lämmön sopivaksi.

Lämpö heat.

Ja puhallus auto.

Minkä merkkinen pumppu?

Meillä oli ennen talossa ja tallissa fujitsu ja lämmössä/pumpun asetuksessa heittoa 1-2°.

Tallin pumppu hajosi ja vaihdettiin midea, uusi pumppu tekee paljon paremmin lämpöä kuin vanha, mutta lämmönsäätö on vähän sinne päin.

Voihan pumpussa olla termarissa tai jossain vikaa vaikka uusi onkin, ota myyjään yhteyttä.

Tää on Panasonic. Puhallukseen ei taida olla auto-asetusta. Toki mä voin sitä yhden pykälän pienentää, nyt se on kakkosella.

Lattialämmitykset siis uskaltaa laittaa kokonaan pois? Itse kun en näistä ymmärrä, mutta muistan joskus lukeneeni että niitä ei koskaan kannattaisi laittaa kokonaan pois päältä. Syytä voin vain arvailla, en muista. Ohje kuitenkin jäi mieleen.

Viiden vuoden takuu tässä laitteessa on, pitänee ihmetellä asiaa myyjälle.

Vierailija
7/40 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia?

Vierailija
8/40 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
9/40 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marraskuun sähkönkulutus pumpun osalta näyttää olevan 25 euroa. 140m2 ja pönttöuuni sekä ilmalämpöpumppu kahdella sisäilmayksiköllä. Pääasiallinen lämmitys öljyllä ja sen laitoin nyt joulukuun alussa pyörimään. Käyttäisin muutoin tuota ilmalämpöä vain, mutta sisäilmayksiköitä täytyisi olla enemmän, ei ole kellarikerroksessa.

Säädöt 19 asteessa ja pitääkin siellä, jos lämmittää myös pönttöuunia, muutoin tippuu parilla asteella tuosta.

Vierailija
10/40 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärä käyttö pilaa säästön. Se termostaatti ei ole tarkka, lämpö jakautuu epätasaisesti.

Vierailija
11/40 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 100 neliöinen paritalo. Ainoastaan kylppärissä lattialämpö päällä. Muuten huohohttaa ilmalämpöpumppu kokoajan. Lämpötila asetettu 22. Varaavaa takkaa noin jokatoinenpäivä....riippuen ulkolämpötilasta. Lämmityskulut suorasähkö lämmittäesessä talossa ihan kohtuulliset.

Muistakaa älkää sammutelko ilmalämpöpumppua ja uudelleen käynnistele...se rikkoo ne.

Antaa niiden höristä.

Vierailija
12/40 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkaisevia kokemuksia, toivottavasti omakin sähkönkulutus pienenee. Mutta ilmeisesti kovin monella ei ole tällaisesta kokemusta että pumppu lämmittää "liikaa"?

Pumppu on mulla koko ajan päällä, mutta nimenomaan pelkään käyttäväni sitä jotenkin väärin, ja kaikki mahdollinen hyöty menee harakoille.

Ap

Vierailija
13/40 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan muuten ei voi käyttää väärin kuin säätämällä automaattiseksi pitämään samanlämpötilan ja sitten lämmittää vaikka takkaa paljon, jolloin pumppu jäähdyttää takan tuoman lämmön. Itsellä on lattialämmitys kokonaan pois paitsi märkätiloissa pienimmällä. Tämän lisäksi takkaa lämmitetään lähes joka päivä. Mitsubishi on asetettu 19 asteeseen ja ulkoseinän vierestä mitattuna sisälämpötila on 20-23.

Vierailija
14/40 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Takan polttaminen ei kyllä ole nyt käynyt mielessäkään kun pelkällä pumpullakin on suoraan sanottuna kuuma. Ehkä mä säädän termostaattia vielä vähän alemmas. Mutta eiköhän tämä ajan kanssa selviä! Ja se täytyy sanoa plussana, että huomattavasti tasaisempana pysyy lämmöt pumpulla kuin lattialämmitys + takka -yhdistelmällä.

Vierailija
15/40 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylppärin lattialämmitys kannattaa pitää silti aina päällä jotta kylppäri kuivuu kunnolla eikä tule hometta.

Vierailija
16/40 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylppärin lattialämmitys kannattaa pitää silti aina päällä jotta kylppäri kuivuu kunnolla eikä tule hometta.

Riittää, vaikka pitäisi niin pienellä kuin saa. Kuivuu kyllä, mutta hitaammin vaan. Itse en tykkää kuumasta lattiasta enkä muutenkaan liian lämpimästä sisäilmasta.

Vierailija
17/40 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, uusavuton linjoilla taas. Poltin tänään ensimmäistä kertaa takassa tulta pumpun tultua ja vähän mua nyt hämmentää että miten tämä pitäisi tehdä. Pumppu on nyt säädetty 19 asteeseen heat-toiminnolla. Varaava takka on samassa huoneessa pumpun kanssa.

Pitääkö minun puuttua mitenkään pumpun asetuksiin vai annanko olla noin? Kun nyt tuo pumppu ei kyllä puhalla juuri koskaan, kun huoneessa tietenkin on jo lämmin. Mutta haluaisin että se levittäisi takan lämpöä. Pitääkö se laittaa tuuletusasentoon?

Kyllä on hankalaa. Niin miesten hommia nämä :D

Vierailija
18/40 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan ihmettely jatkuu...

Yhden viikon (joo joo, tiedän) kulutusraportin perusteella sähkönkulutus ei ole tippunut yhden ainutta kWh verrattuna aiempaan :D Miten on mahdollista? Mikä tässä talossa syö valtaosan sähköstä koska lattialämmitys se ei näemmä ollut. Kokemuksia? Veikkauksia?

Vierailija
19/40 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan ihmettely jatkuu...

Yhden viikon (joo joo, tiedän) kulutusraportin perusteella sähkönkulutus ei ole tippunut yhden ainutta kWh verrattuna aiempaan :D Miten on mahdollista? Mikä tässä talossa syö valtaosan sähköstä koska lattialämmitys se ei näemmä ollut. Kokemuksia? Veikkauksia?

Sulla on kone automaatilla päällä, eikä pelkällä lämmitystoiminnolla kuten pitäisi olla. Automaattitoiminnolla ilppi käy välillä jäähdytyksen puolelle.Toinen vaihtoehto on, että olet nostanut huomaamattasi huoneiston todellista lämpötilaa parilla asteella. Näillä keleillä ilpin pitäisi väkisinkin tuottaa säästö kilowatteja.

mies52v

Vierailija
20/40 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöriikö se ilmalämpöpumppu koko ajan? Meillä en ole nähnyt pyörivät ehkä koskaan tai ehkä kerran näin, kun pyöri hitaasti. Patterit on lähes kiinni, paitsi kylpyhuoneessa on lattialämmitys. Meillä on lämmön talteenotolla varustettu tulo- ja poistonilmanvaihtojärjestelmä. Milloin ilmalalämpöpumpulle on käyttöä vai riittäisikö tämä ilmanvaihtokone? Ilmanvaihtokone ja ilmalämpöåumppu ovat jotenkin yhteydessä toisiinsa, mutta en ymmärrä miten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä