Pääsisäisaterialle pukeutuminen, teinin kanssa riita
Teinitytär haluaa lähteä anoppilaan pääsisäisaterialle mustissa sukkiksissa, pienissä farkkushortseissa ja hihattomassa topissa. Ajauduttiin riitaan, vaadin asiallisempaa pukeutumista kun paikalle tulee isomummo ym. sukulaisia ja ruuat on viimeisen päälle. No olen kuulemma sekaisin ja hän ei lähde ollenkaan. Sanokaa nyt vaadinko mahdottomia? En ole mikään pukeutumisnatsi mutta itsekin kiskoin (rennon) mekon päälle vaikka viihtyisin paremmin farkuissa.
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:09"]
Lue MLL sivuilta mitä teini voi jo päättää itse. Kotiintuloajat ei, pukeutuminen kyllä. Hän ei ole sinun kopiosi vaan oma persoona. Jos mummo ei pidä niin pinnallinen on....! Anna laittaa mitä laittaa, muutenkin ovat epävarmoja ilman arvosteluakin.
[/quote]
En nyt kyseenalaista tätä viestiä, mutta miten toimia, jos on kyseessä pukeutumisetikettiin liittyvää? Eli voiko vaatia teiniä pukeutumaan häihin juhlapukuun, kun teini itse haluaa pitää hupparia ja verkkareita vedoten MLL:ään?
[/quote]
Minä ainakin olen sitä mieltä, että nuorten pitää noudattaa tiettyjä etiketti- ja säädyllisyyssääntöjä - kyllähän niiden noudattamista edellytetään myös aikuisilta, jotka periaatteessa saavat päättää asioistaan sataprosenttisesti. Mielestäni vanhemmat voivat hyvin sanella rajat, joiden sisällä teini sitten pääsee toteuttamaan omaa tyyliään.
Lapsi täytyy opettaa pukeutumaan asiallisesti eri tilanteisiin. Näin myös hänelle tulee varmempi olo, kun hän päätää myöhemmin itse pukeutumisestaan.
Meidän suvussa teinien pukeutumisessa hieman joustetaan; kovapäisimmät jäävät muuten juhla-aterioilta pois. Toki teineillekin korostan aina sitä, että omalla pukeutumisellamme viestimme sitä mitä tilaisuudesta ja sen järjestäjästä ajattelemme. Ja että luotan heidän arvostelukykyynsä. Yleensä seurauksena suhteelliisen asialliset vaatteet :)
Meidän suvussa teinien pukeutumisessa hieman joustetaan; kovapäisimmät jäävät muuten juhla-aterioilta pois. Toki teineillekin korostan aina sitä, että omalla pukeutumisellamme viestimme sitä mitä tilaisuudesta ja sen järjestäjästä ajattelemme. Ja että luotan heidän arvostelukykyynsä. Yleensä seurauksena suhteelliisen asialliset vaatteet :)
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:43"]
Ite oot idiootti. Ja assburger kakaras kans
Mahtavaa, ite oot -argumentti heitetty kehiin :D
Vitsin siistii hei se sano et ite oot! Varmasti ihan tosissaa ! Myötähäpeä.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:09"]
Lue MLL sivuilta mitä teini voi jo päättää itse. Kotiintuloajat ei, pukeutuminen kyllä. Hän ei ole sinun kopiosi vaan oma persoona. Jos mummo ei pidä niin pinnallinen on....! Anna laittaa mitä laittaa, muutenkin ovat epävarmoja ilman arvosteluakin.
[/quote]
En nyt kyseenalaista tätä viestiä, mutta miten toimia, jos on kyseessä pukeutumisetikettiin liittyvää? Eli voiko vaatia teiniä pukeutumaan häihin juhlapukuun, kun teini itse haluaa pitää hupparia ja verkkareita vedoten MLL:ään?