Pääsisäisaterialle pukeutuminen, teinin kanssa riita
Teinitytär haluaa lähteä anoppilaan pääsisäisaterialle mustissa sukkiksissa, pienissä farkkushortseissa ja hihattomassa topissa. Ajauduttiin riitaan, vaadin asiallisempaa pukeutumista kun paikalle tulee isomummo ym. sukulaisia ja ruuat on viimeisen päälle. No olen kuulemma sekaisin ja hän ei lähde ollenkaan. Sanokaa nyt vaadinko mahdottomia? En ole mikään pukeutumisnatsi mutta itsekin kiskoin (rennon) mekon päälle vaikka viihtyisin paremmin farkuissa.
Kommentit (46)
Oletko selittänyt teinillesi perustellusti, miksi sinun mielstäsi kyseinen asu ei sovellu tilanteeseen? Ole asiallinen, yritä oikeasti ymmärtää myös teinin näkökulmaa asiassa miksi hän kokee tärkeäksi pukeutua noin. Ehdota, että keskustelette erilaisista pukeutumisista myöhemmin. Voit myös sanoa, että olisit äitin mieliksi kun äiti kokee tämän asia nyt tärkeäksi vaikka ei nyt osaa tarkemmin selittääkään. Se ei ole alentumista.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:25"]Tuo kuvailemasi vaatetus nyt ei ole sovelias mihinkään hetkeen. Joten et vaadi liikoja!
[/quote]
Mä tulin just ulkoa haravoimasta. Päällä mustat sukkikset, farkkushortsit, tuubitoppi, kumpparit ja kaulahuivi. Sopii siihen hommaan ainakin ihan hyvin.
[/quote]
No ehkä sinusta! Mutta ei kenenkään fiksun
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:44"]
Ite oot idiootti. Ja assburger kakaras kans
Mahtavaa, ite oot -argumentti heitetty kehiin :D
Hei, mutta natsikorttia ei vielä ole nähty :) Sehän tulee lähes 100% varmuudella aina muissa keskusteluissa esille jossain vaiheessa. Av-palsta on kyllä ihmeesti tältä perinteikkäältä argumentilta säilynyt...
Tehkää kompromissa. Esim. Yläosaksi topin tilalle joku siistimpi paita? Tai alaosaksi vaihtaisi pitkät housut?
Minun mielestäni jo lapsilla on oikeus päättää pukeutumisestaan, vanhempien mielivalta ei johda mihinkään hyvään kenenkään kannalta. Neuvottelutaito on kyllä hyväksi ristiriitatilanteissa. Kauniisti puetut lapset eivät ole merkki siitä että vanhemmat olisivat onnistuneet kasvattajina.
älä missään nimessä sorru lapsesi tahtoon, jos pukeutuu minariin ym niin pysäyttäkää auto moottoritien varteen ja jättäkää kakara sinne, oppii oleen ja arvostaan vanhempiaan (mieluiten vilkkaasti liikennöity tie)
Lue MLL sivuilta mitä teini voi jo päättää itse. Kotiintuloajat ei, pukeutuminen kyllä. Hän ei ole sinun kopiosi vaan oma persoona. Jos mummo ei pidä niin pinnallinen on....! Anna laittaa mitä laittaa, muutenkin ovat epävarmoja ilman arvosteluakin.
Ihan ok ehdotus, mutta lisäksi sille teinarille kuitenkin olisi hyvä vähän avata miksi hänen pukeutumisensa suhteen on syytä tehdä jotain kompromissia. Teini ei ole enää mikään pikkulapsi vaan mahdollisesti hyvinkin paljon eri asioita pohtiva ja herkkä.
Entä jos tyttö haluaakin pukeutua miesten vaatteisiin? Tukkapöllyä ja kakara ruotuun vai?
Eniten mietin miten tyttäresi luulee tarkenevan noissa hepenissä. Asiasta toiseen mietin, että miten niin tuollainen pukeutuminen ei sovellu minnekään, jos kerta kesäisin ei muuta teinien ja nuorten naisten päällä juuri näekään?
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:02"]
Minun mielestäni jo lapsilla on oikeus päättää pukeutumisestaan, vanhempien mielivalta ei johda mihinkään hyvään kenenkään kannalta. Neuvottelutaito on kyllä hyväksi ristiriitatilanteissa. Kauniisti puetut lapset eivät ole merkki siitä että vanhemmat olisivat onnistuneet kasvattajina.
[/quote]
Minä olen varman huono äiti, koska valitsin aina sotani, mitkä sodin. En olisi edes huomannut tuollaisesta pääsiäissotaa aloittaa ja miettiä, mitä muut ajattelee.
Hienoja nuoria naisia ja miehiä kasvoi lapsista silti. Joskus ovat nauraneet jälkeen päin itse kuvia katsoessaan, että olipa heillä kova kapinavaihe tuolloin.
Mutta ehkä sukulaisillanikin on ollut murrosikä. Eräskin muisteli 70-luvun pukeutumistaan eräissä häissä. Mikroshortsit, pitkät saappaat, napapaita ja samettinauha kaulassa :)
Kai me ollaan sitten wt-sukua, vaikka suurin osa on akateemisesti koulutettuja
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:20"]
Entä jos tyttö haluaakin pukeutua miesten vaatteisiin? Tukkapöllyä ja kakara ruotuun vai?
[/quote]Sitten käytetään nyrkkiä ihan suoraan niin oppii kantamaan naisellisuuttaan ylpeydellä
Kun olin teini niin halusin pukeutua paljastavasti, lyhyitä hameita, tuubitoppeja jne. Äitini sanoi siihen että saan valita joko tissit tai perse, ei molempia paitsi rannalla. Sitä neuvoa olen sen jälkeen noudattanut eli lyhyen alaosan kanssa peittävämpi yläosa tai toisinpäin.
Kiitos asiallisista vastauksista! Niitä oli yllättävän paljon. Perustelin kyllä näkemykseni teinille. Nyt hänellä on se toppi ja mustat pitkät housut, oikein hyvältä näyttää.
Miesten vaatteet olis täysin ok, mitä ihmettä? Mutta ei niissäkään shortsit tässä tilanteessa. Eli jos teini ilmentäisi jotain transpiirteitä niin mun puolesta siinä ei olisi mitään outoa tai väärää, mutta miten se edes nyt tähän kuuluu? Tämä siis vastaajalle 30. -ap
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:21"]Teinitytär haluaa lähteä anoppilaan pääsisäisaterialle mustissa sukkiksissa, pienissä farkkushortseissa ja hihattomassa topissa. Ajauduttiin riitaan, vaadin asiallisempaa pukeutumista kun paikalle tulee isomummo ym. sukulaisia ja ruuat on viimeisen päälle. No olen kuulemma sekaisin ja hän ei lähde ollenkaan. Sanokaa nyt vaadinko mahdottomia? En ole mikään pukeutumisnatsi mutta itsekin kiskoin (rennon) mekon päälle vaikka viihtyisin paremmin farkuissa.
[/quote]
Öö, kuka pukeutuu pääsiäisaterialle? Meillä tuo on kuten muutkin lounaat/päivälliset, eli ihan normivaatteissa syötiin lammasta, lohkoperunoita, keitettyjä porkkanoita ja parsakaalia ja juomaksi kokista. Ei me joulunakaan, tai muinakaan juhlapyhinä pukeuduta kuin normaaleihin vaatteisiin. Laivallekkin mennään ihan arkivaatteissa. Ainoat juhlat mihin pukeudutaan juhlavaatteisiin ovat:häät, hautajaiset, kastajaiset ja lakkiaiset/valmistujaiset.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:41"]
Öö, kuka pukeutuu pääsiäisaterialle? Meillä tuo on kuten muutkin lounaat/päivälliset, eli ihan normivaatteissa syötiin lammasta, lohkoperunoita, keitettyjä porkkanoita ja parsakaalia ja juomaksi kokista. Ei me joulunakaan, tai muinakaan juhlapyhinä pukeuduta kuin normaaleihin vaatteisiin. Laivallekkin mennään ihan arkivaatteissa. Ainoat juhlat mihin pukeudutaan juhlavaatteisiin ovat:häät, hautajaiset, kastajaiset ja lakkiaiset/valmistujaiset.
[/quote]
Meidän perheessä ainakin on tapana, että jos on vähän hienompaa ruokaa, niin kattauksen ja pukeutumisenkin kanssa nähdään vähän enemmän vaivaa. Kivaa saada vähän vaihtelua elämään.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:41"]
[/quote]
Meidän perheessä ainakin on tapana, että jos on vähän hienompaa ruokaa, niin kattauksen ja pukeutumisenkin kanssa nähdään vähän enemmän vaivaa. Kivaa saada vähän vaihtelua elämään.
[/quote]
Ruoka on arkipäiväinen asia, kuten nämä kirkolliset juhlat ja pyhät, joten arkivaatteilla pärjää. Oikeat juhlat ovat sitten erikseen, tai jos menee vaikka rccl:län risteilylle, niin siellä sitten pitää hienostella joka aterialla eri juhla-asussa. Ei niin kuin pätkääkään innosta pukeutua juhla-asuun johonkin "lounaalle" ja sitten huomata, että oho kastiketta onkin tullut kauluspaidalle ja bleiseriin, vaikka kuinka olen yrittänyt suojautua ja ei kuin vaatteet sitten kalliiseen kemialliseen pesuun.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:41"]
[/quote]
[/quote]
Ruoka on arkipäiväinen asia, kuten nämä kirkolliset juhlat ja pyhät, joten arkivaatteilla pärjää. Oikeat juhlat ovat sitten erikseen, tai jos menee vaikka rccl:län risteilylle, niin siellä sitten pitää hienostella joka aterialla eri juhla-asussa. Ei niin kuin pätkääkään innosta pukeutua juhla-asuun johonkin "lounaalle" ja sitten huomata, että oho kastiketta onkin tullut kauluspaidalle ja bleiseriin, vaikka kuinka olen yrittänyt suojautua ja ei kuin vaatteet sitten kalliiseen kemialliseen pesuun.
[/quote]
Makuasioita. Minusta on kiva tehdä ruoasta välillä jotain muuta kuin arkipäiväinen asia.
-36
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:49"][quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin joo, ainoa tuollainen juhla on mihin pukeudun on vappu. Silloin laitan meidän amk:n teekkarihaalarit päälle ja insinöörilakin päähän.
Teini huomaa paikan päällä olevansa alipukeutunut, hävetköön ja ottakoon opikseen.