Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

hyväksytkö alaikäisten alkoholin juomisen?

Vierailija
20.04.2014 |

Jos kyse ei ole 10v lapsista, vaan esm. 16 tai 17v nuorista jotka täyttäisivät seuraavana vuonna 18. Ja minkä ikäsenä ite vedit ekat kännit? Aloin vaan miettimään, että eihän sillä ole paljoa eroa juoko sitä viinaa/kaljaa 16-17v vai 18v.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen joi ruoan kanssa kerran puoli lasia viiniä kun oli siinä 16-17 v. Mutta ikinä en ole ostanut alaikäiselle pulloa, sillä alkoholi on keskushermostoon vaikuttava myrkkky, enkä tosiaankaan ole ajatellut ehdoin tahdoin myrkyttää lapsiani. Jos ovat itse niin hölmöjä että pitää kokeilla kun muutkin niin tekee, niin sille en mitään voi, mutta eipä ole ollut vielä merkkejä moisesta.

Vierailija
2/24 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 15 ja 16 vuotiaat saavat viikonloppuisin ruualla puoli lasia viiniä, jos haluavat. Joskus juovat, yleensä eivät. Vanhempi täyttää ensi kuussa 17 ja on muutaman kerran jäänyt kiinni siiderin juomisesta. Emme ole tehneet asiasta suurempaa numeroa. Nyt olemme asuneet reilu puol vuotta ulkomailla ja täällä tiedän varmasti, ettei ole kumpikaan juonut alkoholia, muuta kuin kotona nuo meidän tarjoamat viinit. Kesällä kun tulemme suomeen, luulen ettei 17vuotiaan kesään kuuluu jo juhlia ja festareita, enkä usko tekeväni suurta numeroa juomisesta hänen kohdallaan. Nuorempi sen sijaan saa kyllä vielä selitellä tarkemmin juomisiaan, jos kokeilut tulee eteen Suomeen palattua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se ole minun hyväksynnästäkin kiinni.

Vierailija
4/24 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin bileissä pyörimisen 15v, enkä näe siinä vieläkään mitään väärää. Niin kauan kun Suomessa juhlimiseen kuuluu aikuisillakin kunnon kännit niin on pelkkää moralisointia iskeä joku keinotekoinen ikäraja, jota ennen se on ehdottoman väärin ja sen jälkeen täysin sallittua. Eri asia sitten jos se kännääminen tuo tullessaan vaikeuksia ihmissuhteiden ylläpidossa, väkivaltaisuutta tai kyvyttömyyttä huolehtia velvollisuuksista, kuten koulu tai työ - mutta nämä tilanteet koskevat kaikkia ikärajasta välittämättä.

Vierailija
5/24 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei vielä ole lapsia, mutta en antaisi lapseni juoda alaikäisenä. Alkoholi vaikuttaa huonosti kasvavan nuoren aivoihin. Lisäksi ne piirit, joissa alaikäisenä alkoholia ja muita huumeita käytetään ei ole semmoiset, joihin omien lapsieni haluaisin päätyvän. Alkoholia ehtii käyttää kyllä sitten aikuisenakin. En ymmärrä, miksei voi odottaa sitä paria vuotta, että on vähintään sen 18-vuotias (vaikka silloinkaan alkoholin juominen ei vielä aivojen kehityksen kannalta ole järkevää, mutta ainakaan minä en ole enää vastuussa täysi-ikäisen lapseni käyttäytymisestä siinä vaiheessa).

Itse käytin alkoholia ensimmäisen kerran 19-vuotiaana. En ymmärrä vanhempia, joiden mielestä nuoren juomista ei voi estää. Jos nuori on kasvatettu alusta asti hyvin, ei hän eksy tuollaisiin porukoihin ja ymmärtää oman parhaansa.

Vierailija
6/24 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
7/24 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hyväksy, mutta ymmärrän. Olen itse paljon nuorempana jo juonut reippaastikin, mutta en voisi yhdellekään nuorelle suositella samaa. Siis todellakin ymmärrän kun teininä mennään pussikaljalle tai kotibileisiin, mutta en itse sitä salli. Esim jos 16-vuotias jää kiinni, siitä tulee rangaistus. 16-vuotiaskaan ei kuitenkaan vielä ole täysin kehittynyt mitä tulee esim aivotoimintaa, joten en halua tukea sellaista touhua. En muutenkaan halua antaa lapsilleni sellaista kuvaa, että alkoholi on jotain olennaisen tärkeää elämälle, ja kaikkien pitäisi nauttia sitä. Rajan varmaan oman teinini kohdalle vedän siihen, että kun on alle puoli vuotta 18v synttäreihin, niin en enää pidä "vakavana" asiana jos käyttää alkoholia, mutta vuosi onkin (16->17v) nuoren elämässä ja kehityksessä pitkä aika, vaikka se meille aikuisille tuntuu kovin lyhyeltä.

Vierailija
8/24 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en missään nimessä tarjoaisi edes lasillista alle 18-vuotiaalle, saati hakisi juomia. En näe mitään syytä juoda alaikäisen kanssa. Tuskin kuitenkaan mitään älytöntä rangaistusta antaisin 16-17 vuotiaalle, jos tulisi hutikassa kotiin. Toivoisin vain kaameeta kankkusta. 

Vierailija
9/24 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 19:12"]

Itse en missään nimessä tarjoaisi edes lasillista alle 18-vuotiaalle, saati hakisi juomia. En näe mitään syytä juoda alaikäisen kanssa. Tuskin kuitenkaan mitään älytöntä rangaistusta antaisin 16-17 vuotiaalle, jos tulisi hutikassa kotiin. Toivoisin vain kaameeta kankkusta. 

[/quote]

Ja itse join ekan kerran varmaan 13-14 vuotiaana. Ihan käsittämätöntä. 

Vierailija
10/24 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä on väliä. Alkoholi vaikuttaa 16-vuotiaaseen eri lailla kuin 18-vuotiaaseen. 16-vuotiaan kroppa ei vielä kestä alkoholia. Eikä tällä ole mitään tekemistä sen kanssa, minkä ikäisenä av-mammat itse joivat - tai ehkä onkin....

Vierailija
11/24 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan hyväksy ellei kyse ole yhdestä annoksesta ruuan kanssa! Itse vedin ensimmäiset kännini 14-vuotiaana ja join säännöllisesti alaikäisenä itseni humalaan, joten minulla on vankka kokemus siitä miksi alkoholi ei sovi alaikäiselle! Nykyään en pidä alkoholista yhtään, mutta en kuitenkaan tuomitse muiden täysi-ikäisten juomistottumuksia, mikäli niistä ei ole suoranaista haittaa muille.

Vierailija
12/24 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 15v juomisen hyväksyn.

Vierailija
13/24 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei ole sama asia hyväksyä alle 18-vuotiaan maistelevan alkoholia kuin vetävän kännit (tällaisena ymmärsin ap:n aloituksen). Tämä on joku ihme suomalaisjuttu, että näillä asioilla täytyy olla jotein tekemistä keskenään - kaikissa perheissä kun näin ei ole.

Meillä puolet perheestä asuu maassa, jossa baarissa saa juoda 16-vuotiaana. Kesällä 16-vuotiaamme on jopa lähdössä tällaiseen maahan vaihto-oppilaaksi. Olemme antaneet lastemme halutessaan maistaa olutta ja viiniä jo alle täysikäisyyden. Muutama oluttölkki on mennyt, mutta siinä se; edes täysi-ikäisemme ei ole kännäämisestä ollut kiinnostunut. Luotan tässä asiassa omaan esimerkkiin ja siihen, ettei asiasta ole tehty tabua tai numeroa.

Vierailija
14/24 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännäystä en ymmärrä minkään ikäiseltä, mutta kaipa 17v. voisi maistaa alkoholia halutessaan... Mielestäni nuorten olisi parempi olla juomatta, ja kaikkien olisi parempi olla juomatta liikaa.

Kännissä en ole ollut koskaan, enkä oikeastaan juo alkoholia. Maistan ehkä kerran vuodessa.

Vierailija
15/24 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 15 ja 16 vuotiaat saavat viikonloppuisin ruualla puoli lasia viiniä, jos haluavat. Joskus juovat, yleensä eivät. Vanhempi täyttää ensi kuussa 17 ja on muutaman kerran jäänyt kiinni siiderin juomisesta. Emme ole tehneet asiasta suurempaa numeroa. Nyt olemme asuneet reilu puol vuotta ulkomailla ja täällä tiedän varmasti, ettei ole kumpikaan juonut alkoholia, muuta kuin kotona nuo meidän tarjoamat viinit. Kesällä kun tulemme suomeen, luulen ettei 17vuotiaan kesään kuuluu jo juhlia ja festareita, enkä usko tekeväni suurta numeroa juomisesta hänen kohdallaan. Nuorempi sen sijaan saa kyllä vielä selitellä tarkemmin juomisiaan, jos kokeilut tulee eteen Suomeen palattua.

Alaikäisten ei kuulu uoda viiniä koskaan.

Vierailija
16/24 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki on selvä eikä se jätä tilaa henkilökohtaisille tulkinnoille tai mielipiteille.

Vierailija
17/24 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laki on selvä eikä se jätä tilaa henkilökohtaisille tulkinnoille tai mielipiteille.

Tiesitkö että meidän lakisäädöksemme on pahasti kehitysvammainen.

Vierailija
18/24 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan hyväksyn, mutta enää en ostaisi alaikäisille alkoholia (toisin kuin silloin, kun itse olin 18 ja kaverit vielä alle). Kunhan muistetaan, että kaverista pidetään huolta ja ihan mitä tahansa ei juoda.

Ensimmäiset kännit 16-vuotiaana, oli hauskaa.

Vierailija
19/24 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotissyntymäpäivä on se maaginen raja. Sitä ennen alkoholi on turmioksi ja lastensuojeluasia ja sen jälkeen taas ihan ok.

Vierailija
20/24 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö että meidän lakisäädöksemme on pahasti kehitysvammainen.

Esim. Tanskassa ikäraja on 16 eikä 18. Mutta siellä ei olekaan samaa alkoholihysteriaa kuin Suomessa.