Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulokäyristä jotain tietävät

Vierailija
05.12.2020 |

Olen toisesta korvastani puolikuuro ja mietityttää että mitä jos terve korvakin kuuroutuu. Osaisiko joku sanoa miten vaikea tilanne on jos olen molemmista korvista tuohon tapaan kuuro? Olen yrittänyt haarukoida nappikuulokkeilla kuulenko edes musiikkia, ja aika hyvin mielestäni kuuluu kuurosta korvasta jos siihen syöttää suoraan korvanapista ääntä, mutta suurin osa siitä lienee kuitenkin äänen vuotamista pään kautta terveesen korvaan? Eli jos kuuroudun jossain vaiheessa tähän tyyliin molemmista korvista, niin kuulenko sen jälkeen enää musaa ikinä muuta kuin vähän basson jumputusta? Tuossa käyrä.

https://aijaa.com/anon6B

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toinen korva on kuuroutunut ja onko todennäköistä että toinenkin kutoutuu? Musiikin kuuleminen riippuu siitä miten paljon toinen kutoutuu. Olisikohan mahdollista päästä tutkimukseen jossa selvitetään tarkemmin kuuroutuneen korvan kuuloalue, jos se helpottaisi pelkoa? En tiedä käyristä mutta minulla on useita toisesta korvasta täysin kuuroutuneita ystäviä ja heillä on jäänyt tuhon yhteen korvaan ja kuuntelevat musiikkia (tunnen 4 ja kaikilla on jokin sairaus vienyt kuulon nuorena aikuisena, lisäksi kaksi joilla on kuulo alentunut molemmista kirvista mutta heillä on molemmilla synnynnäinen vamma. Kuulokojeella kuulevat kyllä)

Vierailija
2/17 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten toinen korva on kuuroutunut ja onko todennäköistä että toinenkin kutoutuu? Musiikin kuuleminen riippuu siitä miten paljon toinen kutoutuu. Olisikohan mahdollista päästä tutkimukseen jossa selvitetään tarkemmin kuuroutuneen korvan kuuloalue, jos se helpottaisi pelkoa? En tiedä käyristä mutta minulla on useita toisesta korvasta täysin kuuroutuneita ystäviä ja heillä on jäänyt tuhon yhteen korvaan ja kuuntelevat musiikkia (tunnen 4 ja kaikilla on jokin sairaus vienyt kuulon nuorena aikuisena, lisäksi kaksi joilla on kuulo alentunut molemmista kirvista mutta heillä on molemmilla synnynnäinen vamma. Kuulokojeella kuulevat kyllä)

Tuossa linkissa on molempien korvien kuuloalueet. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on äkillinen kuulonmenetys jolle ei tiedetä syytä. Se voi sattua kenelle vaan ja syyksi epäillään virusinfektiota tai stressiä, jotka minulla oli molemmat. Lekuri sanoi minulle ettei toisenkin korvan kuuroutumista voi sulkea pois, mutta että se yleensä tapahtuu vasta vuosien tai vuosikymmenten päästä. Olen päässyt asiasta muuten yli mutta musiikki on asia josta olisi hirvittävän vaikea luopua. Mietiskelen tässä miten saisin rauhan tämän musakysymyksen suhteen. Ap

Vierailija
4/17 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapeukku koska?

Vierailija
5/17 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä oikeasti niin mutkikas asia selitettäväksi että korvalekuri on oikea osoite. Vähän turha täällä huudella, kun et ehkä edes itse tiedä mikä on vikana ja miten tullut.

Luujohtumisen vaimennus on noin 20 dB, eli tuo käyräsi viittaa siihen että toisesta korvasta on mennyt sisäkorvassa jotain rikki.

Näkyvissä olevassa tulevaisuudessa on implantteja, jotka laittavat signaalia suoraan kuulohermoon, mutta vuosia pitänee vielä odotella, tai latoa pätäkkää reilusti tiskiin.

Se korvalääkäri osaa kertoa onko sulla kuulohermovaurio vai sisäkorvaongelma. Osaa myös antaa prognoosin siitä miltä tulevaisuutesi kuulostaa.

Vierailija
6/17 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulokoje? Yleensä jos ongelmia vain toisessa korvassa, niin kuulokojetta ei anneta. Eri asia jos molemmista alenee kuulo.  Oletko kokeillut luujohtokuulookkeita?

Vierailija
7/17 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulonaleneminen on oikea termi. Käyrä on vaan käyrä. Kuulonaleneminen voi johtua myös sairaudesta.

Vierailija
8/17 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä oikeasti niin mutkikas asia selitettäväksi että korvalekuri on oikea osoite. Vähän turha täällä huudella, kun et ehkä edes itse tiedä mikä on vikana ja miten tullut.

Luujohtumisen vaimennus on noin 20 dB, eli tuo käyräsi viittaa siihen että toisesta korvasta on mennyt sisäkorvassa jotain rikki.

Näkyvissä olevassa tulevaisuudessa on implantteja, jotka laittavat signaalia suoraan kuulohermoon, mutta vuosia pitänee vielä odotella, tai latoa pätäkkää reilusti tiskiin.

Se korvalääkäri osaa kertoa onko sulla kuulohermovaurio vai sisäkorvaongelma. Osaa myös antaa prognoosin siitä miltä tulevaisuutesi kuulostaa.

Ja vaurio johtuu mistä...

Vierailija
9/17 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki olen ollut lekurissa useita kertoja eikä kukaan ole minulle osannut kertoa onko kuulohermovaurio vai sisäkorvaongelma, miksi noin kävi tai mitä odottaa tulevaisuudessa. En usko että pääsen korvapolille lääkärin juttusille ihan vain sillä perusteella että haluaisin tietää kuulenko musiikkia JOS joskus kuuroudun pahemmin. Kerran olen 20 minuuttia ostanut 150 eurolla yksityiseltä, kun en järkytykseltäni ja uudessa tilanteessa osannut oikein mitään järkevää vielä kysyä ekoilla käynneillä korvapolilla. Ap

Vierailija
10/17 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulokoje? Yleensä jos ongelmia vain toisessa korvassa, niin kuulokojetta ei anneta. Eri asia jos molemmista alenee kuulo.  Oletko kokeillut luujohtokuulookkeita?

Minulla on kuulolaiten toisessa korvassa. Melko turha, mutta on siitä vähän apua. En ole kokeillut luujohtokuulokkeita. Ap

Vierailija
11/17 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öh, saat sellaisen sairaalasta ilmaiseksi vaikka heti, jos kuulovika on niin paha, että sellaiselle on perusteet.

Ei siis "pidä vuosia odotella" eikä "latoa pätäkkää reilusti tiskiin".

t. asiasta jotain tietävä

Vierailija
12/17 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kuulolaiten toisessa korvassa. Melko turha, mutta on siitä vähän apua. En ole kokeillut luujohtokuulokkeita. Ap

Luujohtumista voit haarukoida laittamalla ääntä jollain metalliesineellä, esimerkiksi ääniraudalla, eri kohtiin päätä. Otsaan keskelle, jolloin tuskin kuulet huonommalla korvalla mitään, eli kaikki ääni "tulee" siitä hyvästä korvasta. Sitten voit koettaa laittaa ääntä korvan taakse missä tuntuu se luuharjanne. Luulen että et silloinkaan kuule huonolla korvalla mitään.

Vierailija
13/17 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulle tehty noilla käyrillä korvahermon magneettikuvaa?

Vierailija
14/17 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulle tehty noilla käyrillä korvahermon magneettikuvaa?

Tehtiin koko pään magneettikuvaus ja käsittääkseni nimenomaan korvahermonäkökulmasta. Ei löytynyt vikaa, esim. aivokasvainta tai kasvaimia korvan suunnalla. Ap

Vierailija
15/17 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luujohtumista voit haarukoida laittamalla ääntä jollain metalliesineellä, esimerkiksi ääniraudalla, eri kohtiin päätä. Otsaan keskelle, jolloin tuskin kuulet huonommalla korvalla mitään, eli kaikki ääni "tulee" siitä hyvästä korvasta. Sitten voit koettaa laittaa ääntä korvan taakse missä tuntuu se luuharjanne. Luulen että et silloinkaan kuule huonolla korvalla mitään.

Juu no rajasin näköjään vahingossa pois luujohtumiskokeen kuvasta, mutta en osaa tulkita arvoja. Kuurolla korvalla 60-80 jotain. Ap

Vierailija
16/17 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu no rajasin näköjään vahingossa pois luujohtumiskokeen kuvasta, mutta en osaa tulkita arvoja. Kuurolla korvalla 60-80 jotain. Ap

Oikean korvan kuujohtokynnyksethän näkyy kuvassa ja ne on samalla tasolla ilmajohtokynnysten kanssa. Eli ei ole välikorvavikaa (äänet menevät yhtä hyvin/huonosti perille sisäkorvaan ilmaa ja luuta pitkin).

Vasemmalta luujohtokynnyksiä ei ole mitattu, koska ilmajohtokynnykset on normaalilla tasolla.

Mutta kuvassa näkyy harmaalla aiempi tutkimus. Onko oikean kuulo siis parantunut noin paljon siitä, mitä se on ollut aiemmin? Mikä tässä on aikaväli?

Vierailija
17/17 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikean korvan kuujohtokynnyksethän näkyy kuvassa ja ne on samalla tasolla ilmajohtokynnysten kanssa. Eli ei ole välikorvavikaa (äänet menevät yhtä hyvin/huonosti perille sisäkorvaan ilmaa ja luuta pitkin).

Vasemmalta luujohtokynnyksiä ei ole mitattu, koska ilmajohtokynnykset on normaalilla tasolla.

Mutta kuvassa näkyy harmaalla aiempi tutkimus. Onko oikean kuulo siis parantunut noin paljon siitä, mitä se on ollut aiemmin? Mikä tässä on aikaväli?

Joo, kuulo oli aluksi ihan nollassa mutta matalimmat äänet luojan kiitos palasi edes lähelle normaalia. En muista tarkkaan aikaväliä, mutta muistaakseni eka seuraavana päivänä, seuraava siitä kahden kuukauden kohdalla ja tuorein noin puolen vuoden päästä. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä