Kätilö palasi vastaamaan vielä hetkeksi
Kommentit (14)
b12 vitamiinin puutos ilmeisesti koko raskauden ajan?
onko vauva/lapsi silloin väsyneempi, ruokahaluttomampi ja kuinka sitä silloin hoidetaan kun vauva syntynyt?
Jos äidinmaidon kautta ei tule tarpeeksi kun äidilläkin vajetta, kuinka vauva saa sitä?
-3-
Totta on, että toiset puklailevat enemmän. Kannattaisi kuitenkin tutkituttaa, ettei vauvallasi ole takaisinvirtausta. Jos voit, hakeudu yksityisesti lastanlääkärille tai vaadi neuvolasta lähete lasten poliklinikalle. Takaisinvirtausta helpottaa lääkitys ja vaiva helpottuu.
klö
Tiedätkö mitä vaikutuksia tällä voi olla sikiöön? Oletko törmännyt vastaaviin tilanteisiin?
Muistaakseni ei ainakaan heti synnyttyä lapsivuodeosastolla tutkita, ellei sitten myöhemmällä iällä tule jotain kontrolleja. Jälkimmäiseenkään kysymykseesi en osaa tarkemmin vastata. Kysy lastenlääkäriltä synnytyksen jälkeen.
klö
Raskaana olevan vesirokko saattaa olla vaaraksi sikiölle. Verikokeita ja tutkimuksia tulisi tehdä ja mahdollisesti antaa jotain gammaglobuliinia, jos suttaa. Kai sinut lähetettiin äitiyspolille ja lisätutkimuksiin?
klö
Yksittäinen sydänäänilukema ei sectiota määrää vaan sydänäänikäyrä kaikenkaikkiaan, onko vaihteleva, onko laskuja useampia, minkä kestoisia, kuinka usein, liittyvätkö supistuksiin, koska korjaantuvat jne. Siis kokonaistilanne ratkaisee, ei yksittäinen lasku.
klö
Minulta tutkittiin verestä vasta-ainetasot ja vesirokohan se oli. Sain Anticlovir lääkityksen, nopeuttaa taudista paranemista mutta ei estä sikiötä saamasta virusta vereensä. Kävin nyt rv14 ylimääräisessä ultrassa jonka teki kätilö. Minulle oli luvattu että tuon ultraäänen tekee lääkäri mutta sitten en jostain syystä saanutkaan tavata lääkäriä. Onko siinä jotakin eroa tekeekö kätilö vai naistentautienlääkäri ultraäänen? Itse mietin raskaudenkeskeytystä. Onko se vielä mahdollista.
Olen lukenut monesta luetettavasta lähteestä että ennen rv20 sairastettu vesirokko johtaa sikiön vammautumiseen 5% tapauksista. Kätilö sanoi minulle kuitenkin että mitään riskiä ei ole. Minusta kovin ristiriitaista.
Riski on olemassa, mutta prosentteja en muista. Ultraääneen koulutetun kätilön ja lääkärin tutkimuksessa ei ole eroa, mutta kaikkeahan ei ultralla nää.
Suurempi mahdollisuus on kuitenkin terveeseen lapseen. Soittele vielä sairaalaan ja pyydä lisätietoja ja esim. teratologiseen tietopalveluun ennen suurten päätösten tekemistä.
klö
Onko olemassa vielä jotakin muuta keinoa tutkia sikiötä kui ultraääni? Jokin sikiövesitutkimus esim. Tai näyttääkä ne sitten vaan kromosomipoikkeavuudet ei viruksen aiheuttamia vaurioita?
Niin ja mille viikkolle voi saada raskaudenkeskeytyksen?
Tuhannet kiitokset sinulle vastauksista!
Vierailija:
Onko olemassa vielä jotakin muuta keinoa tutkia sikiötä kui ultraääni? Jokin sikiövesitutkimus esim. Tai näyttääkä ne sitten vaan kromosomipoikkeavuudet ei viruksen aiheuttamia vaurioita?Niin ja mille viikkolle voi saada raskaudenkeskeytyksen?
Tuhannet kiitokset sinulle vastauksista!
Lapsivesitutkimus, mutta ei välttämättä sillä sada enempää selville, ainoastaan kromosomit ja jotkut munuaisviat. Jos sikiö todetaan sairaaksi, keskeytyksen voi saada 20 rv:klle saakka. Muista uitenkin, että sikiö voi olla myös täysin terve. Voimia sinulle!
klö
kolme kertaa, ahtaan lantion ja vauvojen isojen päiden takia. Onko periytyvää?
T. Esikkoa odotellaan
Joskus lantion muoto periytyy, ei aina. Kerro asiasta, kun menet neuvolaan.
klö
mutta mikä saa vauvan puklailemaan? Mulla 8 kk vanha vauva ja vieläkin meinaa ruuat ylös tulla joka kerta pieninä pukluina, etenkin kylässä inhottava juttu.
Vauva röyhtäsee hyvin, mutta tämä inhottava juttu ollut koko elämän lapsella.
Neuvolassa todetaan, vaan että toiset puklailee enemmän.
Kiitos jo etukäteen