Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaakko jättää ruoka uuniin ulkoilun ajaksi?

Vierailija
19.04.2014 |

Pitäis laittaa sellaista kinkkuruokaa, minkä pitäisi olla useamman tunnin uunissa. Uskaltaisiko sitä jättää ulkoilun ajaksi uuniin?

Oon aina pelännyt sitä ruuan uuniin jättämistä, ku pelkään, että siitä syttyy tulipalo tjs... :-(

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallan. Käyn vain aina välillä tarkastamassa tilanteen.

Vierailija
2/30 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaa. Katso vain huolellisesti, ettei liedelle jää mitään tavaroita tai kankaita ja höyry pääsee ulos uunista. Ja vielä sekin, ettei uunin pohjalle tipu mitään nesteitä, jotka voivat kärytä. Todellakin voi jättää ruuan hautumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 09:04"]Pitäis laittaa sellaista kinkkuruokaa, minkä pitäisi olla useamman tunnin uunissa. Uskaltaisiko sitä jättää ulkoilun ajaksi uuniin?

Oon aina pelännyt sitä ruuan uuniin jättämistä, ku pelkään, että siitä syttyy tulipalo tjs... :-(

[/quote]

Perhepäivähoitajat jättää aina! Laske asteita juuri uloslähtiessä hieman. Pidä huolta että ruoan ei ole määrä olla valmis juuri siihen kun tulet sisälle, vaan jätä n. 30min varoaikaa niin ei pala.

Vierailija
4/30 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä jättäis uunia päälle tyhjään kotiin.

Vierailija
5/30 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Kiitos. No jos sitä tän kerran sitten uskaltais.... :-/ ;-)

Vierailija
6/30 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen siis ap.

Vierailija
7/30 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli hyvä neuvo, että laske hiukan lämpötilaa ja varaa ylimääräistä aikaa reilusti. Jos epäilet, että pintä voi kärähtää, laita ruan päälle folio.

3, joka on jättänyt ruokia valmistumaan tällä tavalla menestyksekkäästi jo yli 20v.

Vierailija
8/30 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti mitään ei tapahdu ja itse uskaltaisin kyllä. Kannattaa kuitenkin huomioida että jos jotain sattuu ja keittiö/talo kärähtää niin vakuutusyhtiö ei maksa mitään. Sama pätee myös tiski- ja pyykinpesukoneisiin, jos ovat päällä ja asukas poissa talosta.

Vierailija
9/30 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 09:17"]Todennäköisesti mitään ei tapahdu ja itse uskaltaisin kyllä. Kannattaa kuitenkin huomioida että jos jotain sattuu ja keittiö/talo kärähtää niin vakuutusyhtiö ei maksa mitään. Sama pätee myös tiski- ja pyykinpesukoneisiin, jos ovat päällä ja asukas poissa talosta.

[/quote]

No sitähän mä oon aina pelännytkin. :-/

Ap

Vierailija
10/30 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla. Jätin kerran kun menin viemään oloasussa roskapussin mutta unohdin avaimen kotiin. Juoksin sitten ilman meikkiä, niissä noloissa pieruverkkareissa kaupungin toiselle puolelle hakemaan vara-avaimen. Oli aika mustia ne perunat uunissa kun pääsin kotiin.

Vierailija
11/30 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt hyvät hysteerikot, MITÄ hirveää voi tapahtua kun uuni on päällä?

Vierailija
12/30 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 12:44"]

[/quote]

Tulipalo.

Vierailija
13/30 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jätä koskaan mitään sähkölaitteita päälle jos poistun kotoa.

Vierailija
14/30 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kypsennän ruokaa jonkun aikaa. Laitan uunin kiinni ja jätän ruuan jälkilämmölle. Hyvässä padassa se muhii tunnin ihan helposti. 1,5 tuntia ja se on jäähtynyt syömäkelpoiseksi.

Vierailija
15/30 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sähköturvallisuuden edistämiskeskuksen mukaan:

"Liedelle tai uuniin unohtunut ruoka voi sytyttää tulipalon. Tämä on varsin tavallinen tulipalon syttymissyy. Jo ennen tulipalon syttymistä syntyy voimakasta savua, joka voi olla hengenvaarallista."

http://www.stek.fi/sahkovaarat_ja_vahingot/fi_FI/sahkopalot/

Vierailija
16/30 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 13:23"]

[/quote]

"Liedelle tai uuniin unohtunut ruoka voi sytyttää tulipalon. Tämä on varsin tavallinen tulipalon syttymissyy. Jo ennen tulipalon syttymistä syntyy voimakasta savua, joka voi olla hengenvaarallista."

[/quote]

Kysymys kai olisi pitänyt muotoilla niin että tyhminkin av-mamma sen tajuaa. No kysytään uudelleen: mitä hirveää voi tapahtua, kun ruoka on uunissa asianmukaisessa lämpötilassa eikä sitä unohdeta sinne? Ihan turha lässyttää jostain tulipalosta. Jos sitä pelkäätte niin kai kytkette jääkaapinkin pois päältä ennen ulos lähtemistä :D

Vierailija
17/30 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli äsken sekä uuni että liesi päällä ja vielä pesukonekin pyöri, ja kukaan ei ollut tuntiin kotona.

Vierailija
18/30 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä väännän uunin pois siksi aikaa. Kun uunia ei availe, lämpötila ei hirveästi ehdi laskemaan esim. tunnissa. Kypsymisaika pitenee jonkin verran, mutta ei haittaa.

Vierailija
19/30 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 13:43"][quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 13:23"]

[/quote]

[/quote]

Kysymys kai olisi pitänyt muotoilla niin että tyhminkin av-mamma sen tajuaa. No kysytään uudelleen: mitä hirveää voi tapahtua, kun ruoka on uunissa asianmukaisessa lämpötilassa eikä sitä unohdeta sinne? Ihan turha lässyttää jostain tulipalosta. Jos sitä pelkäätte niin kai kytkette jääkaapinkin pois päältä ennen ulos lähtemistä :D

[/quote]

Tuskinpa kukaan tahallaan on kotiaan polttanut, kun on jättänyt uunin tai lieden valvomatta. Todennäköisesti ajattelevat juuri noin, että jätän tämän asianmukaiseen lämpötilaan ja oikeaksi ajaksi.

Naapurissa muuten oli syttynyt suhteellisen uusi televisio tuleen. Saivat sen jälkeen remontoida olohuoneen. Eli ei sekään mikään harvinaisuus ole, että muutkin laitteet sen tulipalon aiheuttaisivat.

Vierailija
20/30 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon jättäny tiskikoneen päälle poistuttuani esim kauppareissulle mutta uunia en. Ehkä sen verran että käyn viemässä roskat tms

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi