Naisen sterilisaatio - onko kokemuksia?
Eli munanjohtimien katkaisu kyseessä. Miten pääsee (voiko saada julkiselta puolelta lähetteen, jos on yli 40v.)? Mitä muita kokemuksia?
Kommentit (12)
Minä sain julkiselta puolelta lähetteen sterilisaatioon. Tosin kyse ei ollut munajohtimen katkaisusta, vaan tukkimisesta. Sitä ei sitten loppujen lopuksi tehty, ja hyvä niin. Nykyisin kyseinen menetelmä on monissa maissa kielletty, koska aiheutti todella paljon vakavia komplikaatioita.
Mutta tarvitset sen lääkäriajan, saadaksesi lähetteen. Tällä hetkellä on monilla paikkakunnilla vaikeaa tai jopa mahdolonta saada lääkäriaikaa yhtään mihinkään, koska niitä lääkäriaikoja ei ole.
Katkaisu tehdään yleensä vain sektion yhteydessä. Muuten asennetaan klipsit tähystysleikkauksessa.
Vaatii nukutuksen, mutta samana päivänä kotiin. Vatsaonteloon pumpataan kaasua, mikä saattaa aiheuttaa kipua useamman päivän, yksilöllistä miten imeytyy pois. Kaksi pientä arpea jää vatsaan, toinen navan alapuolelle ja toinen vatsan sivuun.
Lähete lääkäristä, itsellä kesti reilun vuoden päästä leikkaukseen (oli jonoa).
Minua kiinnostaisi myös mikä olisi helpoin ja kivuttomin vaihtoehto. Ja tietty hinnat, mieluiten julkisella. Olen 30-v ja en halua lapsia.
Mä sain ajan tälle kuulle. Katson päästääkö lääkäri itse toimenpiteeseen. Kaksi ehtoa täyttyy.
Mulle tehtiin pari vuotta sitten, 41-vuotiaana. Munanjohtimet poistettiin kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Katkaisu tehdään yleensä vain sektion yhteydessä. Muuten asennetaan klipsit tähystysleikkauksessa.
Vaatii nukutuksen, mutta samana päivänä kotiin. Vatsaonteloon pumpataan kaasua, mikä saattaa aiheuttaa kipua useamman päivän, yksilöllistä miten imeytyy pois. Kaksi pientä arpea jää vatsaan, toinen navan alapuolelle ja toinen vatsan sivuun.
Eikös tuo klipsimenetelmä ole juuri se, mistä ollaan luovuttu/luopumassa, koska aiheuttaa paljon komplikaatioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo klipsimenetelmä ole juuri se, mistä ollaan luovuttu/luopumassa, koska aiheuttaa paljon komplikaatioita?
Ei, se oli essure eikä niitä enää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi myös mikä olisi helpoin ja kivuttomin vaihtoehto. Ja tietty hinnat, mieluiten julkisella. Olen 30-v ja en halua lapsia.
Tällä hetkellä ei kai ole tarjolla muuta kuin klipsit tähystyksellä. Olin itse muutaman päivän todella kipeä, mutta oli se sen arvoista.
Aikaisemmin oli Essure, pystyttiin asettamaan ilman nukutusta ja oli osalle tosi hyvä ja kivuton. Osa sai vakavia haittavaikutuksia niin ei nykyään käytetä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä ei kai ole tarjolla muuta kuin klipsit tähystyksellä. Olin itse muutaman päivän todella kipeä, mutta oli se sen arvoista.
Aikaisemmin oli Essure, pystyttiin asettamaan ilman nukutusta ja oli osalle tosi hyvä ja kivuton. Osa sai vakavia haittavaikutuksia niin ei nykyään käytetä Suomessa.
Tää varmaan riippuu sairaalasta, joissakin paikoissa tehdään johdinten poistoja. Operaatio on toki potilaan kannalta ihan samanlainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, se oli essure eikä niitä enää tehdä.
Essure ammuttiin alakautta munajohtimeen, tukki arpeuttamalla johtimet. Klipsit asennetaan tähystyksellä ja niillä puristetaan johtimet kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää varmaan riippuu sairaalasta, joissakin paikoissa tehdään johdinten poistoja. Operaatio on toki potilaan kannalta ihan samanlainen.
Voi kun olisin saanut poiston, ajatus ties missä seilaavista klipseistä häiritsee vähän 😬 Mutta sitä saa mitä tarjotaan (HUS itsellä alueena).
Kysy terveysasemalta. Helppo ja lähes kivuton toimenpide.