Mustikkapiirakkaohje? Sellainen mitä ei voi pilata..
Olen siis todella surkea leipuri, ja nyt tarvitsisin mustikkapiirakan ohjetta (tietty helppoa sellaista). Mustikat on jo, saako kaupasta jotain valmispohjia? Mitä niille mustikoille pitää tehdä? Joku " hyytelö" tms systeemi, etteivät ihan irrallaan ole ja pyöri joka puolelle? Kiitos!!
Kommentit (6)
miten sen huomenna tarjoilen? Suoraan jääkaapistako? Onko sit ihan kova..? Ja mitä sen kanssa, ihan pelkkää vaahdotettua kermavaahtoako, vai onko jotain hyvää lisuketta?
Kaupan pakastealtaasta löydät valmiita pohjia. Käytän itsekin niitä lähes aina, ovat helppoja ja hyviä. Sunnuntailla on hyvä murotaikinapohja, keltainen pakkaus, jossa muistaakseni juuri mustikkapiirakan kuva. Takaa löytyy myöskin muuten ohje, vähän erilainen kun omasi!
Smetan löydät maitohyllyltä, pieni valkoinen purkki, jossa lukee ihan smetana. Löydät varmasti ja kysy jollet löydä! Ja rahka tarkoittaa juuri maitorahkaa :o)
Itse käytän mustikkapiirakan täytteessä smetan tilalla kermaviiliä tai juuri sitä rahkaa eli:
Täyte:
1 prk kermaviiliä tai rahkaa
1 muna
0,5 dl sokeria
Nyt vain kauppaan ja sitten leipomaan! Onnistut varmasti, kun noudatat ohjettasi! Herkullisia hetkiä mustikkapiirakan kanssa!
-minni-:
miten sen huomenna tarjoilen? Suoraan jääkaapistako? Onko sit ihan kova..? Ja mitä sen kanssa, ihan pelkkää vaahdotettua kermavaahtoako, vai onko jotain hyvää lisuketta?
Voit tarjota piirakkaa jo tänään tai huomenna tai ylihuomennakin vielä, se on aina hyvää! Ei kovetu juuri miksikään. Tarjoa suoraan jääkaapista tai vähän pöydällä lämmenneenä. Jos teet juuri tuon mainitsemasi mustikkapiirakan, niin se ei tarvitse mitään lisukkeita, älä turhaan siis tee mitään kermavaahtoja!
Vaniljajäätelö tai vaniljakastike sopisi hyvin sellaiseen mustikkapiirakkaan, jossa ei ole muita maitotuotteita eli sellaiseen joka löytyy sen valmiin piirakkataikinan takaa!
Pitää tosiaan lähteä pian ostoksille.. Onnistuisinpa kerrankin leipomuksissani.. bd
Pakko tulla vielä tänne hehkuttamaan, että kerrankin onnistuin! =) Mustikkapiirakasta tuli tosi hyvä (jopa mies sitä syö, kun yleensä ei mitkään makeat kelpaa). Tein sillä aiemmin laittamallani reseptillä, paitsi että tein pohjankin itse(!). K-kaupasta löysin tosi helpon ohjeen pohjalle (Pirkka). Kerron sen nyt samalla muillekin:
100g leivontamargariinia
1 muna
1/2dl sokeria
3/4dl kauraleseitä
2,5dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
Sulata margariini ja jäähdytä. Sekoita kuivat aineet keskenään. Lisä jauhoseoksen joukkoon muna ja rasva puuhaarukalla sekoittaen. Painele taikina voidellun piirakkavuoan (halk 26cm) pohjalle ja reunoille.
Eli ei varmaan helpompaa ohjetta voi olla, jopa minä onnistuin. Tässä Pirkan ohjeessa oli tuorejuustoa päällä (en tykkää), siksi päädyin siihen toiseen täytteeseen, joka siinä aiemmin mainitsemassani reseptissä.
http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/reseptit/makeat_leivonnaiset/pii…
Mutta en ole koskaan käyttänyt smetanaa *nolona* - millaisessa purnukassa sitä myydään? Ja onko se ohjeessa mainittu rahka sama kuin maitorahka? *älkää naurako tietämättömyyttäni*