Miksi niin monet huutelevat "Venäjä hyökkää tänne koska tahansa"?
Venäjä, Krimin kriisi ja Nato ovat olleet viime aikoina yksi suurimmista puheenaiheista Suomessa. On jotenkin todella hämmentävää lukea netissä eri lehtien artikkeleita uutisointia asioista ja huomata kommenteista kuinka moni siellä onkaan paasaamassa Putinin hulludesta. Hyvätkin uutiset ja rauhanomaiset ratkaisut eivät merkitse mitään sillä Venäjä nyt ei vaan sellaisista pidä kiinni. Idässä nyt vaan ollaan pimeitä ja ennalta-arvaamattomia ja ne ihmiset, jotka eivät usko sodan uhkan olevan realistinen ovat vaan naiiveja idiootteja. Mitä tämä oikeasti on?
Miksi rakentava keskustelu tuntuu puuttuvan täysin? Natoon liittymisellä on hyvät ja huonot puolensa (kuten kaikissa muissakin asioissa), mutta tällä hetkellä äänessä tuntuvat olevan vain ihmiset joiden mielipiteenä on joko ehdoton ei tai ehdoton kyllä. Miksi mediassa ei käsitellä tätä asiaa objektiivisesti vai olenko vain sokea?
Kommentit (12)
En ainakaan itse ole ollut huutelemassa, että Venäjä hyökkää Suomeen nyt, mutta en pidä täysin mahdottomana ajatusta, että Venäjä hyökkäisi tänne parin vuoden päästä.
Jos vuosi/pari vuotta sitten http://www.uusisuomi.fi/asiasanat/ilmatilan-loukkaus oli nämä Suomen ilmatilan loukkaukset. Silloin jo ajattelin, että tässä ei ole kaikki asiat nyt kunnossa ja tuntui aika ikävältä, että täysin röyhkeästi ne tehtiin.
Sitten olivat nämä sotaharjoitukset meidän rajantakana ennen Ukrainan operaatiota. http://yle.fi/uutiset/putin_seurasi_sotaharjoitusta_lahella_viipuria__video/7118083
http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/putin-nosti-asevoimien-valmiustilaa/3002346
Sitten ovat nämä uutiset joissa joku Venäjän sisäpiirissä ollut kertoo, että Venäjä pitää Suomea omana etupiirinään (Andrei Ilarionov).
Minua korpee se, että jos ei katso Venäjää sinisilmäisesti ja päätä pensaaseen työntäen on heti USA intoinen. Minusta kumpikin maa muistuttaa toisiaan yllättävän paljon, kummassakin todella kurja köyhälistö ja suuri rikollisuus kun osa väestöstä taas on upporikkaita.
Minä haluan vain, että Suomi pysyy itsenäisenä.
Venäjän kanssa käytävä kauppa on ihan ok ja Venäjällä paljon mukavia ihmisiä, mutta me emme ole mitään Putinin omaisuutta jota hän joukkoineen määrää.
Suomalaiset on helppo höynäyttää jos kuvittelee, että kaikki muut noudattaa samoja sääntöjä kuin me.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 15:51"]
Minua korpee se, että jos ei katso Venäjää sinisilmäisesti ja päätä pensaaseen työntäen on heti USA intoinen. Minusta kumpikin maa muistuttaa toisiaan yllättävän paljon, kummassakin todella kurja köyhälistö ja suuri rikollisuus kun osa väestöstä taas on upporikkaita.
Venäjän kanssa käytävä kauppa on ihan ok ja Venäjällä paljon mukavia ihmisiä, mutta me emme ole mitään Putinin omaisuutta jota hän joukkoineen määrää.
Suomalaiset on helppo höynäyttää jos kuvittelee, että kaikki muut noudattaa samoja sääntöjä kuin me.
[/quote]
Ja minua korpee se, että jos ei pidä hyökkäystä todennäköisenä on pakko olla sinisilmäinen tai pitää Venäjää oikeudenmukaisena ja mahtavana maana.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 15:51"]
[/quote]
Ja minua korpee se, että jos ei pidä hyökkäystä todennäköisenä on pakko olla sinisilmäinen tai pitää Venäjää oikeudenmukaisena ja mahtavana maana.
[/quote]
En minä vaikka itse en pidä mahdottomana, että Venäjä hyökkäisi.
Sellaiseen, en usko,e ttä yhtäkkiä tänne sinkoutuisivat, mutta se voisi mennä vaikka niin, että alettaisiin lietsoa tyytymättömyyttä Suomen nyky linjauksiin ja Nato myönteisyyteen. Vaaditaan maa-alueita itärajalta korvaukseksi kun Suomi liittyy Natoon tai tekee läheistä yhteistyötä.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 14:12"]
Varmaan siksi kun aiemmin samat ovat hyräilleet yya-ajan mantroja. Nyt ovat huomanneet että ne olivatkin valetta!
[/quote]
Ja se on syy olettaa, että Venäjä hyökkää tänne pikapuoliin?
Jos on seurannut tilanteen kehitystä voi olla paremmin kärryillä kuin jos vain lukee jonkin otsikon sieltä täältä. Kun Krimille saapuivat tunnuksettomat miehet Venäjä valehteli täysin härskisti. Nythän Putin myönsi, että Venäläiset olivat siellä.
Tällähetkellä Itä-Ukrainassa on sama tilanne, siellä on vallattu kaupunkeja Venäläisin apujoukoin joilla ei tunnuksia. Taas Venäjältä valehdellaan täydellisen röyhkeästi asiasta.
On tyhmyyttä uskotella, että Venäjään voisi nyt luottaa. Ihmisille jos valehdellaan niin mitä röyhkeämmin sen tekee sitä helpommin siihen uskotaan. Syy miksi menee läpi on se, että on vaikea tajuat miksi joku niin tekee ja jos avaa silmänsä alkaa pelottaa.
On myös tiedossa, että Venäjällä on tällähetkellä vallassa ihmiset jotka haikailevat Neuovostoliiton aikaisia suurvalta-aikoja. Putinin lähipiiri muodostuu nyt näistä ihmisistä samalla kun Putinilla on suuri kansansuosio.
Se miksi Suomella saattaa olla syytä pelätä on se, että siellä on oikeasti vallalla ihmisiä joiden mielestä Suomi kuuluu Venäjään koska joskus on ollut Venäjän vallan alla. Varmasti Venäjä haluaisi Baltian maat, mutta siellä häärää nyt Nato joten Suomi olisi helpompi valloittaa koska meitä ei Nato tulisi auttamaan.
Tosiaalta meillä on asevelvollisuus ja sitä kautta sotimaan kykenevää porukkaa ja niin järjestäytynyt systeemi, että täältä tulisi vastustusta.
Vaikka monet kritisoivat, että Nato sitä ja tätä niin todellisuudessa Usan kiinnostus tuskin riittää uhraamaan omia sotilaitaan sotaan Eurooppaan. Obama on presidentti joka välttää sotia.
Putin kumppaneineen tietää varsin hyvin, että jos on tarpeeksi röyhkeä voi tehdä mitä mielii, melkein.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 14:38"]
Jos on seurannut tilanteen kehitystä voi olla paremmin kärryillä kuin jos vain lukee jonkin otsikon sieltä täältä. Kun Krimille saapuivat tunnuksettomat miehet Venäjä valehteli täysin härskisti. Nythän Putin myönsi, että Venäläiset olivat siellä.
Tällähetkellä Itä-Ukrainassa on sama tilanne, siellä on vallattu kaupunkeja Venäläisin apujoukoin joilla ei tunnuksia. Taas Venäjältä valehdellaan täydellisen röyhkeästi asiasta.
On tyhmyyttä uskotella, että Venäjään voisi nyt luottaa. Ihmisille jos valehdellaan niin mitä röyhkeämmin sen tekee sitä helpommin siihen uskotaan. Syy miksi menee läpi on se, että on vaikea tajuat miksi joku niin tekee ja jos avaa silmänsä alkaa pelottaa.
[/quote]
Olen kyllä lukenut aiheesta paljonkin. Venäjän poliitikassa on suuria ongelmia ja siellä ihmisten oltavat ovat paikoin surkeat. Enhän minä todellakaan yritä sanoa, että Venäjä on mahtava maa ja he ovat aina reiluja.
En vain todellakaan ole sitä mieltä, että Krimin tapahtumien perustella pitäisi olettaa Venäjän hyökkäävän tänne. Enkä ole lukenut tai kuullut yhdenkään asiantuntijan sanovan, että hyökkäys olisi vakavasti otettava uhka tässä ja nyt.
Cia:n maksamia trolleja. Mediassa ja keskustelupalstoilla on selvästi käynnissä ennennäkemätön anti-venäjä kampanja. Vastaavaa ei ole nähty edes kylmän sodan aikana.
Amerikkalaisten missio on nyt katkaista Venäjän nousu alkuunsa, sillä he tietävät, että Venäjällä on potentiaalia maailmanvallaksi kuten NL osoitti. Jenkit eivät pysty tulevaisuudessa tappelemaan sekä Kiinan, että Venäjän kanssa. Heidän oma imperiuminsa on jo heikkenemässä. Siksi epätoivoiseltakin vaikuttava kampanja nyt.
Ei suomalaiset pelkää venäjän hyökkäystä tänne, mutta muut länsimaalaiset pelkäävät. Suomeen tulevissa turistimäärissä on tullut iso notkahdus kuukaudessa. Ei vain venäläisturistien määrä ole romahtanut ruplan surkean kurssin takia, vaan myös länsimaisten turistien määrässä oli merkittävä lasku muutaman viime viikon aikana. Länsimaalaiset turistit eivät uskalla matkustaa Suomeen levottomuuksien ja sodanpelon takia.
Varmaan siksi kun aiemmin samat ovat hyräilleet yya-ajan mantroja. Nyt ovat huomanneet että ne olivatkin valetta!
Ai miksi? Koska Putin haluaa takaisin kaiken, mikä joskus on ollut Venäjää, on tämän hyvin selvin sanoin ilmaissut. Näkee tämän oikeudekseen, ihan kuin Hitler näki oikeudekseen valloittaa muita Euroopan maita. Me olemme luulleet, että tällaisia muiden maiden valloittajia ei enää ole, kaikille tuli nyt vähän yllätyksenä, että on, eikä Putin kunnioita ketään eikä mitään omien pyrkimystensä tiellä.
Toki kun ottaa huomioon Putinin luomat Venäjän sisäiset olosuhteet, homojen, etnisten ryhmien ja toisinajattelijoiden vainoamisen uusilla laeilla, kehityssuunta on aika selvä. Joka ei välitä oman maansa kansalaisten hyvinvoinnista, ei taatusti välitä muidenkaan maiden. Putin on nyt todistanut olevansa just niin hullu kuin miltä on viime vuodet vaikuttanutkin joten Suomella on tosiaan syytä pelätä, että Venäjä yrittää palauttaa takaisin ne Putinin mielestä "oikeat" ja aluperäiset rajat Venäjän maahan. Irti et pääse, jos olet ikinä historiassa kuulunut Venäjään, on Putinin viesti. SIKSI meillä on täysi syy pelätä, ja tarvitsemme Pohjois-Atlantin liiton eli Naton apua.