Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko paska mutsi kun maksattaisin 17v:n hammaslääkärin peruuttamatta jääneen ajan laskun nuorella itsellään?

Vierailija
04.12.2020 |

17v:lla oli hammaslääkäriaika. Luuli että se on kello 12. Sitten huomasi että aika onkin ollut jo 45min aikaisemmin kuin mitä luuli. Ei soittanut hammaslääkäriin selittäen tilannetta (tämä olisi ehkä auttanut ja saanut vain uuden ajan) Ei tehnyt mitään. Vaikka hänelle oli kerrottu miten tilanteessa toimitaan.

Nyt tippui postilaatikosta 50e lasku. Se on meille suuri summa. Olen työvoimatuella opiskeleva yh-äiti ja lisäksi taloudessamme on toinenkin lapsi. Joulu tulossa ja laskuja riittää muutenkin.
Nuorella on omia säästöjä. Lisäksi voi myydä koulukirjojaan joita ei enää tarvitse, jotka ovat muutenkin myynnissä, tahtoisi näistä rahat itselleen "muutenvain".
Nuori saa pitää oman kuukausittaisen opintotukensa ja rahottaa sillä menojaan.
Toimeentulotukea saamme, mutta näitä peruuttamattoman ajan-laskuja eivät siitä maksa.
Olenko julmuri kun mielestäni hän saisi maksaa tämän laskun itse? Mitä mieltä?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jepjep.lasku kouraan vaan. Onhan jo 17v ja pitäs olla älliä jo päässä. Muistamattomuus maksaa! Saahan esim myöhästymisestäkin huomautuksia.

Joo,lasku kouraan,oma vika!

Vierailija
2/29 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä tuon ikäinen joutaisi ottaa jo vähän vastuuta omasta töppäilystä, vaikka vahinko olisi. Maksakaa puoliksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ja halpa opetus, vain 50 €. Myöhemmin voisi tulla paljon kallimaksi.

Vierailija
4/29 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasku nuorelle, totta kai. Oppii ehkä jotain.

Vierailija
5/29 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole. Ihan hyvä että alkaa jo opettelemaan omien kulujensa maksua, yksittäinen lasku ei ole liian rankka kokemus.

Vierailija
6/29 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuossa ole kahta sanaa, kuka sen maksaa. Tai voithan "pidättää" sen siitä opintotuesta.

Vierailija
7/29 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja jos jättää maksamatta, hammaslääkärilasku on suoraan ulosottokelpoinen. Niin ainakin meille tulevissa laskuissa lukee.

Vierailija
8/29 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole pa.ska.

Vierailija
9/29 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 e on iso raha lapsellesikin. Voisittekohan maksaa puoliksi, kirpaisisi kumpaakin tietysti, mutta ehkä ei liikaa? Ja varmaan 25 e on sen verran teinillekin, että muistaa miten toimia jatkossa?

Vierailija
10/29 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun nuori on kohta jo täysi-ikäinen, joten on jo korkea aika opetella ottamaan vastuuta itsestään, jos ei sitä ole vielä tarvinnut tehdä. Teet vain karhunpalveluksen nuorellesi, jos maksat laskun omista rahoistasi eikä hänen tarvitsisi nyt itse huolehtia seurauksistaan. 50€ on tosiaan vielä pieni summa oppirahoja.

Vierailija
11/29 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuori on itse ajan varannut, maksakoon myös itse. Mutta jos aika on pyytämättä lykätty kouluhammaslääkäriltä, niin oma on ongelmansa. Kuka käskee lähetellä aikoja ihmisille kysymättä, haluavatko he tulla käymään.

Mikäli äippä on varannut ajan, niin äippä maksaa. Älä varaile toisille aikoja.

Vierailija
12/29 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin laittaisin 17-vuotiaan maksamaan itse. Siinäkin tilanteessa, että rahasta ei olisi itsellä tiukkaa. Tuon ikäisen pitää pystyä itse huolehtimaan tuollaiset asiat, muuten saat kohta olla paapomassa aikuista ihmistä. Vierestä seuranneena: äitini varasi veljelleni lääkäriajat vielä sillon kuin veljeni oli 25v.

Vierailija
13/29 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja jos jättää maksamatta, hammaslääkärilasku on suoraan ulosottokelpoinen. Niin ainakin meille tulevissa laskuissa lukee.

Niin, jos olet mennyt hammaslääkäriin ja siitä on laskutettu. Mutta ei sellainen lasku ole ulosottokelpoinen, jossa velotaan käyttämättä jäänyttä aikaa, mikäli henkilö ei ole itse aikaa halunnut ja varannut.

Vierailija
14/29 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nuori on itse ajan varannut, maksakoon myös itse. Mutta jos aika on pyytämättä lykätty kouluhammaslääkäriltä, niin oma on ongelmansa. Kuka käskee lähetellä aikoja ihmisille kysymättä, haluavatko he tulla käymään.

Sivuuta tämä kommentti. Tällaisesta asennetta et halua nuorellesi opettaa! Sillä ei elämässä pitkälle pötkitä...

Vierailija
15/29 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa ei tule 50 pikavoittoa alaikäisille peruuttamattomasta ajasta.

Itse laskuttaisin 17--vuotiaalta sen 50 e. On kohta aikuinen ja nyt on aika alkaa elämään sitä elämää.

Vierailija
16/29 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivuuta tämä kommentti. Tällaisesta asennetta et halua nuorellesi opettaa! Sillä ei elämässä pitkälle pötkitä...

Nuorellakin on perusoikeudet ja sopimusvapaus. Eri asia sitten, jos hänet on määrätty pakkohoitoon, silloin voidaan pakottaa hoitoon.

Se nyt oli ennalta tiedossa, että mammoja ei paljon perusoikeudet ja sopimusvapaudet kiinnosta. Mammojen maailma on normatiivinen suorittajatytön maailma, jossa kumarretaan viranomaisille ja terveydenhuollolle.

Vierailija
17/29 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa on täysin totta, että maksua peruuttamattomasta ajasta ei tarvitse maksaa, mikäli aikaa ei ole varannut itse.

https://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1452/

Vierailija
18/29 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli hampaan "jatkohoitoa" eli sai uuden ajan vastaanotolla viimeksi käydessään.

t.ap

Vierailija
19/29 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos äiti huolehtii lapsen yhdestä asiasta, niin joutuu hoitamaan kaikki asiat... Ei, teini maksaa, eikä unohda seuraavalla kerralla.

Vierailija
20/29 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kunnassa ei tule 50 pikavoittoa alaikäisille peruuttamattomasta ajasta.

Itse laskuttaisin 17--vuotiaalta sen 50 e. On kohta aikuinen ja nyt on aika alkaa elämään sitä elämää.

No juuri siksi ei voi tulla, eikä saisi tulla missään muuallakaan, että jokainen on vastuussa vain ajoista, jotka on itse varannut. Alaikäisille lähetetään yleensä hammaslääkäriajat ilman heidän itsensä myötävaikuttamista. Heillä ei ole mitään velvollisuutta mennä paikalle, elleivät halua, eikä myöskään velvollisuutta perua aikaa, jota eivät ole itse varanneet.

Näin se vaan menee.