Kootaan tänne itsenäisyyspäivämenuja!
Mitäs meinaatte laittaa? Itse aion pysyä jossain yksinkertaisessa, on sen verran pienen lapsen kans muutakin tekemistä.
Meillä joku pieni alkupala, ruislastuja jollain sopivalla täytteellä/dipillä
Pitkään uunissa hautunut paisti laadukkaasta lihasta (vaihtoehtona hirvi tai nauta) Kasvisgratiinia, perunoita jossain muodossa.
Jälkkäriks jotain marjaisaa, muistikoista tai puolukoista, ehkä täytekakku, suklaakonvehteja, kahvia
Tiedän, hieman tylsää. Mut siksi haenkin ideoita :)
Kommentit (51)
Ajattelin syödä sunnuntaina Dr. Oetkerin Ristorante Pizza Salamen, johon lisään 200 grammaa kanafilekuutioita, basilikaa, oreganoa ja päälle vielä yhden kerroksen edamjuustoviipaleita. Jäinen pizza laitetaan 220 asteiseen uuniin noin 12 minuutiksi. Citymarketissa oli tarjous, jolla sai 2 pizzaa 5 eurolla.
Sitten laitan kuuman pizzan isolle lautaselle ja leikkaan sen neljään osaan. Nam. Ruokajuomaksi kurria.
Aika moni huijaa. Kun ihmisillä käy kylässä syömässä, ruokien taso ei ole samaa luokkaa kuin mainitsemanne. Suurin osa ei osaa edes valmistaa karjalanpaistia, suklaafondanteista puhumattakaan.
Meillä tehdään ihan tavallista ruokaa, koska en osaa kokata. Ajattelin tehdä pakasteesta poronkäristystä (valmiiksi leikatut palat) ja perunamuusia. Alkuruoaksi vihersalaatti tyyliin jääsalaattia, kurkkua, paprikaa ja tomaattia. Jälkiruoaksi mustikkapiirakkaa vaniljakastikkeella (maisemakahvilan ohjetta tyylitellen).
Jos ei pakasteesta löydy valmiiksi paloiteltua poronlihaa, niin sitten teen varmaan lihapullia.
Ruissipsejä skagenröralla alkuun, sit teriyakilohi ja Hasselbackan perunat,punakaali-appelsiinisalaatti. Vadelmapannacotta jälkiruuaksi,sit vielä kahvi avec
Vierailija kirjoitti:
Aika moni huijaa. Kun ihmisillä käy kylässä syömässä, ruokien taso ei ole samaa luokkaa kuin mainitsemanne. Suurin osa ei osaa edes valmistaa karjalanpaistia, suklaafondanteista puhumattakaan.
Ehkä eivät halua tarjota sinulle kalliimpaa ruokaa, vaan säästävät sen omalle porukalle?
En ole kyllä edes miettinyt, luultavasti otan jonkun lihaköntin pakkasesta sulamaan. Hirveä tai nautaa. Porkkanoiden, sipulin, valkosipulin ja nesteen kanssa hautumaan uuniin. Muusia kylkeen ja jälkkäriä jos nyt jaksaa. Ehkä pakkasesta jotain jätskiä, se voi olla helpoin. Ainekset olisi itsetehtyä jätskiäkin tehdä, mutta saad nähdä, innostuuko siihen puuhaan.
Tiedän vasta, että pääruoka on naudan ulkofilepaisti. Kaikki muu vielä hakusessa.
Hyvää ja helppoa kirjoitti:
Ajattelin syödä sunnuntaina Dr. Oetkerin Ristorante Pizza Salamen, johon lisään 200 grammaa kanafilekuutioita, basilikaa, oreganoa ja päälle vielä yhden kerroksen edamjuustoviipaleita. Jäinen pizza laitetaan 220 asteiseen uuniin noin 12 minuutiksi. Citymarketissa oli tarjous, jolla sai 2 pizzaa 5 eurolla.
Sitten laitan kuuman pizzan isolle lautaselle ja leikkaan sen neljään osaan. Nam. Ruokajuomaksi kurria.
Kuulostaa tosi maukkaalta, taidan pölliä ideasi ja itsekin tehdä. Yleensä en tuunaa noita pitsoja mitenkään.
Burritoja kana ja kasvistäytteellä. Ollaan jo karjalanpaistit syöty tänään
Vierailija kirjoitti:
Mikähän aloittajan ruoissa on tylsää ja yksinkertaista?
Onko ihmisillä ihan oikeasti realiteetit näin hukassa? Liikaa yltäkylläisyyttä?
Siis tarkoitin kun nuo on niin perusjuttuja (juhlaksi) ainakin meillä. Voishan esim. vaihtaa lihapaistin kuhaan joku vuos, jos oikein rohkenee! ;)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Paahtopaistia ja perunoita+salaattia sekä lakkapannacotta.
Lakkapannacotta kuulostaa hyvälle! :) mut niin kyllä myös pakastepitsalätytkin mitä joku heitti...
Ap
Olen jo vuosia tehnyt sisaruksille ja ystäville monen ruokalajin menun. Haluaisin nytkin koronasta ja pahasta uupumuksesta huolimatta, koska itsenäisyyspäivä on minulle suuri juhla.
Kaikki on kuitenkin mennyt vaikeammaksi, kun siskoni puoliso on kasvissyöjä ja vähän kai allergikkokin. Syön kyllä itsekin mielelläni kasvisruokaa, mutta juhlapäivänä haluaisin laittaa sitä mitä itse haluan ja mikä inspiroi ja tulee helposti mieleen. Uupumuksen takia ei riitä voimat miettiä kauhean paljon järjestelyä. Surettaa kun tietenkin haluaisin tehdä kaikille sopivaa... en ole jaksanut ehdottaa nyyttärityylistä tarjoiluakaan... en tiedä, ehkä huomenna saa vielä innostuksen puuskan.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee mun iäkkäät vanhemmat pitkästä aikaa kylään. Ollaan oltu eristyksissä jo pari kuukautta. Ei olla käyty edes kaupassa vaan tilattu kaikki netistä kotiinkuljetuksella.
Meidän itsenäisyyspäivän menu tulee olemaan seuraava:
- alkuruokana inkiväärillä maustettu porkkanasosekeitto
- pääruokana voitaikinakuoressa paistettua karitsa ulkofilettä, madeirakastiketta, pariisinperunoita, tuoreita herkkusieniä valkosipulivoissa paistettuna sekä vihersalaattia
- jälkiruokana mutakakkua, vaniljajäätelöä ja suolainenkinuskikastiketta (unohdin tilata tuoreet mansikat, joten tällä mennnään)Pandemian aikana ensimmäinen juhlapäivä, jolloin en syö yksin :)
Nam, tulipa nälkä!!!!
Ap
Mustajuurikeitto, blinejä sienisalaatilla ja poromoussella, kahvin kanssa mustikkavalkosuklaakakku (kuten aika monella muulla).
Aika monena vuonna olen tehnyt karjalanpaistia tai poronkäristystä.
Lehtipihvejä maustevoilla, jokin salaattti. Jälkkäriksi marja/hedelmärahkaa. Yksin asun.
Alkuun blinejä smetanan, mädin ja sipulisilpun kanssa. Pääruuaksi yrttistä karitsankaretta sopivilla höysteillä. Ei jälkiruokaa. Ranskalaista crema kuoharia ja portugalilaista pinha punkkua. Ihan yksin kokkailen ja syön.