Kouluttamattomat lisääntyvät eniten
Tilastokeskuksen uuden tutkimuksen mukaan eniten lapsia per pari syntyy sekä kouluttamattoman äidin että isän perheeseen. Pitäisikö lapsilisät olla korkeammat koulutetuilla, ettei Suomi tuhmentyisi? Vähiten lisääntyvät korkeasti koulutetut naiset. Lapsia syntyy näille per pari puolet vähemmän kuin vastaaville kouluttamattomille pareille.
Kommentit (69)
olen itswe tällanen kouluttamaton tyyppi. en ole koskaan jaksanutn keskittyä lukemiseen tai kirjottamiseen, sen sijaan naiminen ja tappeliu sujuu kuin luonnostaan.
peace!
Se on todella pelottavaa, että per sut lisääntyvät holtittomasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitkään yhteiskunnan tuet auta. Olen lapseton dosentti ja ongelmani on se, että olen aina nähnyt miesten lirkuttelun ja lähentymisyritysten läpi. Tieto ihmisluonteesta ja ihmisapinan lajityypillisistä piirteistä lisää tuskaa.
Viisaita sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitkään yhteiskunnan tuet auta. Olen lapseton dosentti ja ongelmani on se, että olen aina nähnyt miesten lirkuttelun ja lähentymisyritysten läpi. Tieto ihmisluonteesta ja ihmisapinan lajityypillisistä piirteistä lisää tuskaa.
Olen tuleva tuplamaisterimies ja erityisesti samaistun viimeiseen lauseeseesi. Haluan aivan liian erilaisia asioita keskimäärin muihin ihmisiin verrattuna, ja se ero on vielä suurempi naisiin verratessa. En todellakaan ryhdy edes yrittämään sietää ketään kodissani :D
Vierailija kirjoitti:
Väestöliitonkin tutkimusten mukaan juuri kouluttautuneet tekevät lapsia kun taas työelämästä syrjäytyneet kouluttamattomat miehet syrjäytyvät myös naisista ja perheistä ja jäävät lapsettomiksi.
https://www.stat.fi/til/synt/index.html
Sama juttu myös päivän Talouselämässä.
Kouluttamattomimmat parit saavat 152 lasta tuhatta koulutukseltaan vastaavaa paria kohden. Korkeasti koulutetut parit saavat 85 lasta vastaavaa tuhatta paria kohden vuonna 2019.
Kokonaishedelmällisyysluvuissa on huomioitu vain Suomessa syntyneet parit. Kuitenkin lapsista 15 % syntyy ulkomaalaistaustaisille äideille.
Ero tulee siis tuosta ulkomaalaisista naisista.
Fakta on, että kouluttamattomat lisääntyvät enemmän. Suomalaistaustaisissa naisissa tilanne on päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Myös koulutettujen naisten lapsiluku on isompi kuin vähemmän koulutettujen. Eli holtittomasti lisääntyvät köyhät ovat silkka urbaanilegenda.
Ei ainakaan tilastokeskuksen mukaan. Perusasteen koulutuksen saanut pari saa lapsia kaksi kertaa enemmän kuin korkea-asteen koulutuksen saanut pari.
Vierailija kirjoitti:
Saisko linkkiä tutkimukseen, kun Tilastokeskuksen omat tilastot kertoo päinvastaista. Matalasti koulutetuilla on pienemmät lapsimäärät kuin korkeasti koulutetuilla.
Tämä johtuu puhtaasti siitä, että muuttotappiopaikkakunnilla on paljon lapsettomiksi jääviä matalasti koulutettuja miehiä. Isoissa kaupungeissa matalasti koulutetut lisääntyvät enemmän.
Olla ei koulu käydä, muttaolla lapsi 25. Abdiqadir.
Vierailija kirjoitti:
Se on todella pelottavaa, että per sut lisääntyvät holtittomasti.
Tässä tutkimuksessa ei mainittu mitään puoluekannoista. Vain peruskoulutukseen varaan jääneitä löytyy varmaan eniten vasemmistopuolueista.
Minulla ei ole ammattia ja on kolme lasta, mutta ammatin aion kyllä opiskella, kunhan pienin (7kk) kasvaa hieman. En raaski heti 9kk iässä hoitoon lykätä, kun mikään pakko ei ole. Ainoat tuet mitä saamme on vanhempainraha miniminä, sekä lapsilisä. Vaikka toisella ei olisikaan ammattia, niin ei se automaattisesti tee sossupummiksi. Olen vielä nuori (23v), joten ehdin kyllä töitä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisko linkkiä tutkimukseen, kun Tilastokeskuksen omat tilastot kertoo päinvastaista. Matalasti koulutetuilla on pienemmät lapsimäärät kuin korkeasti koulutetuilla.
Tämä johtuu puhtaasti siitä, että muuttotappiopaikkakunnilla on paljon lapsettomiksi jääviä matalasti koulutettuja miehiä. Isoissa kaupungeissa matalasti koulutetut lisääntyvät enemmän.
Maaseutukunnissa kuitenkin lisäännyttiin määrällisesti enemmän kuin kaupunkialueilla. Perheet olivat isompia. Sama päti molempiin sukupuoliin, että maalla myös miehille lapsia syntyi enemmän. Uutena tutkimuksiin on tullut miesten hedelmällisyysluku. Maaseudulla miesten hedelmällisyysluku oli noin 0,4 lasta naisia alempi. Kaupungeissa ei ollut eroa miesten ja naisten hedelmällisyyslukujen välillä.
Mä olen korkeasti koulutettu ja mulla 4 lasta :)
Onneksi en halua lapsia, jos haluaisin, en tiedä koska niitä voisin tehdä. Oon 29 ja sain maisteripaperit hetki sitten. Viran saamiseen menee noin 5-8 vuotta. Ei lastenteko houkuta 35-vuotiaana.
http://tilastokeskus.fi/til/synt/2019/02/synt_2019_02_2020-12-04_tie_00…
Siinä on tilastokeskuksen juttu.
Mitä korkeampi koulutettu nainen on niin sitä vähemmän lapsia nainen synnyttää.
Mitä kouluttamatompi nainen on sitä enemmän lapsia nainen synnyttää.
Ylipäätänsä mitä paremmpin naiset on työelämässä mukana sitä vähemmän syntyy lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Myös koulutettujen naisten lapsiluku on isompi kuin vähemmän koulutettujen. Eli holtittomasti lisääntyvät köyhät ovat silkka urbaanilegenda.
Varmaan, juu. Tossa lähelläkin asuu yks, jolla 7 vanhinta huostassa, nuorin kotona. Äiti ei ole eläissään edes yhtä viikkoa työtä tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idioluutio on totta. Suurimmat perheet on X:n polven sosiaalipummeilla ja kehitysmaalaisilla.
Tästä mennään muutama sata vuotta eteenpäin, niin aaaettä.
Eiköhän ne keskimäärin suurimmat perheet ole lestadiolaisilla.
Kun muutama sata vuotta mennään eteenpäin, väestö koostuu maaha nmuut tajataus taisista ja lestadiolaisista. Muut suomalaiset ovat käyneet vähiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin eli hyvin koulutetuilla lapsiluku vastaa toivottua
Itse asiassa moni hyvin koulutettu ei ehdi saada lapsia. Ammattiin valmistutaan noin 30v iässä, omakotitalo hankintaan 35v iässä ja sen jälkeen, kun aloitellaan ensimmäisen lapsen hankintaa, niin hedelmällisyys on jo niin heikko, että hyvä kun yksi lapsi ehditään saada, ja se yksikin lapsi syntyy usein erityislapsena, kun äidillä on niin paljon ikää.
Tutkimusten mukaan vanhojen äitien lapset ovat älykkäämpiä, joten ei nyt kovin erityislapsia. Mutta lapsiluku jää kyllä matalammaksi pitkän koulutuksen takia.
Omat huomioni ovat nämä.
Eli koulutetut naiset hankkii keskimäärin sen 1 lapsen ja harva koulutettu nainen jää lapsettomaksi.
Kouluttamattomat naiset taas tekevät lapsia keskimäärin 2-4 mutta kouluttamattomista naisita useampi jää lapsettomiksi.
Eli rautalangasta väännettynä:
Koulutettu nainen hommaa usein sen yhden lapsen ja harva koulutettu nainen on lapseton.
Kouluttamaton nainen hommaa usein lapsia 2-4 mutta taas sitten kouluttamaton nainen on useammin lapseton kuin koulutettu nainen.
Tilastokeskuksen mukaan kouluttamattomat naiset saa eniten lapsia suomessa ja vähiten saa korkeakoulutetut naiset. Syntyvyys on laskenut kaikissa pohjoismaissa 2000-luvulla.
Pitäisin rotujakoa vanhentuneena. Ei täältä ihmiset lopu. Ilmastopakolaisia alkaa tulevaisuudessa tulvimaan tänne pilvinpimein kun niiden omat elinalueet ovat tuhoutuneet elinkelvottomiksi. En olisi huolissani jos nykyään lapsia ei tehtailla urakalla, päinvastoin kannattaa harkita entistäkin tarkempaan.