Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luin taas muutaman YAMK työn

Vierailija
04.12.2020 |

Huh ja hei. Ja näiden tekijät rinnastetaan maistereihin?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Popparit esille, here we go again!

Vierailija
42/53 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse valmistunut yliopistolta (kaksi maisterin tutkintoa ja tohtorin tutkinto). Olen opettanut sekä yliopistossa että kahdessa ammattikorkeakoulussa. Olen myös ohjannut opinnäytetöitä.

Erot ovat valtavat! Parhaat gradut ovat parempia kuin huonoimmat väitöskirjat. Parhaimmat AMK-opinnäytetyöt ovat parempia kuin heikko-tai keskitasoiset gradut. Olen nähnyt sekä huikeita että surkeita opinnäytetöitä kaikilla koulutusasteilla. Siksi tuntuu turhalta verrata koulutustasojen välillä, kun yksilöiden väliset erot vielä suuremmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luepa pari huonoa gradua myös.

Miten joku jaksaa? Ärsyttääkö, kun toiset saa amk-tutkinnolla töitä, mutta sinä et yliopistotutkinnolla?

Ja niin, minulla on tutkinto molemmista.

Ja pidät niitä rinnastettavina?

No vaikken pitäisi, niin vielä vähemmän jaksaisin lukea kenenkään opinnäytetöitä läpi ja sitten raivosta kihisten avautua siitä täällä. Mulle on ihan sama rinnastaako joku ne tutkinnot vai ei. Ei ole minulta pois. Itse tiedän, mitä olen opiskellut ja mitä se on vaatinut. That's it.

Vierailija
44/53 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinähän naureskelette. Tilastokeskuksen "Suomi lukuina 2020" läystäkkeessä oli mm tilasto, jossa listattiin työllistymisiä (taisi olla sivu 14). prosentteja en muista, mutta tässä järjestyksessä "ylhäältä alas":

1. Erikoisammattitutkinto

2. Ylempi ammattikorkeatutkinto

3. Lisensiaatti

4. Ammattikorkea

5. Yliopisto

Kaksi kärjessä olevaa "selvästi omassa kastissaan".

Hups, miten se yliopisto noin surkeat työllistymisprosentit tarjoaa?

YAMK:n voi opiskella vasta, kun on jo muutaman vuoden ollut työelämässä. Myös eat suoritetaan työelämässä saatujen taitojen avulla.

Syyt ja seuraukset meni nyt vähän sekaisin...

Vierailija
45/53 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinähän naureskelette. Tilastokeskuksen "Suomi lukuina 2020" läystäkkeessä oli mm tilasto, jossa listattiin työllistymisiä (taisi olla sivu 14). prosentteja en muista, mutta tässä järjestyksessä "ylhäältä alas":

1. Erikoisammattitutkinto

2. Ylempi ammattikorkeatutkinto

3. Lisensiaatti

4. Ammattikorkea

5. Yliopisto

Kaksi kärjessä olevaa "selvästi omassa kastissaan".

Hups, miten se yliopisto noin surkeat työllistymisprosentit tarjoaa?

YAMK:n voi opiskella vasta, kun on jo muutaman vuoden ollut työelämässä. Myös eat suoritetaan työelämässä saatujen taitojen avulla.

Syyt ja seuraukset meni nyt vähän sekaisin...

Tyypillinen amkkilainen siis.

Vierailija
46/53 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse valmistunut yliopistolta (kaksi maisterin tutkintoa ja tohtorin tutkinto). Olen opettanut sekä yliopistossa että kahdessa ammattikorkeakoulussa. Olen myös ohjannut opinnäytetöitä.

Erot ovat valtavat! Parhaat gradut ovat parempia kuin huonoimmat väitöskirjat. Parhaimmat AMK-opinnäytetyöt ovat parempia kuin heikko-tai keskitasoiset gradut. Olen nähnyt sekä huikeita että surkeita opinnäytetöitä kaikilla koulutusasteilla. Siksi tuntuu turhalta verrata koulutustasojen välillä, kun yksilöiden väliset erot vielä suuremmat.

Ja keskimäärin ne ei-niin akateemisesti lahjakkaat löytyvät amkista.

Vierailija
47/53 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla aloilla pätevyyden saaminen edellyttää ylempää korkeakoulututkintoa tai joku julkinen virka. 

Yamk on siis pakollinen paha, joka suoritetaan et pääsee takas oikeisiin töihin. Pari kaveria on raksainssejä ja suunnittelijoita yli 10 vuoden työkokemuksella. Kokemuksen puitteissa saisivat pätevyydet korkeimpiin luokkiin kuten poikkeuksellisen vaativa kohde. Mutta amk-koulutus ei siihen riitä. Siispä yamk-lappu kun sen saa vaivattomasti. Jos on yli 10 vuotta menestyksekkäästi suunnitellut kerrostaloja alusta loppuun niin yamk on pelkkä muodollisuus. 

Vierailija
48/53 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä suurin osa YAMK töistä on silkkaa kuraa, ja gradusta taas suurin osa keskitasoa, silkkaa kuraa olevat sentään älytty piilottaa.

Mennäänpä lähtöruutuun - kuinka monta yliopiston/korkeakoulun pro gradu -työtä ja AMK-lopputyötä olet virallisesti arvioinut, siis ollut nimettynä tarkastajana?

/yliopistomies

Vierailija
49/53 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on esimiehenä YAMK sosionomi. Ei hallitse työtään yhtään. Hänet nimettiin esimieheksi, koska ylempi tutkinto. Työpaikkaa haki kaksi AMK tutkinnon suorittanutta, jotka olis suoriutunut hommasta paremmin. Tunnen nämä kaikki. Itse olen käynyt yliopiston.

Minkä olen usein huomannut, yleensä YAMK suorittaneet pitää itseään paaaljon korkeampitasoisena kuin kollegansa, jotka on "vain" AMK käyneitä. Vaikka mun silmin katsottuna kyse on samanlaisesta ja samanasteisesta koulutuksesta, en näe mitään työntekoon liittyvää lisäarvoa YAMK tutkinnosta verrattuna AMK tutkintoon.

Vierailija
50/53 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on alkanut näyttää, että todella monella ainakin sosionomeista on YAMK tutkinto, ja jos joku romahduttaa tutkinnon arvon niin liikakoulutus.

Palkassa tuo YAMK ei taida paljon näkyä, vai olenko väärässä?

Vierailija
51/53 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luepa pari huonoa gradua myös.

Miten joku jaksaa? Ärsyttääkö, kun toiset saa amk-tutkinnolla töitä, mutta sinä et yliopistotutkinnolla?

Ja niin, minulla on tutkinto molemmista.

Miten helvetissä te ihmiset jaksatte jänkätä näistä iän ikuisista tutkinnoista? Ja tämäkin tässä valehtelee, että on tutkinto molemmista. Ihan niin kuin sillä nyt olisi mitään merkitystä, miten on jotain paskaa kirjoittanut kirjoihin ja kansiin. Voi jumalauta lopettakaa jo.

Vierailija
52/53 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimustasot ovat erilaiset eri paikoissa, ei näitä kannata verrata keskenään. Se on totta, että itsekin ihmettelin työkaverin saaneen amk-lopputyöstään arvosanaksi 4, oli tasoltaan omasta mielestäni aika heikko... Huonoja graduja löytyy myös, mutta kyllähän niissä suurimmassa osassa on jokin akateeminen taso, harva tarkastaja muuten päästää edes arviointivaiheeseen (tarkastajalla käyttäminen ei toki pakollinen tätä varten, mutta suositeltava).

Graduja arvostelleet eivät ehkä itse ole gradua väsänneet koskaan? Helpompi aina arvostella muiden tekemiä, kuin tehdä itse ;).

- 2 gradua kasaan saanut

Vierailija
53/53 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on esimiehenä YAMK sosionomi. Ei hallitse työtään yhtään. Hänet nimettiin esimieheksi, koska ylempi tutkinto. Työpaikkaa haki kaksi AMK tutkinnon suorittanutta, jotka olis suoriutunut hommasta paremmin. Tunnen nämä kaikki. Itse olen käynyt yliopiston.

Minkä olen usein huomannut, yleensä YAMK suorittaneet pitää itseään paaaljon korkeampitasoisena kuin kollegansa, jotka on "vain" AMK käyneitä. Vaikka mun silmin katsottuna kyse on samanlaisesta ja samanasteisesta koulutuksesta, en näe mitään työntekoon liittyvää lisäarvoa YAMK tutkinnosta verrattuna AMK tutkintoon.

Tässä koko keskustelun ydin, yamkin käyneiden itseriittoisuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän