Unelmiesi Joulu
Millainen se on tai olisi?
Mikä tekee sinun joulustasi hyvän?
Kommentit (15)
Kiireetön tunnelma. Joulusiivot ynnä muut on saatu ajoissa valmiiksi.
Aattoaamuna joulupuuro. Lenkki koiran kanssa isojen lumihiutaleiden leijaillessa hiljaa taivaalta. Lunta on sen verran, että äänet vaimentuvat pehmeäksi. Kävelemme kirkkomaan kautta. Sytytän muualla lepäävien kiven juureen hautakynttilän niille, joita muistan haikealla lämmöllä, osaksi sitä suurta kynttilöiden merta.
Kotipihassa muutama jäälyhty. Terassilla pari kynttilää ja kuusenhakoja.
Sisällä tunnelmavaloja siellä täällä. Jouluruokien tuoksut jo leijuvat. Toisaalla
talossa tuoksuu kuusi, hyasintti, jouluomena, appelsiini, kaneli...
Sängyssä ne lakanat, jotka kuuluvat jouluun. Jo vanhat, mutta rakkaat.
Joulusaunasta putkahtaa onnellista väkeä.
Jouluaterian jälkeen keittiö siivoontuu kuin itsestään. Lahjojen jakoa, niitä on sopivasti. Vielä on tärkeää lapsille saada ne vanhat tutut rasiat, joissa on joka vuosi samoja joulukarkkeja. Aina yksi jouluinen suklaatikkari joukossa. Ja lakupiippu, ettei kaikki ole pelkkää suklaata. Koiralle on oma lahjapaketti, se on meistä riemukkain paketin avaaja ja lapsenomaisin muutenkin nykyään. Jos minua ei lasketa.
Iloinen mieli leijuu ilmassa. Kiitollisuus väreilee. Soitamme joillekin läheisille joulupuhelut. Hei mitä kuuluu? Hyvää tännekin. Olette rakkaita.
Olemme ennen joulua saaneet kuulla, että perheenjäsenemme sairauteen onkin löydetty nyt parannuskeino eikä se enää etene. Mediankin uutisvirta osuu olemaan vapaa ahdistavista uutisista, vihasta ja onnettomuuksista juuri tänä jouluna.
Illan hiljaisuudessa otan hetken itselleni. Kuuntelen joulumusiikkia, annan ajatusten vaeltaa.
Illan taittaessa yötä kohti lähden vielä kävelylle. Tiet ovat hiljaisia. Taivaalla tuikkii tähtiä. Etäämpänä katuvaloista pystyy erottamaan linnunradankin. Saan lahjakseni haaleat revontulet, ne riittävät hyvin. Kirkkomaan kohdalla katson, että liekki lämmittää yhä sinua. Juttelemme muutaman lauseen. Kyllä minä tiedän, että sinä kuulet, koska minäkin kuulen sinut.
Joulun rauha asuu sydämessä.
Jouluyöksi nukahdan käsi rakkaani iholla.
Parhaat joulut on ne, jotka vietän parhaiden ystävieni kanssa.
Herätään aamulla rauhassa ilman herätyskelloa ja avataan viimeiset luukut joulukalentereista. Aamupalaksi esimerkiksi riisipuuroa ja jouluohjelmia. Jos on hyvä keli niin käydään ulkona kävelemässä valoisaan aikaan. Päivällä katotaan joku ennen 80-lukua tehty leffa, esim. Guns of Navarone.
Jouluruuaksi pääosin valmiita ruokia kuten Saarioisten laatikoita, kalkkunaa, rosollia, ja itsetehtyä porkkalaa. Jälkiruuaksi joku itsetehty leivonnainen tai kiisseli. Ruuan jälkeen nokoset ja yleensä Pukki on juuri nokosten aikana tuonut lahjat kuusen alle ja herätessä ruvetaan lahjojen avaamiseen ja ihmettelyyn. (Lahjoja on yleensä aika paljon, koska pidän niiden ostamisesta.)
Ilta menee hengaillessa, napostellaan, poltetaan kynttilöitä ja ehkä katotaan vielä joku leffa tai pelataan jotain.
Eli rentoa kiireetöntä ajanviettoa parhaiden ystävien seurassa.
Omassa kodissa läheisten kanssa. Ulkona olisi lunta ja lapset olisivat edellisenä iltana tehneet jäälyhtyjä pihalle. Keittiöstä tulvisi ihana tuoksu, kun laatikot olisivat onnistuneet. Oltaisiin valmisteltu ne siskon ja anopin kanssa.
Syötäisiin riisipuuroa, katsottaisiin joulurauhan julistus ja arvuuteltaisiin kuka saisi mantelin. Ei olisi mikään kiire mihinkään. Ennen saunaa käytäisiin pienellä kävelyllä koiran kanssa.
Ruuan jälkeen jaettaisiin lahjat. Niitä olisi kohtuullisesti ja ne olisi tarkkaan mietitty. Illalla laitettaisiin takkaan tulet, juotaisiin glögiä ja pelattaisiin yhdessä lahjaksi saatua peliä ja rakennettaisiin legoilla.
Vierailija kirjoitti:
Luxusmökissä Levillä sieltä saa hyviä kuvia Instaan.
Muru on ostanut paljon lahjoja ne on kulta ja hopea kääreissä ja saan juuri niitä merkkejä mitä olen aina halunnut.
Hän hieroo minua hellästi takkatulen loisteessa karhun taljan päällä ja antaa viintä.
Minulla on valkoiset villa vaatteet ja tänä jouluna ne ei pistele ne villat.
Ulkona moottorikelkka hakee meidät menemme igluun glökille. Muru on järjestänyt niitä revon tulia että saamme hyviä kuvia. Hälle olen pannut saamelaisasun niin näyttää tosi hotilta kuvissa mun kanssa höyryävä muki kädessä.
Paras lahja kahden uuden laukun ja iphonen lisäksi on matkalippu Dupaihin jonne olen jo pitkään halunnut.
"Dupaihin" ei päästetä jos ei osaa kirjoittaa paikan nimeä edes oikein, sori.
Sellainen kun on ennenkin ollut: ollaan kotona miehen ja kissojen kanssa, syödään hyvin, levätään ja luetaan hyviä kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Luxusmökissä Levillä sieltä saa hyviä kuvia Instaan.
Muru on ostanut paljon lahjoja ne on kulta ja hopea kääreissä ja saan juuri niitä merkkejä mitä olen aina halunnut.
Hän hieroo minua hellästi takkatulen loisteessa karhun taljan päällä ja antaa viintä.
Minulla on valkoiset villa vaatteet ja tänä jouluna ne ei pistele ne villat.
Ulkona moottorikelkka hakee meidät menemme igluun glökille. Muru on järjestänyt niitä revon tulia että saamme hyviä kuvia. Hälle olen pannut saamelaisasun niin näyttää tosi hotilta kuvissa mun kanssa höyryävä muki kädessä.
Paras lahja kahden uuden laukun ja iphonen lisäksi on matkalippu Dupaihin jonne olen jo pitkään halunnut.
Tämä on pakko olla Torpan Maisan unelmajoulu.
Pienellä kirjaimella kirjoitettu. Voi kunpa kaikki sen oppisivat.
Olisin matkoilla. Jossain niistä lukuisista kiinnostavista kohteista, joissa haluan käydä. En viettäisi joulua mitenkään.
Sekundavaihtoehto eli tämä joulu:
Nukutaan niin pitkään kuin huvittaa. Syödään kevyt aamiainen. Ulkoillaan. Syödään riisipuuro. Valmistelen jouluruokia, otetaan ehkä päiväunet. Puoliso lämmittää saunan, minä laitan joulupöydän viittä vaille valmiiksi. Saunotaan rauhassa, käydään useampaan kertaan vilvoittelemassa tähtitaivaan alla. Syödään joulupäivällinen. Tehdään glögiä tai otetaan konjakkia ja siirrytään takan ääreen. Annetaan toisillemme lahjat, juodaan glögiä/konjakkia ja nautitaan takkatulesta, jutellaan, luetaan.
Toiveissa on tuo kuulas tähtitaivas.
Vierailija kirjoitti:
Pienellä kirjaimella kirjoitettu. Voi kunpa kaikki sen oppisivat.
Jospa se oli otsikossa tarkoituksella tehty, kun on kyse The Joulusta?
Minulla on kaksi vaihtoehtoa unelmieni joulusta. Toisessa minä saisin järjestää koko perheelle ja suvulle joulun. Kaikki herkut, syömiset ja juomiset oikein viimeisen päälle jne. Koti koristelu kauniisti. Perheellä tarkoitan, että olisi mies ja lapsia ja molempien puolelta vanhemmat ja mahdollisesti sisaruksetkin ja koko päivän tohinaa ja mukavaa yhdessäoloa. Toinen vaihtoehto olisi umpirakastuneena kahdestaan jonkun ihanan miehen kanssa vaikka mökillä. Edelleen herkut viimisen päälle ja kuunneltais musiikkia, ulkoiltais, saunottais, nukuttais päiväunia ja rakasteltais. Kumpikaan näistä ei ole koskaan toteutunut. Olen yksinäinen "vanhapiika", joka ei koskaan saanut perhettä ja joulu on minulle lähinnä vaan surullista aikaa, jonka toivon menevän nopeasti ohi. Tiedän, että joillekin sukujoulun järjestäminen on tai olisi painajainen, mutta mulle se olisi unelma.
Aattoaamuna lähdettäisiin miehen kanssa kuntosalille pariksi tunniksi. Sitten kun tulisimme kotiin, söisimme raejuustoa johon on piilotettu manteli (raejuustoa siksi kun se näyttää vähän riisipuurolta). Täydellinen aloitus joululle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi vaihtoehtoa unelmieni joulusta. Toisessa minä saisin järjestää koko perheelle ja suvulle joulun. Kaikki herkut, syömiset ja juomiset oikein viimeisen päälle jne. Koti koristelu kauniisti. Perheellä tarkoitan, että olisi mies ja lapsia ja molempien puolelta vanhemmat ja mahdollisesti sisaruksetkin ja koko päivän tohinaa ja mukavaa yhdessäoloa. Toinen vaihtoehto olisi umpirakastuneena kahdestaan jonkun ihanan miehen kanssa vaikka mökillä. Edelleen herkut viimisen päälle ja kuunneltais musiikkia, ulkoiltais, saunottais, nukuttais päiväunia ja rakasteltais. Kumpikaan näistä ei ole koskaan toteutunut. Olen yksinäinen "vanhapiika", joka ei koskaan saanut perhettä ja joulu on minulle lähinnä vaan surullista aikaa, jonka toivon menevän nopeasti ohi. Tiedän, että joillekin sukujoulun järjestäminen on tai olisi painajainen, mutta mulle se olisi unelma.
Tästä viestistä tuli surullinen mieli :(
Ymmärrettävästi sitä kaipaa puolisoa elämäänsä arkeen ja juhlaan, mutta mitä tulee jouluun, niin sen sukujoulun voisi järjestää hyvin ilman miestäkin, ja esim itselläni on tapana järjestää ystävilleni joulujuhlat jonain joulun välipäivinä, mistä on tullut merkittävä osa jouluperinnettä niin itselleni kuin ystävillenikin. Eli vaikka kumppania ei olekkaan, ei joulua tarvitse viettää yksin...
Vierailija kirjoitti:
Kiireetön tunnelma. Joulusiivot ynnä muut on saatu ajoissa valmiiksi.
Aattoaamuna joulupuuro. Lenkki koiran kanssa isojen lumihiutaleiden leijaillessa hiljaa taivaalta. Lunta on sen verran, että äänet vaimentuvat pehmeäksi. Kävelemme kirkkomaan kautta. Sytytän muualla lepäävien kiven juureen hautakynttilän niille, joita muistan haikealla lämmöllä, osaksi sitä suurta kynttilöiden merta.
Kotipihassa muutama jäälyhty. Terassilla pari kynttilää ja kuusenhakoja.
Sisällä tunnelmavaloja siellä täällä. Jouluruokien tuoksut jo leijuvat. Toisaalla
talossa tuoksuu kuusi, hyasintti, jouluomena, appelsiini, kaneli...Sängyssä ne lakanat, jotka kuuluvat jouluun. Jo vanhat, mutta rakkaat.
Joulusaunasta putkahtaa onnellista väkeä.
Jouluaterian jälkeen keittiö siivoontuu kuin itsestään. Lahjojen jakoa, niitä on sopivasti. Vielä on tärkeää lapsille saada ne vanhat tutut rasiat, joissa on joka vuosi samoja joulukarkkeja. Aina yksi jouluinen suklaatikkari joukossa. Ja lakupiippu, ettei kaikki ole pelkkää suklaata. Koiralle on oma lahjapaketti, se on meistä riemukkain paketin avaaja ja lapsenomaisin muutenkin nykyään. Jos minua ei lasketa.
Iloinen mieli leijuu ilmassa. Kiitollisuus väreilee. Soitamme joillekin läheisille joulupuhelut. Hei mitä kuuluu? Hyvää tännekin. Olette rakkaita.
Olemme ennen joulua saaneet kuulla, että perheenjäsenemme sairauteen onkin löydetty nyt parannuskeino eikä se enää etene. Mediankin uutisvirta osuu olemaan vapaa ahdistavista uutisista, vihasta ja onnettomuuksista juuri tänä jouluna.
Illan hiljaisuudessa otan hetken itselleni. Kuuntelen joulumusiikkia, annan ajatusten vaeltaa.
Illan taittaessa yötä kohti lähden vielä kävelylle. Tiet ovat hiljaisia. Taivaalla tuikkii tähtiä. Etäämpänä katuvaloista pystyy erottamaan linnunradankin. Saan lahjakseni haaleat revontulet, ne riittävät hyvin. Kirkkomaan kohdalla katson, että liekki lämmittää yhä sinua. Juttelemme muutaman lauseen. Kyllä minä tiedän, että sinä kuulet, koska minäkin kuulen sinut.
Joulun rauha asuu sydämessä.
Jouluyöksi nukahdan käsi rakkaani iholla.
Ihanasti kirjoitettu 😍
Karibian risteilyllä. Ala carte ruokaa (pihviä, pastaa, jne). Lämpöä piisaa.
Oi, olisi ihana kuulla mikä on kelläkin se juttu.