Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perheenne aamiainen

Vierailija
04.12.2020 |

Mitä kaikkea teillä syödään ja on tarjolla aamiaiseksi? Uuvuttaa, kun meillä lapsille pitää olla niin laaja valikoima vaihtoehtoja aina saatavilla ja näihin vaihtoehtoihin liittyy myös erilaisia mm. eettisiä vaatimuksia. Haen vertailupohjaa, että mikä on normaalia.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapset syö yleensä puuroa tai leipää, toinen heistä välillä mysliä. Viikonloppuna voi saada esim. muroja.

Sokeria eri muodoissaan joka aamu.

Tarjoa sä omille lapsilles mitä haluat, niin mä tarjoan omilleni. Ei mua kiinnosta kommentoida sun lasten aamupalavalintaa, samaa olettaisin muilta ihmisiltä. En oikein usko, että omien lasteni aamupala poikkeaa juurikaan keskiverrosta.

Poikkeaa se. Meidän lapset eivät ole syöneet puuroa sen jälkeen, kun 2 vuotta täyttivät. Meillä syödään aina muroja. Myös itse syön muroja.

Ohis

Mistä sä tiedät, että teidän perheen aamupala on juuri se keskiverto?

En tunne ketään, joka söisi puuroa. Meidän piirissämme me olemme keskivertoja. Koko maailmaa en pysty vertailuun ottamaan.

Vierailija
22/61 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpikin tekee itselleen sellaisen munakkaan, minkä varmauudella syökin. Suolaa siihen ei käytetä, koska sitä on muissa sapuskoissa turhan paljon muutenkin. 6 kpl luomukananmunia menee, 2 dl levätöntä luomukermaa ja itsekasvatettua luomupersiljaa sekaan (ei varsitikkuja!) ja Rasilaisen luomuhapankaalta. Mundokahvia pari törpöllistä luomutäysmaidolla, ja sillä pärjää hyvin tuonne 11 saakka, jolloin nautimme isot törpöt omatekoista haudutettua juomaa: vadelmanlehtiä, chocopeppermint- lehtiä ja fenkolin varsia ja lehdyköitä, kaikki omalta luomumaalta. Varmaan 10 vuotta mennyt noilla ja terveitä ollaan oltu:-)

Mä muistan sun kommentit muistakin ketjuista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nutellan kohdalla pärskähti kahvit näppikselle, kiitti vaan!

Vierailija
24/61 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tekee omansa, myös vkl-aamuna kun syödään usein yhdessä.

Arki: Mies illalla tekemiään leipiä, keittää kahvin meille molemmille. Minä: pari munaa pannuun kokkeliksi, paistan samalla lapselle yhden veteläksi jäävän keltuaisen, kahvia. Lapsi: Paistettu keltuainen, leipä, vihannes, hedelmä ja teetä, joskus puuroa, joskus jogurttia.

Vkl: kahvi/tee, tuoremehu, paahtoleipä hunajalla tms, vihanneksia, nälän mukaan leipä leikkeleineen tai pelkät leikkeleet ja juustot, jogurtti marjoilla ja pähkinöillä. Tää on enempi brunssi, meillä ei syödä lounasta eikä kukaan halua aamupalaa ennen 10.

Vierailija
25/61 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapset syö yleensä puuroa tai leipää, toinen heistä välillä mysliä. Viikonloppuna voi saada esim. muroja.

Tarjoa sä omille lapsilles mitä haluat, niin mä tarjoan omilleni. Ei mua kiinnosta kommentoida sun lasten aamupalavalintaa, samaa olettaisin muilta ihmisiltä. En oikein usko, että omien lasteni aamupala poikkeaa juurikaan keskiverrosta.

Poikkeaa se. Meidän lapset eivät ole syöneet puuroa sen jälkeen, kun 2 vuotta täyttivät. Meillä syödään aina muroja. Myös itse syön muroja.

Ohis

En tunne ketään, joka söisi puuroa. Meidän piirissämme me olemme keskivertoja. Koko maailmaa en pysty vertailuun ottamaan.

Ootko sä lähettänyt kaikille sun tuntemilles ihmisille kyselylomakkeen, jossa selvitetään, syödäänkö heidän perheissään puuroa, vai mistä tietosi ovat peräisin?

Vierailija
26/61 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruisleipä on varmaan eniten käytetty aamiainen meillä, jonka päälle laitellaan vaihdellen salaattia, kurkkua, tomaattia, avokadoa, graavilohta tai paistetaan kananmunia. Lisänä hedelmä.

Tänään on perinteistä kaurapuuroa, jonka päällä voita ja lapsilla myös omenasosetta. Myös muita puuroja (ruis-, manna- ja riisipuuro) on toisinaan.

Välillä tehdään ihan vain smoothieita ja oma lempparini on marjarahka.

Sä et varmaan käy töissä, tai olet jokin ihmeellinen aamuvirkku.

Hauska olettamus, teen meinaan kahta työtä ja työviikkoni ovat n. 60 h viikossa, mutta kyllä minä silti ehdin aamupalan laittamaan. 

Vierailija
27/61 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Ootko sä lähettänyt kaikille sun tuntemilles ihmisille kyselylomakkeen, jossa selvitetään, syödäänkö heidän perheissään puuroa, vai mistä tietosi ovat peräisin?

Etkö sinä harrasta small talkia?

Kerran työpaikalla lounaalla oli 10-12 hengen keskustelu. Kaikki kaverini tiedän. Omat vanhempani ja appivanhempani tiedän. Veljeni on kertonut juovansa pelkkää kahvia. Olemme uusperhe, jossa miehellä on useampi aikuinen lapsi, olen lomilla nähnyt miten he syövät. Jne.

Kaksi puuronsyöjää on tässä ollut: oma äitini 81 v ja anoppini 75 v.

Vierailija
28/61 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n huushollissa syödään aamiaiseksi tavallisesti leipää. Sitä pitää olla eri sortteja ja päälle pitää olla saatavilla:

- Margariini (yhdelle laktoositon 40 %, toiselle Keijun pelkistä kasvisrasvoista tehtyä, muille Oivariini)

- Neitsytoliiviöljy

- Tomaatti

- Juusto

- Philadelphia

- Maapähkinävoi (palmuöljytön)

- Nutella

- Hummus

- Hillo

- Hunaja

- Banaani

- Omppu

Lisäksi on löydyttävä maitoa, mielellään kauramaitoa ja/tai mehua, kaakaota, jogurttia.

Jos jotain puuttuu, seuraa valitusta. Ja vaikka olisi kaikkea, seuraa valitusta vähistä vaihtoehdoista. 

Eihän toi ole mitenkään hankalaa.

Vierailija
29/61 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruisleipä on varmaan eniten käytetty aamiainen meillä, jonka päälle laitellaan vaihdellen salaattia, kurkkua, tomaattia, avokadoa, graavilohta tai paistetaan kananmunia. Lisänä hedelmä.

Tänään on perinteistä kaurapuuroa, jonka päällä voita ja lapsilla myös omenasosetta. Myös muita puuroja (ruis-, manna- ja riisipuuro) on toisinaan.

Välillä tehdään ihan vain smoothieita ja oma lempparini on marjarahka.

Sä et varmaan käy töissä, tai olet jokin ihmeellinen aamuvirkku.

Hauska olettamus, teen meinaan kahta työtä ja työviikkoni ovat n. 60 h viikossa, mutta kyllä minä silti ehdin aamupalan laittamaan. 

Aa... olet suorittaja. Nyt ymmärrän.

Kivan kuuloinen aamupala kuitenkin.

Vierailija
30/61 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Etkö sinä harrasta small talkia?

Kerran työpaikalla lounaalla oli 10-12 hengen keskustelu. Kaikki kaverini tiedän. Omat vanhempani ja appivanhempani tiedän. Veljeni on kertonut juovansa pelkkää kahvia. Olemme uusperhe, jossa miehellä on useampi aikuinen lapsi, olen lomilla nähnyt miten he syövät. Jne.

Kaksi puuronsyöjää on tässä ollut: oma äitini 81 v ja anoppini 75 v.

Harrastan, mutta tunnen sen verran paljon ihmisiä, että en ole kaikkien kanssa ehtinyt keskustella heidän perheensä aamiaisista. Tunnen kyllä monta puuronsyöjää, sekä aikuista että lasta, mutta en voi kyllä sanoa, että tietäisin, mitä suurin osa tutuistani aamiaiseksi syö.

Vierailija
31/61 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä hauska nähdä, miten teinit kiukuttelee, jos ei ole neitsytoliiviöljyä ja nutellaa käden ulottuvilla. :D 

Vierailija
32/61 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia, ja mies ei työaamuina edes syö, joten laitan ihan mitä itse haluan. Niin tein suurimman osan ajasta lapsuudessanikin, kunhan olin tarpeeksi vanha osaamaan. Joskus (ei todellakaan aina) tosin äiti saattoi aikaiseen aamuvuoroon mennessään pyöräyttää munakkaan, ja paistoi sen verran, että muillekin jäi, ja diitä pannusta me sitten kukin vuorollamme otettiin voileipiemme viereen. Se oli aina iloinen yllätys. Tai iltavuorosta tullessaan laittoi puuroriisit likoon, että ensimmäinen aamulla sai keittää puurot kaikille. Kyllä nämä valmiit vaihtoehdot aina hyvin kelpasivat.

Olen itse aina tykännyt aamuisin syödä hyvin, mutta en tykkää syödä joka aamu samaa ruokaa. En oikein jaksa edes lähteä aamulla ulos, jos en syö. Herään nykyään itsekin aikaisin, ja tietysti aikaisrmmin kuin "olisi pakko", koska laitan aina sen aamupalan ja mutustan sitä melkein tunnin.

Vierailija
33/61 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä hauska nähdä, miten teinit kiukuttelee, jos ei ole neitsytoliiviöljyä ja nutellaa käden ulottuvilla. :D 

Niinpä, ihan saisivat itse ottaa kyseiset tuotteita kaapeista. Koti ei ole mikään palvelutalo tai ravintola, jossa tehdään tilauksia ja passautetaan itseään.

Vierailija
34/61 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan poikkeakaan keskiverrosta. Valitettavasti.

(miksi olet noin kiukkuinen heti aamusta?)

Vierailija
35/61 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat hyväntuulisia vastauksia, kommentoi hyväntuulisesti. Jos pahantuulisia, pysy valitsemallasi linjalla.

Vierailija
36/61 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään huonosti aamupalaa. Itse yritän väkisin syödä leivän tai pari ja kahvia kupillisen. Vanhin lapsi syö yhden banaanin, keskimmäinen ja nuorimmainen harvoin mitään. Ei vain uppoa.

Vierailija
37/61 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään huonosti aamupalaa. Itse yritän väkisin syödä leivän tai pari ja kahvia kupillisen. Vanhin lapsi syö yhden banaanin, keskimmäinen ja nuorimmainen harvoin mitään. Ei vain uppoa.

Väkisin syöminen on typerää.

Vierailija
38/61 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi itse kirjoitat höpöjä heti aamusta? Ei suomen kielessä viitata kaikkiin hiilihydraatteihin sanalla sokeri. Katso vaikka kielitoimiston sanakirjasta, mitä sokeri tarkoittaa: https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/sokeri?searchMode=all

Ruisleivässä ja kaurapuurossa on hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja, jotka ovat oikein hyviä aamupalalle. Mä tarjoan lapsille sellaista aamupalaa, joka aamulla maistuu ja menee suht nopeasti alas. Mitä sitten pitäisi tarjota?

Vierailija
39/61 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt viitsikö tapella. :)

Vierailija
40/61 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole mitään perheen aamiaista. Itse juon herättyäni kahvia ja syön pullaa.

Lapset ottaa mitä haluavat, leipää tai jogurttia.