Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvokaa ystävällisesti kehityksen kelkasta pudonnutta, ylimieliset älköön vaivautuko

Vierailija
03.12.2020 |

Minulla on ollut tapana ostella dvd-elokuvia. Niitä on kertynyt aikamoiset määrät, ihan liikaa. Olen saanut sen käsityksen, ettei enää tarvitsisi ostaa niitä itselleen, vaan niitä voi jotenkin saada katsottavaksi netin kautta. Minkä niminen tällainen toiminto on ja miten sen voi saada ja mitä laitteita tai osaamista tarvitaan? Miten niitä leffoja sitten netistä ostetaan? Kerran katsottavaksi vai miten?
T. Nainen 67 v.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä on niin kutsuttuja suoratoistopalveluja. Niissä on kuukausimaksu, ja sitä kuukausimaksua vastaan voit katsella ihan mitä vaan kyseisestä palvelusta ja niin paljon kuin haluat. Tällaisia ovat esimerkiksi Netflix, Hbo, Ruutu, DPlay. Myös Yle Areenassa on paljon katseltavaa.

Vierailija
2/55 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa tietäisin, kiinostaisi minuakin. T.toinen kelkaton

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monilla on nykyään esim. netflix, vai tarkoititko siis vuokrauspalvelua?

Meillä on esim. appletv, tarkoititko sen tyylistä?

Netflix toimii niin, että maksat kk maksun ja sitten katsot sillä niin paljon kuin haluat, siellä on sarjojakin, ja esim. tuo appletv on vuokrauspalvelu.

Vierailija
4/55 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä kutsutaan suoratoistopalveluiksi. Viidakko on ehkä vähän monimutkainen tarjonnan laajuuden vuoksi, mutta ensinnäkin pitää olla netti ja äly-tv.

Vierailija
5/55 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Onko ne sellaisia paketteja, että tulee paljon sellaistakin katseltavaa, mitä ei halua? Voiko ostaa vain sen yhden elokuvan, jonka haluaa?

ap

Vierailija
6/55 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä kutsutaan suoratoistopalveluiksi. Viidakko on ehkä vähän monimutkainen tarjonnan laajuuden vuoksi, mutta ensinnäkin pitää olla netti ja äly-tv.

Minkä takia älytv? Noita voi katsoa koneellakin.

Vierailija
7/55 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue netistä esim. elokuva palvelusta Netflix.

Sieltä voit katsella tietokoneella alle 10 euroa /kk.

Mitään muita laitteita et tarvitse kuin toimivan nettiyhteyden ja tietenkin tietokoneen.

Vierailija
8/55 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Onko ne sellaisia paketteja, että tulee paljon sellaistakin katseltavaa, mitä ei halua? Voiko ostaa vain sen yhden elokuvan, jonka haluaa?

ap

Tietääkseni kaikki ovat sellaisia, että niissä on kuukausimaksu ja sitä vastaan saa koko kyseisen palvelun materiaalin käyttöönsä. Siitä voi sitten jättää katsomatta kaikki, mitkä ei kiinnosta. En tiedä, onko palvelua, jossa voisi ostaa esim. leffan kerrallaan.

Vierailija
9/55 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Siis jossain netflixissa tulee se koko valikoima kk maksulla, se on valtava, mutta kk maksu on todella halpa, eli on kannattavaa.

Me maksetaan yhdestä elokuvasta itunesista muistaakseni jotain neljä euroa (en yleensä käytä sitä, joten en muista tarkkaan hintoja), eli on paljon kalliimpi vaihtoehto.

Vierailija
10/55 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia älytv? Noita voi katsoa koneellakin.

Näin juuri, ei tarvitse tv:tä vaan tietokoneen näyttö toimii myös.

Vierailija
11/55 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, hyvä. Kutsuaanko sitä katsomista striimaamiseksi? Jotkut puhuvat siitä.

ap

Vierailija
12/55 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä kysymys. Minäkin joudun kesällä uusimaan vanhan analogisen digiboxilla toimivan televisioni ja olin aivan ymmällä nykytarjonnasta. Minulle on jopa dvd mysteeri :D

Tulkaa kertomaan tietävämmät, mutta minä nyt osaltani kerron mitä huomasin uudessa telkkarissani, joka on kuulemma älytv.

Siinä on nettiyhteys kuten tietokoneessa. Siellä on sisään asennettuna Netflix... ja mitä muita vielä, en ole perehtynyt. Nämä palvelut ovat maksullisia. Se valitaan sieltä vähän kuin kanava.

Ylen Areenan ohjelmat näkyvät ilmaiseksi. Myös esim. YouTubesta voi katsoa mitä nyt tykkää.

Hieman vajavainen on selitykseni, toivottavasti joku osaavampi kertoo lisää.

T: 56 vuotias täti

Vierailija
13/55 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei voi ostaa yhtä elokuvaa.

Netflixin mukana tulee suuri valikoima erilaisia elokuvia.

Ja vielä yksi juttu. 

Kirjastoista voi ilmaiseksi lainat dvd-elokuvia.

Ja myös verkkokirjastoissa on tarjolla elokuvia, eikä maksa mitään.

Jos ap ei taas käsitä yhtään mitään koko nettijutuista, niin koko homma on sitten kokonaan out.

Eli suljettu häneltä.

Vierailija
14/55 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi niitä ostaa tai vuokrata leffa kerrallaankin mielestäni joistakin palveluista. Mutta pahoittelen, en osaa neuvoa tarkemmin.

Vierailija
15/55 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Google Play:sta voi vuokrata elokuvia 48h ajaksi, jos haluaa nähdä vain jonkun tietyn. Hinta yleensä 4e.

Vierailija
16/55 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elisa viihteestä voi ostaa leffan kerrallaan, mutta ne on niin kalliita että kannattaa ehdottomasti joku kuukausimaksullinen palvelu.

Vierailija
17/55 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kirjastot tarjoavat ilmaiseksi leffojen suoratoistopalveluita, esim. Viddla tai Kirjastokino. Leffojen "lainaus" toimii kirjastokortin numerolla + salasanalla.

Vierailija
18/55 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselen minä nytkin esim. Katsomosta monia ohjelmia tabletiltani. Eli jotain tiedän näistä ilmaisjutuista.

ap

Vierailija
19/55 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä kysymys. Minäkin joudun kesällä uusimaan vanhan analogisen digiboxilla toimivan televisioni ja olin aivan ymmällä nykytarjonnasta. Minulle on jopa dvd mysteeri :D

Tulkaa kertomaan tietävämmät, mutta minä nyt osaltani kerron mitä huomasin uudessa telkkarissani, joka on kuulemma älytv.

Siinä on nettiyhteys kuten tietokoneessa. Siellä on sisään asennettuna Netflix... ja mitä muita vielä, en ole perehtynyt. Nämä palvelut ovat maksullisia. Se valitaan sieltä vähän kuin kanava.

Ylen Areenan ohjelmat näkyvät ilmaiseksi. Myös esim. YouTubesta voi katsoa mitä nyt tykkää.

Hieman vajavainen on selitykseni, toivottavasti joku osaavampi kertoo lisää.

T: 56 vuotias täti

No käytät sitä Netflxiä telkussa samalla tavalla kuin käyttäisit tietokoneellakin.

Menkää hyvät ihmiset jollekin senioreiden digikursseille ja opetelkaa ja kyselkää siellä.

Niitä järjestetään joka paikkakunnalla.

Vierailija
20/55 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita hakukoneelle joku näistä (muitakin on, mutta minulla nämä) tai vaikka kaikki (ei yhtaikaa kuitenkaan):

- Netflix

- HBO Nordic

- Amazon Prime Video

Jos kirjoitat noiden perään sanan "suomeksi", saat ihmeteltäväksesi suomenkieliset sivut, joilta löytyy ohjeita. Minulle on riittänyt se, mitä perusmaksulla tarjotaan, mutta Amazonilta voi ostaa oikeuksia joistakin elokuvista tai sarjoista "kokonaan omaksi". Useimmissa filmeissä ja sarjoissa, joita Suomen alueella voi katsoa, on myös suomenkielinen tekstitys. Nämä palvelut maksavat 6-12 euroa kuukaudessa, veloittavat suoraan tililtä. Tilauksen lopettaminen on helppoa; minä olen lopettanut silloin tällöin ja aloittanut taas uudelleen, kun jokin kiinnostava sarja alkaa. Näitä muuten tarjotaan usein myös ilmaiseksi yhden kuukauden kokeilua varten, ja sitä kannattaa käyttää.

Kysy pois, jos tulee ongelmia. Panen tämän keskustelun kirjanmerkkeihin. :)