Lähiaikoina asuntonne myyneet (pk-seutu)
- Kauanko kesti, että asunto meni kaupaksi?
- Tingittekö paljon hinnasta?
- Oliko näytöllä paljon kävijöitä?
Haen vertailukohtaa omaan asuntokauppaamme. Asunto ei mennyt nopeasti kaupaksi ja yhtään tarjousta ei saatu, joten otimme pois myynnistä. Hintaa pidimme samalla tasolla kuin muut alueella asuntojaan myyvät, ilmeisesti se on tässä markkinatilanteessa liikaa.
Kommentit (13)
Kannattaa myös muistaa etteivät nuo pankit enää myönnä lainaa kovinkaan hövelisti ja että pk-seudulla on esim di ja tavis-insinöörien työttömyys tuplaantunut viimeisen vuoden aikana.
Meni kaupaksi päivässä, eli kun välittäjä laittoi asunnon jokakoti.fi, niin siitä 15min päästä ostaja oli soittanut ja sopinut yksityisnäytön samalle illalle. Seuraavana päivänä teki tarjouksen, jonka hyväksyimme.
Tarjous oli 3000e myyntihintaa alhaisempi.
Vau, onnittelut. Ehkäpä nopeusenkka...
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 08:57"]
Meni kaupaksi päivässä, eli kun välittäjä laittoi asunnon jokakoti.fi, niin siitä 15min päästä ostaja oli soittanut ja sopinut yksityisnäytön samalle illalle. Seuraavana päivänä teki tarjouksen, jonka hyväksyimme.
Tarjous oli 3000e myyntihintaa alhaisempi.
[/quote]
Riippuu todella paljon asunnon kunnosta ja sijainnista. Nyt on ostajan markkinat. Kakkosen ostaja oli varmasti katsonut jo valmiiksi asuntoa tietystä yhtiöstä tms.
Kannattaa laittaa koti tosi hyvään kuntoon, siivota ja viedä ylimääräinen pois. Hinta tietysti pitää olla kohdillaan. Samalla alueella on erilaisia hintoja koska asuntojen kunto, yhtiöön tulevat remontit jne. ovat erilaisia. Usein itse myyvät hinnoittelevat liian korkealle, koska heillä on "tunnelisää", kun oma koti on palvellut hyvin niin sitä arvostetaa itse enemmän kuin joku random ostaja, joka kiinnittää enemmän huomiota puutteisiin, parketin kulumiseen ym. johon on itse tottunut.
Meillä oli remontoitu kaksio ja se meni pari päivää ennen ekaa näyttöä täydellä hinnalla. Perheasunnot (4H tai isommat) sen sijaan ei tällä alueella liiku ollenkaan, me saatiin tingittyä 405000 -> 350000 kun ostettiin tämä nykyinen.
Kerron ystävien kokemuksesta.
Myivät rivarikolmiota Espoossa itse, siis ilman välittäjää. Kyselyitä tuli tosi paljon, moni halusi tulla katsomaan jo ennen ensimmäistä yhteisnäyttöä. Tarjouksia ei sitten kuitenkaan siinä tullut, vaikka katsojia oli paljon. Lopulta sitten saivat myytyä, n. 2 kk meni. Eivätkä joutuneet tipputtamaan hintaa kuin sen muutaman tonnin, mitä ostaja nyt tarjosi vähemmän.
Asunnon koko ja hinta määrittää paljon sitä, kuinka nopeasti asunto menee kaupaksi. Halvemmille ja pienemmille asunnoille on enemmän ostajia. Kun mennään yli 400 t euron, niin ostajakunta pienenee.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 09:03"]
Riippuu todella paljon asunnon kunnosta ja sijainnista. Nyt on ostajan markkinat. Kakkosen ostaja oli varmasti katsonut jo valmiiksi asuntoa tietystä yhtiöstä tms.
Kannattaa laittaa koti tosi hyvään kuntoon, siivota ja viedä ylimääräinen pois. Hinta tietysti pitää olla kohdillaan. Samalla alueella on erilaisia hintoja koska asuntojen kunto, yhtiöön tulevat remontit jne. ovat erilaisia. Usein itse myyvät hinnoittelevat liian korkealle, koska heillä on "tunnelisää", kun oma koti on palvellut hyvin niin sitä arvostetaa itse enemmän kuin joku random ostaja, joka kiinnittää enemmän huomiota puutteisiin, parketin kulumiseen ym. johon on itse tottunut.
[/quote]
Ap kiittää. Me yritimme olla varovaisia hinnan kanssa eli pyysimme kolme eri välittäjää paikalle ja uskoimme heistä pessimistisintä. Eroa kalliimman ja halvimman hinta-arvion välillä oli valtavasti, yksi välittäjistä ehdotti hintapyynnöksi 360 000 ja yksi 298 000, yksi siltä väliltä. Menimme siis tuolla alimmalla, joka oli alueen hintoihin nähden edullinen, ei kuitenkaan polkuhinta.
Myynti siirtyi meillä nyt hamaan tulevaisuuteen. Pakkoraossa emme ole, joten emme rupea nyt remontoimaan asuntoa myyntikuntoon tai muutakaan. Tällä kyselyllä haen lähinnä käsitystä siitä, miltä markkinatilanne muista myyjistä on vaikuttanut viime aikoina.
Oli näköjään tullut lisää vastauksia sillä välin, kun vastailin tuohon edelliseen. Kiitos kaikille! t. ap
Nopeasti löytyi ostaja, mutta asuntokauppaketju on pitkä ja nyt odotamme että joku yksiö jossain saadaan myytyä
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 09:29"]
Nopeasti löytyi ostaja, mutta asuntokauppaketju on pitkä ja nyt odotamme että joku yksiö jossain saadaan myytyä
[/quote]
Eli saitte ehdollisen tarjouksen, jonka takana on ehdollinen tarjous, jne?
Pitää muistaa, että netissä roikkuvat ne asunnot, jotka eivät ole menneet kaupaksi. Jos oman hintapyynnin laittaa niiden mukaan, niin pyytää helposti liikaa. Tosin ap oli kysynyt välittäjien hinta-arviot ja välittäjät tietävät millä neliöhinnoilla myydään nyt mistäkin alueelta. Mutta pitää vielämuistaa, että jokainen kohde on täysin uniikki kunnoltaan, sisutukseltaan ja yhtiön tilanteen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 10:00"]
Pitää muistaa, että netissä roikkuvat ne asunnot, jotka eivät ole menneet kaupaksi. Jos oman hintapyynnin laittaa niiden mukaan, niin pyytää helposti liikaa. Tosin ap oli kysynyt välittäjien hinta-arviot ja välittäjät tietävät millä neliöhinnoilla myydään nyt mistäkin alueelta. Mutta pitää vielämuistaa, että jokainen kohde on täysin uniikki kunnoltaan, sisutukseltaan ja yhtiön tilanteen mukaan.
[/quote]
Ap kiittää taas. Yleinen näkemys vaikuttaa olevan, että asuntokauppa ei ainakaan ole aivan täysin jumissa vaan enemmän hinnoittelukysymys. Täytyy varmaan kutsua vielä enemmän välittäjiä katsomaan asuntoa seuraavalla kerralla, jotta hinta menisi mahdollisimman oikein ja ehkä myös käydä itse tsekkaamassa alueen muita myynnissä olevia asuntoja, jos pystyisi sitä kuntoa vertaamaan myös oikean hinnoittelun varmistamiseksi.