Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

poskiontelon punkteeraus

Vierailija
16.04.2014 |

Olisiko viimeisillään raskaana turvallisempaa poskiontelotulehduksessa punkteeraus vai antibioottikuurin syöminen?

Onko kellään kokemusta punkteerauksesta, kuinka kipeää käy?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät edes ehdottaneet punkteerausta vaan suoraan määräsi antibiootit. Olisin mieluusti ottanut punkteerauksen, koska olo on todella kipeä !! En siten tajunnut kysyä miksi ei punkteerata kun oli lääkärillä niin hoppu.

Nenäkannua olen käyttänyt, mutta ei näköjään estänyt tulehdusta tällä kertaa. Onneksi on vain toisella puolella!

Ap

Vierailija
2/16 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyky-yleislääkärit osaa punkteerata, mutta mene korvalääkärille niin asia hoituu eikä tartte syödä antibiootteja. Mua oli peloteltu aiheesta aivan turhaan, se kun puudutetaan ensin ja sen jälkeen ei tunnu missään (muualla kuin se jälkikäteen HETI tuleva helpotus siitä, että poskiontelo saatiin tyhjäksi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan puudutuspiikkien laitto on joskus tuntunut inhottavalle, mutta hyvän lääkärin käsissä sekään ei ole sattunut. Itse toimenpide ollut kivuton ja olo paranee välittömästi, kun kaikki ylimääräinen tulee ulos. Itseltäni punkteerattu parikymmentä kertaa, joten menee jo rutiinilla.

Vierailija
4/16 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 13:54"]

Ei nyky-yleislääkärit osaa punkteerata, mutta mene korvalääkärille niin asia hoituu eikä tartte syödä antibiootteja. Mua oli peloteltu aiheesta aivan turhaan, se kun puudutetaan ensin ja sen jälkeen ei tunnu missään (muualla kuin se jälkikäteen HETI tuleva helpotus siitä, että poskiontelo saatiin tyhjäksi).

[/quote]

Juuri näin. Itse menen nykyään aina suoraan korvalääkärille, kun epäilen poskiontelotulehdusta. Yleislääkärillä kun punkteerausta ei yleensä saa. Minulla on poskiontelot punkteerattu yli 5 kertaa, enkä pidä kummoisenakaan toimenpiteenä. Etenkin, kun sillä on usein vältetty tuo ab-kuuri.

Vierailija
5/16 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se sattui. Minulla punkteerattu 5 kertaa ja teki kyllä kipeää aina. Ei ollut mitään kivutonta ja vain "vähän epämiellyttävää". Tästä hoitomuodosta ollaan luopumassa. Suomi on ainoita maita, joissa näitä enää tehdään.

Vierailija
6/16 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 14:20"]

Kyllä se sattui. Minulla punkteerattu 5 kertaa ja teki kyllä kipeää aina. Ei ollut mitään kivutonta ja vain "vähän epämiellyttävää". Tästä hoitomuodosta ollaan luopumassa. Suomi on ainoita maita, joissa näitä enää tehdään.

[/quote]

Eri asia, onko se sitten hyvä vai huono kehityksen suunta. Omasta mielestäni jatkuva antibioottien (turha) popsiminen on huono asia. 

Sille joka mainitsi puudutuspiikit, ei punkteerauspuudutusta laiteta piikillä vaan sieraimeen laitetaan vanupuikko, mikä on kastettu emlaan (puuduttava voide). Se kun saa siinä vaikuttaa, niin mikään ei tunnu enää miltään.

t.13

Vierailija
7/16 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkteeraus ei (yleensä) satu, kunhan on kunnolla puudutettu. Inhottavalta tokituntuu se "rusautus" läpi, mutta toisaalta olo helpottaa samantien. Itseltäni on punkteerattu kaksi kertaa ja menisin uudestaankin josolisi pakko. Tosin molempien punkteerausten lisäksi olen saanut antibiootit, joten en tiedä selviääkö ilman niitä vaikka punkteerattaisiin.

Vierailija
8/16 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkteeraus ei (yleensä) satu, kunhan on kunnolla puudutettu. Inhottavalta tokituntuu se "rusautus" läpi, mutta toisaalta olo helpottaa samantien. Itseltäni on punkteerattu kaksi kertaa ja menisin uudestaankin josolisi pakko. Tosin molempien punkteerausten lisäksi olen saanut antibiootit, joten en tiedä selviääkö ilman niitä vaikka punkteerattaisiin.

Vierailija
9/16 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on pumkteerattu usean kerran, ja ihan ilman puudutusta. Se ei oikeastaan satu, ääni tuntui vain oudolta. Ja helpotus tuli heti. 

Vierailija
10/16 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti punkteeraus, jos olet vielä raskaana! Punkteeraus on ihan pieni toimenpide, en ymmärrä miksi sitä niin pelätään ja syödään mielummin ab-kuureja toinen toisen perään, kun 10 min toimenpiteen jälkeen sinuiitti on parantunut.

Vierailija
11/16 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan auta enää tähän tulehdukseen, mutta jatkossa, käytä nenäkannua 2-3xvuorokaudessa. Jos nenä on liian tukossa eikä suolavesi mene nenään, ota alle nenäsumutetta (raskaana ollessa pitää varmaan kysyä lääkäriltä kuinka paljon voi sumutetta käyttää, vai voiko). Olen saanut flunssat nopeammin ohi nenäkannun avulla, enkä mene lääkäriin ellei ole aivan pakko. Useimmiten on kyse viruksesta, johon antibiootit ei edes auta. Alussa nenäkannun käyttö tuntuu työläältä, mutta loppujen lopuksi se on sen arvoista ja käyttö helpottuu kun siihen tulee rutiini.

Vierailija
12/16 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kummassakin raskaudessa loppuvaiheessa punkteerattu, koska tulehdus ei mennyt turvallisella antibiootilla ohi (raskauden takia limakalvot olivat tosi turvoksissa). Ei se kivaa ole, mutta ei kestä kauan ja tuo helpotuksen.

Vierailija
13/16 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 08:53"]Ei varmaan auta enää tähän tulehdukseen, mutta jatkossa, käytä nenäkannua 2-3xvuorokaudessa. Jos nenä on liian tukossa eikä suolavesi mene nenään, ota alle nenäsumutetta (raskaana ollessa pitää varmaan kysyä lääkäriltä kuinka paljon voi sumutetta käyttää, vai voiko). Olen saanut flunssat nopeammin ohi nenäkannun avulla, enkä mene lääkäriin ellei ole aivan pakko. Useimmiten on kyse viruksesta, johon antibiootit ei edes auta. Alussa nenäkannun käyttö tuntuu työläältä, mutta loppujen lopuksi se on sen arvoista ja käyttö helpottuu kun siihen tulee rutiini.[/quote]

suosittelen myös nenäkannua. Alussa voi olla hankalaa kyllä,mut tässäkin harjoitus tekee mestarin.

Vierailija
14/16 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 08:53"]Ei varmaan auta enää tähän tulehdukseen, mutta jatkossa, käytä nenäkannua 2-3xvuorokaudessa. Jos nenä on liian tukossa eikä suolavesi mene nenään, ota alle nenäsumutetta (raskaana ollessa pitää varmaan kysyä lääkäriltä kuinka paljon voi sumutetta käyttää, vai voiko). Olen saanut flunssat nopeammin ohi nenäkannun avulla, enkä mene lääkäriin ellei ole aivan pakko. Useimmiten on kyse viruksesta, johon antibiootit ei edes auta. Alussa nenäkannun käyttö tuntuu työläältä, mutta loppujen lopuksi se on sen arvoista ja käyttö helpottuu kun siihen tulee rutiini.[/quote]

suosittelen myös nenäkannua. Alussa voi olla hankalaa kyllä,mut tässäkin harjoitus tekee mestarin.

Vierailija
15/16 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kai punkteeraus tehdään antibiotin tueksi. Se on inhottavaa, mutta ei kivuliasta ja helpottaa oloa heti. Se huuhtelu tuntui ihanalta ja hirveät vihreät mömmöt tuli suusta ulos. 

Vierailija
16/16 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä punkteerauksen jälkeen ole tarvinnut antibiootteja. Punkteeraus ja se oli siinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän