Lentokoneasiaa - ilmanpaine
Ilta-Sanomissa väittää joku "lentokapteeni" tänään, että matkustamon ovea ei saa auki lennon aikana, koska "matkustamo on paineistettu".
Tämänhän täytyy olla täyttä puppua. Miksi muuten menisivät korvat lukkoon noustessa ja laskeutuessa, jos paine ei vaihtelisi?
Eli suosittelen edelleen paikan varaamista hätäuloskäynnin vierestä, jotta voi pitää silmällä ovea.
Kommentit (6)
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 21:50"]
Lentokoneessa on alipaine ulkona olevaan paineeseen nähden. Siis imu. Tällöin ovea on mahdoton avata. Koneen sisällä paine pysyy about samana, koska matkustamo on paineistettu.
[/quote]
No ei. Kun juuri toisin päin. Koneessa on isompi paine kuin ulkona, koska ulkona olevalla paineella emme voisi hengittää. Tämä paine-ero puristaa hätäuloskäynnin oven tiukasti runkoa vasten (ne on muotoiltu toisiinsa yhteensopivaksi), ja tämän takia avaaminen ei paineistuksen ollessa päällä onnistu.
No kun ei pysy paine about samana, vaan hampaat irvessä on etenkin laskeuduttaessa siitä kivusta kärsittävä.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 21:45"]
Ilta-Sanomissa väittää joku "lentokapteeni" tänään, että matkustamon ovea ei saa auki lennon aikana, koska "matkustamo on paineistettu".
Tämänhän täytyy olla täyttä puppua. Miksi muuten menisivät korvat lukkoon noustessa ja laskeutuessa, jos paine ei vaihtelisi?
Eli suosittelen edelleen paikan varaamista hätäuloskäynnin vierestä, jotta voi pitää silmällä ovea.
[/quote]
"Merenpintatasolla asuva ihminen saa hapenpuuteoireita noustaessa yli kolmen kilometrin korkeuteen. Tämän johdosta lentokoneen sisällä pidetään moottoreista otettavan paineilman avulla korkeampaa painetta kuin lentokonetta ympäröivässä ulkoilmassa . Määräysten mukaisesti matkustamon ilmanpaine ei saa ylittää 2 400 metrin korkeutta. Käytännössä useimmilla lennoilla matkustamon painekorkeus jää 1 500–1 800 metriin."
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00861
Lentokoneen ovet on suunniteltu niin etteivät voi aueta jos matkustamo on paineistettu, korviin koskee koska koneen sisllä paine on matalampi kuin maanpinnalla ja noustessa paine laskee jonkin verran, laskeutuessa paine koneessa kasvaa.
Paine on suurempi kuin ulkona, mutta pienempi kuin maanpinnan tasolla. Siksi ovet eivät aukea, mutta korvissa tuntuu paine-ero. Korvat ovat muuten todella herkät paineenvaihtelulle, joillakin menevät korvat lukkoon jo noustessa nopealla hissillä muutamia kerroksia.
Lentokoneessa on alipaine ulkona olevaan paineeseen nähden. Siis imu. Tällöin ovea on mahdoton avata. Koneen sisällä paine pysyy about samana, koska matkustamo on paineistettu.