Asunto avioerossa, kertokaapa viisaammat?
Eli asunnosta velkaa jäljellä noin 100000e. Muita, yhteisiä lainoja 25000e. Yksin miehen nimellä oleva luotto 20000e, minun nimellä oleva opintolaina. Jos nyt erottaisiin ja minä jäisin asuntoon, niin paljonko joutuisin ottamaan velkaa, että saisin asunnon itselleni? Miten noitten lainojen kanssa oikein menee? Ihan pihalla...
Kommentit (9)
Pitäisi tietää vielä lisäksi asunnon arvo. Onko se 50/50-omistuksessa? Kaikki yhteinen omaisuus (sen arvo) jaetaan puoliksi, yhteiset velat puoliksi, omat velat lasketaan kummallekin erikseen.
Asunnon arvo ehkä noin 130000e ja on 50/50
Jos haluat asunnon itsellesi sinun pitää lunastaa toinen osakas pois. Pankin kanssa neuvottelemaan....
Eli pitäiskö mun tässä tapauksessa maksaa puolisolle tuo 65000e? Ts. mulla ois sitten reilu 180te velkaa..?
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 17:41"]Eli pitäiskö mun tässä tapauksessa maksaa puolisolle tuo 65000e? Ts. mulla ois sitten reilu 180te velkaa..?
[/quote]
Siltä se näyttää. Teillä on enemmän lainaa kuin varallisuutta. Möisin kyllä kämpän ja hoitelisin lainoja pois, ennen uuden sopivamman lainan ottamista.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 17:41"]
Eli pitäiskö mun tässä tapauksessa maksaa puolisolle tuo 65000e? Ts. mulla ois sitten reilu 180te velkaa..?
[/quote]
Ei kai sulle se koko yhteinen asuntolaina jäisi sentään? Puolethan siitä on miehen velkaa, eli lunasta mies pois maksamalla yhteistä asuntolainaa vähemmäksi sillä summalla, mikä jää asunnon lunastushinnaksi.
Tässä nyt pitää huomioida vähän muutakin kuin pelkkä asunnon arvo, muukin omaisuus ja se, miten se jaetaan vaikuttaa siihen, millä summalla miehen voi lunastaa ulos asunnosta.
Asunnon arvo on 130 000-100 000, eli 30 000. Siitä puolet exälle. Sulle siis jää se 100 000:n laina yksin. Muut lainat, riippumatta siitä onko ne omia vai yhteisiä, lasketaan yhteen ja ne puoliksi. Tietenkin vaan niiden arvot. Kumpikin toki maksaa omansa ja erotukset tasataan muuta omaisuutta jaettaessa.
Meillä oli yksipuolinen avioehto ja lunastin miehen pois. Ota yhteys hyvään lakimieheen, hän auttaa sinua. Ja pankkiin keskustelemaan, nykyään lainaa saa aika huonosti ja kun toisen osakkaan lunastaa pois, korot nousevat.
Kaikki yhteen ja loppusumma puoliksi, jos avioehtoa ei ole.