Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten älypuhelinriippuvuus - VANHEMMAT HERÄTYS!

Vierailija
03.12.2020 |

Muutin vähän aikaa sitten alakoulun viereen ja vaikka jollain tasolla tiesin kyseisestä ilmiöstä, on se tässä asuessa konkretisoitunut toden teolla. Aina kun katson ikkunasta tai lähden ulos, näen pieniä alakoululaisia jotka joko kävelevät tai pyöräilevät puhelintaan tuijottaen (aika vaarallista?) tai istuvat rivissä pihalla, kukin mykkänä omaa pientä ruutuaan tuijottaen. Kukaan ei leiki, pelaa tai tee mitään mitä muistelen omien kouluaikojeni välituntien pitäneen sisällään. Näky on jotenkin karmiva ja surullinen, ihan kun katselisin jotain dystooppista elokuvaa jossa ihmiskunta on siirtynyt tosielämästä lopullisesti virtuaalielämään, mutta niinhän se taitaa ollakin.

Itse olen toistaiseksi lapseton, mutta ainakin tällä hetkellä ajattelen että jos lapsia saan niin koitan suojella heitä tuollaiselta voimakasta riippuvuutta aiheuttavalta laitteelta, joka huonontaa tutkitusti keskittymiskykyä ja empatiataitojen kehittymistä. Miksi lapsella pitäisi olla puhelin muuta kuin sitä varten että voi soittaa vanhemmille ja siihen tarkoitukseen kelpaa netitönkin laite. Mitäs te vanhemmat mietitte tästä ilmiöstä?

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLYLAITTEILLE 25VUODEN IKÄRAJA JA VERKOT SEMMOISIKSI ETTEIVÄT HYVÄKSY KUIN SUOMESTA OSTETTUJA LAITTEITA, EI ULKOMAANVEHKEET TOIMI SITTEN OLLENKAAN. SAIS KAIKENLAISIA ÄLYTTÖMYYKSIÄ KARSITTUA TUOLLA KEINOLLA. JOS ALAIKÄINEN JÄÄ KIINNI ÄLYLAITTEEN KANSSA, VANHEMMILLE SAKKOA JA LAITE TAKAVARIKKOON. VANHAT KAPULAT SAAKOON TOIMIA, JOISSA ON LÄHINNÄ MATOPELI JA VOI SOITTAA JA TEKSTATA.

Vierailija
62/66 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ÄLYLAITTEILLE 25VUODEN IKÄRAJA JA VERKOT SEMMOISIKSI ETTEIVÄT HYVÄKSY KUIN SUOMESTA OSTETTUJA LAITTEITA, EI ULKOMAANVEHKEET TOIMI SITTEN OLLENKAAN. SAIS KAIKENLAISIA ÄLYTTÖMYYKSIÄ KARSITTUA TUOLLA KEINOLLA. JOS ALAIKÄINEN JÄÄ KIINNI ÄLYLAITTEEN KANSSA, VANHEMMILLE SAKKOA JA LAITE TAKAVARIKKOON. VANHAT KAPULAT SAAKOON TOIMIA, JOISSA ON LÄHINNÄ MATOPELI JA VOI SOITTAA JA TEKSTATA.

NIIN ALLE 15-VUOTIAIDEN VANHEMMILLE SAKOT, MUUTEN TULKOON HENKILÖILLE ITSELLEEN.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni on eskari-ikäinen. Telkkaria ollaan katsottu, mutta pädiä tosi harvoin. Nyt latasin eskaripelin ja huomasin, että koukku on valtava. Sanoin lapselle että jos hän haluaa pelata niin tekee 10 x-hyppyä joka kentän välissä ja hänhän tekee vaikka muuten ei niitä tekisi.

En haluaisi hankkia puhelinta moneen vuoteen mutta jossain vaiheessa varman täytyy ettei ihan tipahda kavereidensa jutuista. Sääli. Luulen että sama monella vanhemmalla.

Vierailija
64/66 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että aiheesta on herännyt näin paljon keskustelua ja ilmeisesti kyseinen ilmiö ei näytä huolestuttavalta vain omissa silmissäni. Olisi kyllä upeaa, jos joku toimittaja tai poliitikko ottaisi asiakseen tuoda ilmi näitä "älymaailman" varjopuolia ja pohtia ratkaisuja vaikka sitten lainsäädännön keinoin. Valitettavasti addiktoivien asioiden kohdalla se on yleensä ainoa asia mikä tehoaa meihin heikkoihin ihmisiin, senhän takia säädellään jo alkoholia, tupakkaa, rahapelaamista jne. Jotenkin niin surullista että viattomat lapset menettävät lapsuuden kokemuksen, jossa leikitään, uppoudutaan mielikuvitukseen ja haltioidutaan esimerkiksi ympäröivästä luonnosta, kun pelit vie kaiken huomion.

Vierailija
65/66 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän apn koulu sijaitsee?

Itse asun yhden alakoulun vieressä, että kuulen välkät selkeesti ja sitten välillä näen, kunhan vilkaisen tai istun parvekkeella. Kaksi muuta alakoulua (ja yksi yläaste) on myös kävelymatkan päässä, kun käydään muksujen kanssa kaupassa.

Kyllä näissä kouluissa vielä pidetään elämää, juoksennellaan, keinutaan ja mennään pihaleikkejä välkällä. Toki osalla on ne kännykät, mutta eipä hekään koko välkkää kännykän kanssa vehtaa. Olen toisinaan seurannut tilanteita, kun pientä olen nukuttamassa. Tässä lähimmässä koulussa välkkävalvojat tuntuu aika hanakoita olevan keskeyttämään puhelintouhut. He hakevat lapsia leikkiin yms.

Vantaa

Vierailija
66/66 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen järkyttynyt kun meillä esikoinen meni eskariin, ja ihan muutaman päivän päästä alkoi kysely että millon saan oman puhelimen, melkein kaikilla muillaki on. Lapset eivät ilmeisesti eskarissa puhelinta saa käyttää, mutta kulkevat bussilla ja monella se on ajanviete matkoilla. En ole kokenut puhelinta vielä tarpeelliseksi, kun ei liiku eikä kuljen yksin matkoja. En arvannut että puhelin on noin tiivis osa arkea jo eskareillakin...

Meillä ei siis lapset ole käyttäny älylaitteita juuri lainkaan, n. kerran viikossa ovat siivouspäivän "palkaksi" pelanneet tabletilla jonku aikaa. Mun mielestä vaan helpompi, ku älylaitteita ei ole arkipiväisesti käytössä lapsilla niin ei tarvitse neuvotella asiasta vähän väliä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi