Lasten älypuhelinriippuvuus - VANHEMMAT HERÄTYS!
Muutin vähän aikaa sitten alakoulun viereen ja vaikka jollain tasolla tiesin kyseisestä ilmiöstä, on se tässä asuessa konkretisoitunut toden teolla. Aina kun katson ikkunasta tai lähden ulos, näen pieniä alakoululaisia jotka joko kävelevät tai pyöräilevät puhelintaan tuijottaen (aika vaarallista?) tai istuvat rivissä pihalla, kukin mykkänä omaa pientä ruutuaan tuijottaen. Kukaan ei leiki, pelaa tai tee mitään mitä muistelen omien kouluaikojeni välituntien pitäneen sisällään. Näky on jotenkin karmiva ja surullinen, ihan kun katselisin jotain dystooppista elokuvaa jossa ihmiskunta on siirtynyt tosielämästä lopullisesti virtuaalielämään, mutta niinhän se taitaa ollakin.
Itse olen toistaiseksi lapseton, mutta ainakin tällä hetkellä ajattelen että jos lapsia saan niin koitan suojella heitä tuollaiselta voimakasta riippuvuutta aiheuttavalta laitteelta, joka huonontaa tutkitusti keskittymiskykyä ja empatiataitojen kehittymistä. Miksi lapsella pitäisi olla puhelin muuta kuin sitä varten että voi soittaa vanhemmille ja siihen tarkoitukseen kelpaa netitönkin laite. Mitäs te vanhemmat mietitte tästä ilmiöstä?
Kommentit (66)
Eiköhän perheissä nykyisin vietetä iltoja/viikonloppuja niin, että jokainen tapittaa ja näpyttää puhelintaan.
Laatuaikaa perheen kesken...😁
Uskon, että laite tulee kokonaan kielletyksi lapsilta, kun näyttö ja tutkimus älypuhelimen haittavaikutuksista lisääntyy. Ainakin viisammissa maissa kuten Ranskassa. Valitettavasti älypuhelimet aiheuttavat yhtä voimakasta riippuvuutta kuin peliautomaatit. Toivottavasti Suomessa päättäjät on hereillä. Kansalaisaloitus älypuhelinten kieltämiseksi kouluissa olisi nyt todella tarpeellinen!
Täysin samaa mieltä ja ihmettelen, että vanhemmat eivät juuri puutu asiaan, tai ei ainakaan siltä näytä. Puhelimen on vain annettu hiipiä pikkuhiljaa kaikkeen kanssakäymiseen, ystävien kanssa olemiseen, jopa ruokapöytään. Selkeät rajat ovat tosi tärkeät.
Mä uskon, että se kytkeytyy hyvin yhteen länsimaiseen yksilökeskeisyyteen tuo. Jokainen etsii itseänsä kiinnostavaa sisältöä älylaitteillaan.
Koulukin voi puuttua siihen, saako käyttää puhelinta välitunnilla vai ei. Mä oon käsittänyt, että meidän lasten koulussa ei saa käyttää. Mä sanoin silloin, kun puhelin lapselle hankittiin, että hän ei ehdottomasti saa ottaa sitä välitunnille, ensinnäkin siksi, että välitunnit on tehty liikkumiseen ja toiseksi siksi, että se putoaa siellä johonkin ja katoaa tai menee vähintään rikki. Ei lapset osaa huolehtia tavaroista leikin tuoksinassa.
Oon aloittanut jo hyvissä ajoin saarnaamisen siitä, että puhelinta ei sitten käytetä pyöräillessä tai kävellessä. Meidän lapset kulkevat koulumatkat bussilla, joten niiden aikana ei tuota ole, mutta jossain vaiheessa he liikkuvat enemmän itsekseen kodin ulkopuolella. Aina, jos näkee vaikka auton ikkunasta jonkun lapsen käyttämässä puhelinta pyöräillessään, kysyn lapsilta, mitä kaikkea voi sattua, jos tekee noin.
Saavatko lapset käyttää alakoulussakin puhelimia välitunnilla/koulupäivän aikana? Miksi ihmeessä :O Täysin tarpeetonta.
Koulu tulee tätä riippuvuutta osaltaan. Monen aineen materiaalit on seiskaluokkalaisellani vain sähköisenä eikä kirjoja ole enää ollenkaan. Siinäpä luetaan siis kokeisiinkin puhelimella. Täyttä hulluutta sanon minä.
Alakoululainen pärjää ihan perusnäppäinluurillakin. Mutta kun se on vanhemmalle helpompi, kun lapsi ei vaadi huomiota, vaan tuijottaa ruutua. Monissa perheissä jopa opetetaan siihen elvistelyyn niillä puhelimilla. Kun ei niissä perheissä ole muutakaan lapsille tarjota.
Lankapuhelimia ei varmaan ole enää kellään, joten ihan hyvä että esim. töissä oleviin vanhempiin saa yhteyden. Ja kaverille voi soittaa. Kännyköitä vastaan minulla ei sinänsä ole mitään.
Lapset tekevät juuri sitä, mitä aikuisetkin. Ja aikuiset myös kehittävät luureja, pelejä, muuta sisältöä., joten vastuu ja muutos pitää lähteä aikuisista. Kukapa markkinataloudessa asiaa edes pitkään miettii?!
Luotan silti lapsiin, että heidän aikuistuessaan he myös osaavat käsitellä sitä mitä ovat saaneet ja mitä menettäneet luuria räpeltäessään.
En ole ostanut ala-asteella olevalle lapselleni älypuhelinta, koska en huomaa mitään hyviä syitä sille. Tietokonetta ja tablettia voi käyttää kotona ja siinäkin on rajat. Monet lopettavat leikkimisen liian aikaisin ja se ei ole hyvä asia.
Tää asia saa mut niin raivonpartaalle. Nykyvanhemmista ei oo mihinkään (suurimmasta osasta). Lapsille lyödään laitteet käteen ja rajaton ruutuaika, että sais itelle omaa aikaa. Yleensä myös nämä lapset, jotka saavat taukoamatta olla ruuduissa kiinni, on myös laiskat vanhemmat, jotka selaavat puhelinta kokoajan myös itse eikä harrasta liikuntaa saatika tee muutakaan järkevää. Nykyajan lapset on niin menetettyjä tapauksia ja se on vain vanhempien vika. Lapset ei itse osaa eikä niiden tarvitsekaan osata säädellä itse ruutuaikaa, vaan se on vanhemman tehtävä. Lapset on ruudulla tasan niin kauan, kun siihen annetaan mahdollisuus. Huhhuh sääliksikäy
Olen koulun yhteydessä olevassa kirjastossa töissä. Koulussa lapset eivät saa käyttää ainakaan tunneilla puhelinta, mutta kirjastossa ei tietenkään tällaisia rajoitteita ole (ainoa että puhelimissa ei saa pitää ääntä päällä). Onhan se surullista katsottavaa, kun lapset koulupäivän jälkeen rynnivät kirjastoon ja istuvat sohvilla älypuhelinta tapittaen zombien lailla. Sitten jossain vaiheessa keho alkaa huutaa toimintaa pelkän sisällä kyhjöttämisen ja ruudun tuijottamisen lisäksi, milloin onkin hyvä aika lähteä riehumaan ja juoksemaan ympäri kirjastoa erilaisia häiriö- ja vaaratilanteita aiheuttaen. Joka päivä sama juttu. Joka päivä täytyy kerran toisensa jälkeen komentaa lapset laittamaan puhelimet äänettömälle. Joka päivä täytyy odottaa että he alkavat juoksennella ja metelöidä ennen kuin heidät voi komentaa pihalle. Porttikieltojahan me emme enää saa antaa, joten pelataan sitten tällaista peliä. Äärettömän turhauttavaa. Lapset tietävät kyllä oikeutensa oikein hyvin eikä heitä kiinnosta lainkaan kolikon toinen puoli (eli velvollisuudet).
Jos olisin joskus halunnut omia lapsia, niin tämä työ on karsinut kaikki ne haaveet pois.
Eli mitä te ehdotatte ratkaisuksi? Pitääkö nelos- vitos- ja kutosluokkalaisenkin vielä olla ilman älypuhelinta? Esiteinit ei hirveästi soita ja viestittele, vaan on esimerkiksi snapchat ja oman luokan WhatsApp-ryhmä. Mitä sanoisitte lapselle, joka muutenkin kärsii yksinäisyydestä, ja ei anneta osallistua näihin?
Vierailija kirjoitti:
Lapset tekevät juuri sitä, mitä aikuisetkin. Ja aikuiset myös kehittävät luureja, pelejä, muuta sisältöä., joten vastuu ja muutos pitää lähteä aikuisista. Kukapa markkinataloudessa asiaa edes pitkään miettii?!
Luotan silti lapsiin, että heidän aikuistuessaan he myös osaavat käsitellä sitä mitä ovat saaneet ja mitä menettäneet luuria räpeltäessään.
Mistä moinen luottamus? Itse olen enemmän taipuvainen synkistelyyn, niin olisi kiva, jos saisin itseni uskomaan, ettei pikku luurinräpeltäjistä kasva väistämättä isoja luurinräpeltäjiä, jotka tarvitsevat jatkuvaa ärsykevirtaa ja ovat kykenemättömiä keskittymään mihinkään pitemmäksi aikaa. Sekä ovat tästä johtuen helposti levottomia ja aggressiivisia.
Totta, kävelen lapsen kanssa aamuisin kouluun ja matkalla näkee useita älyluurin kanssa käveleviä pikkuisia eka-tokaluokkalaisia. Ihmettelen suuresti miten vanhemmat uskaltaa, kun näkee kilometrin päähän, että lapsi ei yhtään seuraa ympäristöä. Matkalla on useita tienylityspaikkoja ja valitettavasti pieni osa autoilijoista eivät välitä väistämissäännöistä. Tänäänkin jälleen keski-ikäinen nainen ajoi suojatien yli, vaikka suojatietä oli ylittämässä pieni lapsi...
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että laite tulee kokonaan kielletyksi lapsilta, kun näyttö ja tutkimus älypuhelimen haittavaikutuksista lisääntyy. Ainakin viisammissa maissa kuten Ranskassa. Valitettavasti älypuhelimet aiheuttavat yhtä voimakasta riippuvuutta kuin peliautomaatit. Toivottavasti Suomessa päättäjät on hereillä. Kansalaisaloitus älypuhelinten kieltämiseksi kouluissa olisi nyt todella tarpeellinen!
Tällainen aloite olisi kyllä hyvä, kuka ottaisi asiakseen pistää pystyyn?
Ihmettelen kyllä suuresti, että tästä ongelmasta ei ole enempää keskustelua yhteiskunnassa vaikka haitat on ilmeisiä. Ihan pelottaa ajatella mitä näistä kännykkäzombie-lapsista tulee kun mielikuvitus, sosiaaliset taidot, empatia ja keskittymiskyky jää kehityksessä puolitiehen nopean ja helpon tyydytyksen ollessa aina tarjolla. Eihän lapsille saa antaa huumeitakaan, miksi sitten addiktoivia pelejä ym.??
Yksi syypää on varmasti laitevalmistajat jotka lobbaavat tätä teknologiaa kouluihin. Ei auta kun toivoa, että opettajat ja vanhemmat jossain vaiheessa heräävät ja laittavat hommalle pisteen!
Vierailija kirjoitti:
Eli mitä te ehdotatte ratkaisuksi? Pitääkö nelos- vitos- ja kutosluokkalaisenkin vielä olla ilman älypuhelinta? Esiteinit ei hirveästi soita ja viestittele, vaan on esimerkiksi snapchat ja oman luokan WhatsApp-ryhmä. Mitä sanoisitte lapselle, joka muutenkin kärsii yksinäisyydestä, ja ei anneta osallistua näihin?
Tähän tarvittaisiin kollektiivista ratkaisua. Kyllähän arkijärki sen sanoo, että jos yksi lapsi jää niistä somepiireistä ulkopuolelle, jossa kaikki muut ovat, niin ei se korjaa mitään ongelmia yleisellä tasolla ja aiheuttaa vaan harmia yksilötasolla.
Eli ei mitään luokan yhteisiä WA-ryhmiä, lapsilta älypuhelimet pois, tilalle vaikka älykellot jos vanhemmat haluavat olla helposti tavoitettavissa.
https://www.gigantti.fi/cms/alykello-lapsille/alykellosta-lapsen-ensimm…
Utopiaahan tämä tietysti on. Ihan mahdoton ajatus, että vanhemmat pystyisivät yhdessä päättämään, että ei sitten osteta lapsille älypuhelimia, vaan annetaan heidän pitää yhteyttä toisiinsa ja leikkiä keskenään vanhanaikaisella tavalla. Ainoa mikä pystyisi sen järjestämään, jos lain tasolla kiellettäisiin älypuhelimet esim. alle 15-vuotiailta, mutta ei sellaista lakia koskaan tehdä.
Kyllähän jo tämä koronapandemia on osoittanut, miten nihkeästi ihmiset haluavat luopua saavutetuista eduista edes väliaikaisesti, vaikka ne osoittautuisivat vahingollisiksi.
Vierailija kirjoitti:
No älypuhelin ja somealustat kielletään alle 18-vuotiailta. Niin ne tupakkatuotteet ja alkoholikin on kielletty. älypuhelin aiheuttaa samanlaista aivokemiallista riippuvuutta, eli aivotutkimus täysin puoltaa kieltoa. Lakimuutos on ainoa, mikä tähän auttaa. Nyt poliittiset päättäjät hereille.
Vanhempia ihan turhaan syyllistetään. Sama kuin kaupassa myytäisiin kokaiinia ja kaikki lapset ja nuoret ympärillä sitä käyttäisivät, aikuisista puhumattakaan. Yritä sitten vanhempana sanoa lapsellesi että älä nyt käytä sitä kokaiinia. Steve Jobskaan ei antanut lastensa käyttää älypuhelinta, eihän diileritkään saa syödä kuormasta...
Parin kymmenen vuoden päästä kauhistellaan tätä yhtä lailla kuin tupakointia aikoinaan.
Sitä lapset perässä mitä aikuiset edellä.