Siis onko siivousalalla oikeasti näin paljon töitä?
Siis että joutuu siivoamaan esimerkiksi 9 kohdetta tunnin sisällä (vaikka yhteen kohteeseen on varattu 15 min aikaa)? Siis en paljasta mistä paikasta on kyse, mutta tuntuu mielestäni kohtuuttomalta. Ei ihme että ihmiset joutuvat sairaslomalle. Mitään ekstraa ei voi tehdä vaan hätäisesti tehdä ne pakolliset jutut.
Kommentit (23)
Tein joskus vajaan vuoden ajan toimistosiivoojan töitä, kohteita oli useampi. Toinen kohde oli hieman kevyempi, koska siihen kuului myös mm. kahvinkeittoa ja sisäistä postinjakoa, mutta toinen kohteista taas oli pelkkää siivousta ja ajoitettu niin, että oli mahdotonta tehdä hyvää jälkeä määräajassa ja minulla venyi usein työpäivät. Tuohon kohteeseen kuului myös 3 krt/vko kokonaisen avokonttorikerroksen roskien tyhjentäminen, jokaisen työntekijän roskis piti siis käydä läpi ja noukkia muutama roska sieltä pohjalta. Noiden päivien jälkeen paikat oli jatkuvasta kumartelusta aina kipeänä enkä ymmärrä mikseivät ne työntekijät olisi voineet käydä tyhjentämässä roskiksiaan johonkin käytävällä olevaan roskalaatikkoon, jonka siivooja olisi sitten voinut tyhjentää.
Olen perfektionistinen ihminen ja sain kuulla monelta eri henkilöltä, että olin kuulemma paras siivooja joka heillä oli useamman kymmenen vuoden aikana ollut. Tästä huolimatta kieltäydyin jatkamasta työsuhdetta kun pomoni määräaikaisen suhteen päätyttyä kyseli haluanko jatkaa, työ oli yksinkertaisesti liian kiireistä eikä se, että siivosin muita paremmin näkynyt palkassani mitenkään. Olen nykyään mieluummin työtön kuin tuhoan terveyteni sillä, että tienaan ehkä peräti 200-300€ enemmän kuin työttömänä.
Nuori tuttuni oli kerrossiivoojana hotellissa. Aivan järkyttävä tappotahti plus ilkeät esimiehet. Toisessa firmassa siivosi toimistoja ja olikin paljon inhimillisempää.
Joskus 90-luvun lamassa kokeilin hotellisiivousta henkeni pitimiksi. Yhdestä huoneesta maksettiin seitsemän markkaa, oli laskettu että tunnissa ehtisi siivota seitsemän huonetta ja siitä tulisi ihan ok tuntipalkka. No ei onnistunut minulta millään, 2-3 huonetta sain siivottua tunnissa vaikka kuinka viuhdoin. Hotellin edustajalta tuli kyllä hyvää palautetta siivoukseni tasosta, mutta ei se 14-21 markkaa tunnissa oikein lämmittänyt. (Siihen aikaan hanttihommista sai 40 markkaa tunnissa.) Joku suihkutettava siivousainekin oli niin kauheaa myrkkyä että nenästäni alkoi vuotaa verta, kun limakalvot kuivuivat tai jotain.
Sairaalassa kyllä laitoshuoltajat näyttivät työskentelevän ihan leppoisaan tahtiin, kun keväällä olin leikkauksessa. Ehkä joissain paikoissa on vielä joku järki ja siivoojalla on riittävästi aikaa, että saa tehdä työnsä kunnolla. Liian monessa paikassa on urakat puristettu liian tiukille ja ihmisiä tulee ja menee siihen tahtiin, että siellä on aina joku aloittelija tuhraamassa.