Minulla tilillä tuhansia euroja ja kokoajan tunne ettei ole rahaa.
Ja että olen köyhä. Omaisuuttakin kuitenkin on. Miten voisin oppia suhtautumaan rahaan normaalisti? En osaa esim ostaa mitään itselleni, paitsi jotain tosi halpaa kirpputorilta tms. En, vaikka periaatteessa tarvisin jotain, esim laadukkaat talvikengät.
Kommentit (50)
Tuohon auttaa vain se, että kasvattaa omaisuuden +500 000 €. Ennen tuota summaa rinnassa kaihertaa onttouden tunne.
😂 Sellainen leijumisyritys. Minulla on asunnossa ainakin sata tonnia. Jeeeeeee.
Tilillä makaa 30k€ täysin tyhjänpanttina. Rahastoissa ja osakkeissa 15k€ ja joka kuukausi menee rahastoihin lisää 500€.
Rupee stressaamaan, meneekö nuo tilillä makaavat ihan hukkaan kun eivät ole poikimassa.
Vierailija kirjoitti:
😂 Sellainen leijumisyritys. Minulla on asunnossa ainakin sata tonnia. Jeeeeeee.
Jännä että leijumisena ei pidetä sitä, että hassaa samat kymppitonnit vaatteisiin ja asusteisiin ja ne täytyy olla näkyvyllä PÄÄLLÄ. Sitten kun joku ei käytännössä kuluta yhtään, korjaa entiset ja säästöön jää hieman, niin jo kitkerät kommentit irtoavat :D
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan entisen tilin "ylijäämän" aina säästötilille kun uusi palkka saapuu. Ei ole ikinä pelkoa rahan loppumisesta, kun uuden rahan saapuessa näkee heti paljon viime tilistä jäi yli. Toisin sanoen jos ennen palkan tilitystä saldoni oli 735 euroa, niin palkkapäivänä jätän käyttötilille pelkästään uuden tilin. Jokainen kuukausi alkaa näin puhtaalta pöydältä eikä ole pelkoa että vahingossa tuhlaisin kaikki rahani, kun päivittäiskäytössä on aina vain saman kuun tili ja loput lukittuna.
Sinä toimit kuin järkevä, hyvässä emotionaalisessa tasapainossa oleva henkilö, mutta näillä jotka tuntevat, ettei mikään määrä rahaa säästössäi ole kylliksi on ongelma siinä, että raha on lakannut olemasta vaihdon väline ja muuttunut kontrollin ja turvallisuudentunteiden konkreettiseksi ilmentymäksi (no niin konkreettiseksi kuin numerot näytöllä nyt ovat). Kuvittelisin että monilla on takanaan traumaattisia kokemuksia, joihin rahan puute on liittynyt, kuten lapsuuden köyhyyden tai rahojensa ryyppämisen aiheuttama häpeä. Siitä on vaikea päästä eroon rationaalisin keinoin, koska se ei ole järjen ongelma, vaan tunteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan entisen tilin "ylijäämän" aina säästötilille kun uusi palkka saapuu. Ei ole ikinä pelkoa rahan loppumisesta, kun uuden rahan saapuessa näkee heti paljon viime tilistä jäi yli. Toisin sanoen jos ennen palkan tilitystä saldoni oli 735 euroa, niin palkkapäivänä jätän käyttötilille pelkästään uuden tilin. Jokainen kuukausi alkaa näin puhtaalta pöydältä eikä ole pelkoa että vahingossa tuhlaisin kaikki rahani, kun päivittäiskäytössä on aina vain saman kuun tili ja loput lukittuna.
Sinä toimit kuin järkevä, hyvässä emotionaalisessa tasapainossa oleva henkilö, mutta näillä jotka tuntevat, ettei mikään määrä rahaa säästössäi ole kylliksi on ongelma siinä, että raha on lakannut olemasta vaihdon väline ja muuttunut kontrollin ja turvallisuudentunteiden konkreettiseksi ilmentymäksi (no niin konkreettiseksi kuin numerot näytöllä nyt ovat). Kuvittelisin että monilla on takanaan traumaattisia kokemuksia, joihin rahan puute on liittynyt, kuten lapsuuden köyhyyden tai rahojensa ryyppämisen aiheuttama häpeä. Siitä on vaikea päästä eroon rationaalisin keinoin, koska se ei ole järjen ongelma, vaan tunteen.
Mutta eihän se ole mikään ongelma. Jos siitä ei synny ihan sosiaalista syrjäytymistä (näin kuitenkin harvemmin), on se aina käytännössä pienempi ongelma kenenkään kannalta kuin tuhlaus ja tavaran haaliminen emotionaalisen tunnesäätelyn keinona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan sama. Valitan koko ajan ettei ole rahaa, en muka pysty maksamaan laskuja vaan odotan aina palkkapäivään, vaikka laskut olisi jo myöhässä. Missä ei mitään järkeä. Ostan nuudeleita ja x-tra nakkeja. Itselleni en mitään vaatteita ennenkuin on ihan pakko. Nytkin takki rikki, mutta pysyy vielä päällä. Tilillä rahaa kuitenkin useampia kymmeniä tuhansia ja rahastoissa osa.
Mitä ihmettä varten sinä niitä rahoja olet hommannut kun pärjäisit työttömyyskorvauksella tai toimeentulotuen perusosallakin? Sulla on rahaa pankissa moneksi vuodeksi. Ihan hullua. Kai sulla joku motiivi on hankkia rahaa ja säästää niitä?
Tuo on jo sairaus. Mene ammattilaisen juttusille.
Monet miljonäärit ovat extrapihejä. Itse asiassa moni pääyy miljonääriksi juuri siistä syystä pitkällä ajanjaksolla.
Höpöhöpö!
Siis tätähän on ihan tutkittu useaan otteeseen. Osa rikkaista on poikkeuksellisen pihejä. Osa, ei kaikki. Yksinkertainen excel-kaaviokin kertoo, että miljonääriksi on mahdollista tulla vuosikymmenten aikana piheilemällä ja sijoittamalla tavistuloista, jos vain aloittaa ajoissa ja hallitsee asian.
Älä puhu roskaa!
Suomen "köyhät" tuhlaa rahansa turhuuksiin,muuten ne riittäisi.
Ihan järkevää on säästää, ei koskaan tiedä mitä elämä tuo tullessaan, ja väärin se on muiden taskuille mennä.
Sama täällä. Mitä enemmän rahaa, sen pihimmäksi tulee. Mutta ei ne säästöt tyhjästä ole tulleet, säästäväinen olen aina ollut.
Lama-ajan kasvatit milleniaalit on parikymppisinä yhtä traumatisoituneita kuin sota-ajan lapset. Mihinkään ei voi luottaa. Sota-aikana sentään oli yhteishenkeä.