9-vuotias repii lelun kädestä 2-vuotiaalta
Kaverin 9-vuotias lapsi ei antanut 2-vuotiaan (piakkoin 3) koskea mihinkään leluihinsa kyläillessä. Kyse ei ollut helposti rikki menevistä yms. tavaroista. Niihin kielsin itse lasta koskemasta. Vaan esim. pehmoja ja tukevaa tekoa oleva muoviesine. Ja 9-v. repi voimakkaastikin tavarat 2-v:n kädestä.. Kyse ei myöskään ollut sellaisesta että 2-v. olisi sotkenut leikkejä tai tavaroita muuten. Koitti vaan esim. tutkia pehmoa.
Sanokaa kokenemmaat mammat, onko normaalia? Olin niin pöyristynyt, etten saanut juuri sanaa suusta. Normaalisti kyllä sanon sekä omalle että vieraillekin lapsille ettei kädestä saa ottaa jne. Mutta siis taaperoille olen tottunut tuollaisesta sanomaan.. Muutenkin 9- v oli negatiivinen nuorempiaan kohtaan, tuntui että vain yksi vanhempi lapsi miellytti.
Kommentit (7)
On täysin normaalia. Meillä pyritään siihen, että vieraat lapset ei pääse leluihin käsiksi lainkaan, koska ei ole kerta eikä kaksi, kun taapero on hajottanut jotain ja äitinsä vain selittää, että se oli pelkkä lelu.
En itsekään pidä siitä, että meille vieraaksi tullut ihminen alkaa tonkia vaikka naulakon päällysvaatteita vedoten siihen, että ei ne mene sovittamisesta rikki.
Eikö tuo lelujen kädestä repiminen kuulu sinne hiekkalaatikkoikään. Kyllä 9-vuotiaalla pitäisi jo olla käytöstapoja eikä oman lelun lainaamisen pitäisi sen ikäiselle enää olla tappelun paikka.
ihmettelen 9v vanhempia jotka eivät puutu tuollaiseen toimintaan. sitten viellä ihmetellään lasten ja nuorten huonoa käytöstä. missä vanhemmuus?
Hah, muistan kun olin 10v, olin äidin ja 2-vuotiaan veljeni kanssa naapurissa kylässä. Siellä oli tuollainen jätkä joka sai hermoromahduksen jos veljeni hipaisikaan hänen tavaroihinsa. Minulle poika ei uskaltanut raivostua. Taisi olla 6, tai7-vuotias. Kun olin tarpeeksi katsellut kuinka jäbä niuhotti veljelleni, minä kivana isosiskona haukuin poikaa siaksi ja vetäsin bitch-slapin hänen poskelleen. Poika alkoi tietty itkeä -tai pikemminkin ulista- ja meni äitinsä luo poraamaan. Lähdettiin heti pois ja sain 2 päivää arestia. Mutta en voinut väittää katuvani enkä voi vieläkään tosin nykyään tämä lelujaan kiihkeästi varjeleva naapurinpoika on ihan mukava.
Vanhemmat olisivat varmaan puuttuneet 9-v:n toimintaan jos olisivat nähneet. Ihmettelin sitäkin kun minun eli aikuisen läsnäolo ei tuota hillinnyt. Helpommin huonoa käytöstä toteutetaan kun ei kukaan aikuinen nää.
Erikoista myös se että kiitokset yms. peruskohteliaisuudet ja pöydässä nätisti käyttäytyminen on jo sujunut pitkään tältä pojalta hienosti. Sitten tuo lelun jakaminen hetkeksi olikin ylitsepääsemätöntä.
Ja kutsuttuina vieraina oltiin vielä tämän pojan 9-v. synttäreillä.
Ap
Jotkut hemmotellut lapset eivät voi sietää että joku koskee heidän tavaroihinsa. Sellainen asia kuin jakaminen on täysin hepreaa heille.Usein yksilapsisen perheen kakaroita nämä. Heidän vanhemmat eivät tietenkään mitenkään ojenna lapsiaan, nimimerkillä kokemusta on.
Pienet lapset, pienet murheet. Isot lapset, isot murheet.