Junalla vauvan kanssa...
Olen 4kk vanhan tyttöni kanssa lähdössä reissuun ja tiedossa olisi noin neljän tunnin junamatka. Onko muilla kokemusta, voiko vauva matkustaa turvakaukalossa viereisellä penkillä eli vauvalle varataan myös paikka vai meneekö sylissä. Entä miten vaunut mahtuu mukaan, missä ne junassa kulkee? Ruokinnan olen ajatellut hoitaa niin että keitettyä lämmintä vettä termariin ja Nan maitojauhetta mukaan.
Mitäs muuta pitäs huomioida?
Kommentit (5)
osta perhelippu, jolla yhtä aikuista kohti saa ILMAISEN istumapaikan ja junalipun yhdelle alle 16-vuotiaalle. Ja pyydä IC-junassa (kaksikerroksisessa) paikka invavaunuun, siellä on tilaa vaunuille. Ja yleensä invapaikat ovat vapaita, niin niihin voi siirtyä vaunujen viereen. Eivät suostuneet myymään mulle invapaikkaa, kun en kulkenut pyörätuolilla...
IC2-junassa on lastenhoitowc, jossa on pullonlämmitin ja hoitoalusta.
Perhehyttiin ei vaunuilla pääse, eikä vaunut sinne mahtuisikaan, eikä leikkipaikka sovellu vauvalle.
Toi perhelippu on sellanen, mitä ei oikein tunnuta osaavan pyytää eikä VR tarjota, kun katsoo tuskaisia äitejä täpötäysissä junissa vauvat sylissään...
terv. Meeri, loistavia junamatkoja vauvan kanssa takana
Toisin kuin ylläoleva sanoi, sinne mahtuu yhdet vaunutkin (olimme juuri viime viikonloppuna perhehytissä vaunuinemme), tosin ne vievät sieltä paljon tilaa. Perhehytti sijaitsee kaksikerroksisen IC-vaunun 1,5 kerroksessa eli sinne on puoli kerrosta rappusia. Ihan oikeille vaunuille noissa IC2-junissa on niukasti tilaa ja invapaikoille vaunut saa jättää väin jos junassa ei ole pyörätuolilla kulkijoita (harvoin heitä taitaa olla). Yksi aikuinen saa maksutta lapselle istumapaikan, kun ostaessa mainitsee asiasta (lapselle varataan oma paikka aikuisen vierestä).
Perhehytin hyvä puoli on se, että siellä saa olla omassa rauhassa pienessä kopissa. Eli jos vauvasi itkee, se ei häiritse koko junanvaunullista matkustajia ;) Perhehytissä on neljä istumapaikkaa, eli jos sinä varaat niistä kaksi on mahdollista, että joku toinenkin äiti/isä tulee sinne lapsensa kanssa.
Fuulis
minä, mieheni, 5- ja 2,5-vuotiaat ja 3 kk:n ikäinen vauva.
meillä poika oli vasta reilun kolme viikkoa, kun lähdettiin pohjoseen sukulaisiin... menomatka sujui yöjunassa, matka kesti 8h. Pojalle tehtiin peti alasänkyyn ja miehen kanssa nukuttiin yläsängyssä. Vaunut eteisessä kasattuna ja muut tavarat mahtui hyttiin.
Viikkoa myöhemmin sitten takaisin päiväjunalla ja matka kesti yhtä kauan... Miehen kanssa varattu itselle paikat, pojalle ei otettu omaa paikkaa. Vaunu oli kuitenkin sen verran tyhjä, että poika nukkui tavaroiden kanssa meidän penkissä ja istuimme miehen kanssa viereisessä penkissä koko matkan. Vaunut edelleen eteisessä. Junassa oli lastenvaunu, jossa on hoitotaso ja pullonlämmitin ym. Lisäksi muutama paikka, joihin ei varata lippuja... Mekin vietimme vähän aikaa siellä, oli hyvin tilaa syöttää ja muuta vaipanvaihdon yhteydessä.
Moi,
Matkustin poikani kanssa kahdestaan junalla Helsingistä Kokkolaan pojan ollessa 3 kuukauden ikäinen, eli matka kesti juuri tuon nelisen tuntia. Infoa hain etukäteen VR:n sivuilta ja heidän puhelinpalvelustaan.
Matkustimme Intercity-junalla invavaunussa, jossa:
* on hyvin tilaa liikkua kärryjen kanssa, eikä ole portaita junaan noustessa.
* on kaksi isoa tilaa pyörätuoleille, ja siihen saa laittaa vaunun avonaisena jos paikka ei ole varattu. (Mulla oli sekä meno- että paluumatkalla ainakin toinen paikka vapaa)
* jos invapaikat on varattu, tai ne ovat jo täynnä vaunuja :) niin vaunut saa joko avonaisina eteiseen tai kasattuna niille varattuun tilaan eteisessä.
* on invavessa, jossa on lastenhoitotaso ja pullonlämmitin.
Itse varasin paikan invapaikan vierestä, eli sain vaunut ihan siihen eteeni. Osan matkaa poika nukkuikin vaunuissa, junan hyrinä taisi tehota samalla lailla kuin auton. Imetin myös ihan siinä istuimella, eikä kukaan näyttänyt olevan moksiskaan. Vaipanvaihdotkin sujuivat junan vessassa, vaikka tuli niskakakatkin siinä matkalla, nice! Minulla oli myös kantoliina mukana ja laitoin pojan siihen kun en jaksanut koko hereilläoloaikaa sylissä kannella. Se herätti kovasti kiinnostusta kanssamatkustajissa ja juttuseuraa riitti enemmän kuin koskaan. Intercity on mukavan vilpoinen näin kesällä eli sen suhteenkaan ei tullut ongelmia. Matkatavarat tungin vaunujen alaosaan ja hoitolaukkuun. Olin oikein iloisesti yllättynyt siitä, miten kivasti matka meni!
Toinen vaihtoehto olisi ollut ottaa paikka perhehytistä, mutta sinne ei mahdu vaunut avonaisena, enkä halunnut niitä ruveta kasaamaan.
Jos ostaa ns. perhelipun niin saa toisen paikan lapselle samaan hintaan. Minulla ei ollut tähän tarvetta.
Vanhemmissa junamalleissa vaunujen kanssa liikkuminen onkin sitten hankalempaa, ne täytyy kasata ja laittaa matkatavaraosastoon, mikä ei kuitenkaan maksa ylimääräistä.
Tulipas rönsyilevä sepustus, toivottavasti tästä on apua. Eikun hyvää matkaa ja kysy jos tulee vielä jotain mieleen! :)
T: Kissamus ja poika 4 kk